©ElaadNL

Startsein voor Human Capital Agenda Laadinfra elektrisch vervoer

Nieuws|Laatste update:

Voor de aanleg van laadpunten zijn veel vakmensen nodig, maar vakmensen zijn schaars. Om de vaart erin te brengen en te houden, bundelen 12 partijen daarom per direct de krachten in de vorm van een ‘Human Capital Agenda Laadinfra’. In dit samenwerkingsverband spreken zij onder andere af dat er een opleiding tot laadpaalmonteur en een nieuw keuzedeel Elektrische Voertuigen komt voor mbo’ers. Daarnaast gaan ze nieuwe methoden hanteren om laadpalen eenvoudiger - en daardoor met minder inzet van menskracht - aan te sluiten. Zo zorgt de Agenda Laadinfra ervoor dat er snel voldoende laadpunten komen voor alle elektrische rijders.

Keihard nodig
'Het is prachtig om mee te bouwen aan een schone toekomst. Dat is wat onze vakmensen die laadpalen plaatsen letterlijk doen', aldus staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat bij het startschot voor de samenwerking: 'Ik vind het echt te prijzen dat de sector zelf kijkt hoe we hun kennis en capaciteit zo goed mogelijk kunnen benutten en zelfs vergroten. Dat maakt het werk leuk en dat is goed nieuws voor ons allemaal, want we hebben deze mensen keihard nodig.'

‘Plug in & Play’
De wereld van elektrisch vervoer en laadinfrastructuur verandert snel. Eisen die worden gesteld aan het aansluiten van laadpunten en technieken om slim laden te implementeren vragen voortdurend om aanpassingen in onderwijsprogramma’s. Op die manier blijven vakmensen volledig uitgerust en gecertificeerd om bij te kunnen dragen aan het organiseren, installeren en aansluiten van slimme laadinfra in Nederland. In het programma ‘Plug in & Play’ pakt een consortium van spelers in de gehele keten van laadinfra, waaronder Connectr en ElaadNL, hier op door.

400.000 publieke laadpalen
‘Mensen maken de Transitie’ - het samenwerkingsverband van partijen die de energietransitie uitvoeren - nam vandaag het ondertekende convenant ‘Human Capital Agenda Laadinfra’ in ontvangst. Directeur Martha van den Hengel: 'We moeten de komende 8 jaar nog 400.000 publieke laadpalen plaatsen. We moeten met elkaar de komende tijd leren hoe we dit het beste kunnen doen. Hoe richten we het proces het handigst in? Welke onderdelen van het proces of laadpaal vragen om innovaties? Vanuit ons samenwerkingsverband pakken we deze agenda graag op!'

8 minuten per aansluiting
Ook de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) benoemt het versnellen van het proces als een heel belangrijk onderdeel. Daarin speelt opleiden een grote rol, maar ook product- en procesinnovatie. Daarom hebben de netbeheerders een compacte aansluitmodule ontwikkeld, die vanaf januari grootschalig uitgerold gaat worden in de publieke ruimte. Die module wordt zonder gereedschap geïnstalleerd en dat betekent een enorme tijdwinst: hiermee daalt de installatietijd van 36 minuten naar 8 minuten per aansluiting.

‹ Naar overzicht