Emergency Plug voor elektrische auto’s wint Automotive Innovation Award
Total Safety Solutions heeft met zijn Emergency Plug voor elektrische voertuigen de Automotive Innovation Award gewonnen in de categorie Veiligheid. ‘We laten zien dat wij als klein land wereldwijd impact maken met onze innovaties. Daarom verdienen deze innovaties alle aandacht’, aldus juryvoorzitter Jan Peter Balkenende, die de prijzen uitreikte. Er werden prijzen uitgereikt in meerdere categorieën.
Hoofprijs
TomTom won de ‘hoofdprijs’ met Orbis Maps. Dit product bevat TomTom’s eigen kaartlagen, voor autonoom rijden, die realtime gecombineerd worden met data uit auto’s en data van andere aanbieders. Zo ontstaat het grootste ‘kaart ecosysteem’ ter wereld. Met deze Nederlandse innovatie kan de hele wereld, door de hele wereld, in kaart gebracht worden.
Duurzaamheid
LeydenJar won in de categorie Duurzaamheid voor haar werk aan de ontwikkeling van een anode – de minpool van een batterij - gemaakt van puur silicium, waarmee een 70 procent hogere energiedichtheid kan worden gehaald. In vergelijking met een traditionele batterij met dezelfde grootte betekent dat: hoge capaciteit, razendsnelle laadmogelijkheden, verlaagde milieu-impact, verlaagde CO2-uitstoot en lagere productiekosten.
Veiligheid
Total Safety Solutions won de categorie veiligheid en heeft een universele ‘stop’ ontwikkeld voor elektrische voertuigen: de Emergency Plug. Hiermee worden elektrische en hybride voertuigen in geval van nood of bij onderhoudswerkzaamheden direct onklaar gemaakt. Dat voorkomt onvoorspelbaar gedrag en creëert een veilige werkomgeving. Het anders zo uitgebreide - per voertuig verschillende - protocol wordt zo voor ‘first responders’ teruggebracht naar enkele seconden.
Student Award
De ‘Next Generation Battery Pack’ van het InMotion-team van TU Eindhoven won de Student Award. Dit batterijpack kan in minder dan 4 minuten opladen en is op dit moment het snelst opladende batterijpakket in een raceauto ter wereld. Dat maakt ‘Electric Refueling’ mogelijk, waarbij een oplaadbeurt van een elektrische auto net zo snel is als een tankbeurt met fossiele brandstof. Om de warmte - die bij het snelle opladen van de batterij vrijkomt - uit het pakket te onttrekken is ‘Cell-level cooling’ toegepast, het individueel koelen van elke cel.