©Rotterdam

Rotterdam onttrekt stroom uit elektrische auto’s in zoektocht naar vermogen

Nieuws|Laatste update:

BMW, de gemeente Rotterdam en TotalEnergies hebben succesvol een gezamenlijke Vehicle-to-Building (V2B)-pilot uitgevoerd op wagenpark Kleinpolderplein. Niet alleen in het gebruik, maar ook stilstaand kunnen elektrische auto’s een belangrijke schakel zijn in de energietransitie. Zo kan de piekbelasting van een lokaal elektriciteitsnetwerk op bepaalde tijdstippen met bijna een kwart worden verminderd, waardoor er niet of minder hoeft te worden geïnvesteerd in extra aansluitcapaciteit van het stroomnet.

6 maanden
Ook de gemeente Rotterdam krijgt, als gevolg van de elektrificatie van haar eigen vloot, te maken met piekbelastingen. Elektrische auto’s die zélf elektriciteit terugleveren kunnen dan uitkomst bieden. Dat blijkt uit analyse van de in 6 maanden tijd verzamelde data uit het V2x-pilotproject. V2x staat voor ‘Vehicle to Everything’, ofwel verbindingen tussen het voertuig en andere systemen of voertuigen. Meer specifiek ging het bij deze pilot om V2B, ‘Vehicle to Building’; ofwel het elektriciteitsnet van deze locatie. Hierbij werd gebruikgemaakt van 2 bi-directionele BMW i3-modellen, die hun energie ook kunnen terugleveren.

De pilot speelde zich af op het Kleinpolderplein, de belangrijkste wagenparklocatie van de gemeente Rotterdam, waar elektrische vuilniswagens en ruim 60 gemeenschappelijke, elektrische dienstauto’s dagelijks worden opgeladen. Met name de vuilnisauto’s met hun grote 350-kilowattuurbatterijen, die vaak tegelijkertijd (aan het einde van hun diensten) moeten laden, vereisen relatief kortstondig veel vermogen waar de bestaande aansluitcapaciteit van de gemeente niet op is berekend.

In 2 stappen
Voor de pilot werd de elektrische infrastructuur in 2 stappen uitgebreid om te onderzoeken hoe deze piekbelasting kon worden opgevangen. Ten eerste met een elektrische buffer: een superbatterij van Alfen, bestaande uit 10 BMW i3-batterijen waar 400 kilowattuur aan stroom in opgeslagen kan worden. Ten tweede: 2 BMW i3-deelauto’s (met bi-directionele functionaliteit) die door het personeel van de gemeente Rotterdam konden worden gebruikt.

Samen met TotalEnergies Marketing Nederland, de beheerder van de laadinfrastructuur van het Kleinpolderplein, werd een slim algoritme ontwikkeld om de extra energie zo effectief mogelijk te benutten. Afhankelijk van de vraag werden de batterijen van de BMW i3-deelauto’s bijvoorbeeld tot een bepaald niveau ontladen, voordat het normale opladen begon om de voertuigen klaar te maken voor hun volgende rit.

‹ Naar overzicht