Akkoord EU: nieuwe personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen vanaf 2035 uitstootvrij
Het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie (red. met daarin de ministers van de EU-lidstaten) hebben een voorlopig akkoord bereikt over de herziening van de CO2-emissiereductiedoelstellingen voor nieuwe personenauto’s en nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen. Hoofdpunt van het akkoord is dat nieuwe personenauto’s en nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen vanaf 2035 geen CO2 meer mogen uitstoten. Daarmee zullen batterij-elektrische of brandstofcel-elektrische auto’s in de komende jaren in snel tempo oprukken.
Nieuwe methode
Als onderdeel van het Europese akkoord wordt de uitstoot van CO2 door de voertuigen in de komende jaren steeds verder naar beneden bijgesteld. Het Europees Parlement introduceert hiervoor een methode voor de beoordeling en de rapportage van de CO2-emissies. Daarbij wordt de uitstoot gedurende de volledige levenscyclus van de personenauto’s en de lichte bedrijfsvoertuigen beoordeeld en gerapporteerd.
In het nu bereikte akkoord is vastgelegd dat de Europese Commissie de methodologie tegen 2025 moet opzetten. De Europese Commissie moet vanaf dat jaar – en vervolgens iedere 2 jaar – een verslag publiceren om de vooruitgang te evalueren. Dit verslag moet aandacht besteden aan de gevolgen voor consumenten en voor de werkgelegenheid, vooruitgang op het gebied van energie-efficiëntie, de betaalbaarheid van emissievrije en emissiearme voertuigen en informatie over de markt voor tweedehandsvoertuigen.
Duidelijkheid
VVD’er en rapporteur Jan Huitema – in het Europees parlement aangesloten bij de fractie Renew – is blij met het bereikte akkoord: ‘Met deze doelstellingen scheppen we duidelijkheid voor de auto-industrie en stimuleren we innovatie en investeringen voor autofabrikanten. Bovendien wordt de aanschaf en het rijden in emissievrije auto’s goedkoper voor de consument. Ik ben blij dat we een akkoord hebben bereikt over een ambitieuze herziening van de doelstellingen voor 2030 en een doelstelling van 100 procent voor 2035 hebben gesteund. Dit is cruciaal om tegen 2050 klimaatneutraliteit te bereiken en schoon rijden betaalbaarder te maken.’
Vervolgstappen
Het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie zullen nu de onderhandelingen afgerond zijn de bereikte overeenkomst nog officieel moeten goedkeuren, voordat deze deze in werking kan treden.