Aantal elektrische deelauto’s in 1 jaar tijd verdubbeld
Elektrisch autodelen in Nederland groeit snel. Het aantal deelauto’s, volledig elektrisch en plug-in hybride, is in 2021 verdubbeld. Dat blijkt uit nieuwe jaarcijfers over de ontwikkeling van autodelen in Nederland die gepubliceerd zijn in een monitor van CROW.
3,5 keer vaker
Van de 87.825 deelauto’s in Nederland rijdt ongeveer 13 procent elektrisch en 10,1 procent volledig elektrisch. Ter vergelijking: zo’n 3,1 procent van alle auto’s in Nederland rijdt elektrisch en 2,1 procent volledig elektrisch. Dit bevestigt het beeld van de afgelopen jaren: het aandeel elektrisch groeit bij deelauto’s veel sneller.
In vergelijking met het Nederlandse wagenpark zijn deelauto’s naar verhouding dus ongeveer 3,5 keer vaker elektrisch. Bij roundtrip carsharing en business carsharing komt het elektrificeren van het wagenpark nu ook op gang.
11.500 elektrische deelauto’s
Dat de elektrificatie van het wagenpark voor deelauto’s groeit, is ook te zien in de absolute aantallen elektrische deelauto’s. Waren er in maart 2020 nog 5.200 elektrische deelauto’s, in maart 2021 waren dit er al 11.500. De stijging van 4,9 procent in het aandeel elektrische deelauto’s is ook aanzienlijk hoger dan de stijging in het Nederlandse wagenpark (0,8 procent). De verwachting is dat het aandeel elektrische deelauto’s, maar ook personenauto’s, de komende jaren gestaag zal doorstijgen.
Opvallend is dat alle free-floating deelauto’s elektrisch zijn. Ook de roundtrip-deelauto’s zonder vaste standplaats (homezone-based-variant) zijn 100 procent elektrisch. Dit betreft het zonefloating-concept van Mywheels. Bij de andere variant van roundtrip carsharing (station-based) en business carsharing komt de elektrificatie van het wagenpark nu op gang.
Barrières
Toch zijn er nog steeds barrières voor elektrisch autodelen. Met de opkomst van elektrisch rijden worden deze barrières steeds kleiner. Een belangrijke bottleneck is de beschikbaarheid van laadpalen bij deelautostandplaatsen. Het realiseren van standplaatsen met laadpaal vergt extra procedures en neemt daarmee meer tijd in beslag. Ook kan de onbekendheid met elektrisch rijden bij bepaalde gebruikers een extra drempel vormen. Deelauto’s zijn in de regel schoner dan privéauto’s, en autodelers rijden minder autokilometers. Autodelen is daarmee in alle gevallen duurzamer dan autobezit.