©© Action

Nieuwe subsidieregelingen logistieke laadinfrastructuur geopend

Nieuws|Laatste update:

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) opent 2 nieuwe subsidieregelingen voor laadinfrastructuur. De Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven (SPRILA) is 24 september geopend en de Subsidie Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPULA) gaat 1 oktober open. Met de nieuwe regelingen kunnen ondernemers subsidie aanvragen om laadinfrastructuur aan te leggen. Ook is er geld beschikbaar voor advies.

Eigen of gehuurd
Het aantal elektrische bestel- en vrachtwagens in Nederland groeit en daarom zijn er ook steeds meer laadmogelijkheden voor de transportsector nodig. Nederland is op weg naar uitstootvrij vervoer in 2050. Veel voertuigen zijn dan elektrisch. De regelingen zijn bedoeld om de overstap naar elektrisch logistiek  vervoer, zoals bijvoorbeeld elektrische trucks, elektrische bestelauto’s en elektrische bussen, te versnellen.

SPRILA is bedoeld voor ondernemers die willen investeren in laadpunten op eigen of gehuurd terrein. SPULA is bedoeld voor de aanleg van publiek toegankelijke laadpunten voor zwaar wegvervoer.

Batterij
Voorwaarde voor de SPRILA is dat laadinfrastructuur op eigen, of gehuurd, terrein wordt aangelegd, bijvoorbeeld een bedrijventerrein of distributiecentrum. Met de SPRILA Aanschaf krijgt een ondernemer een deel van de kosten vergoed voor de aanschaf en plaatsing van laadpunten voor het opladen van elektrische voertuigen, inclusief elektrische personenauto’s. De hoogte van de subsidie is afhankelijk van de grootte van de onderneming en het vermogen van het laadstation. Mkb-ondernemingen krijgen tot 40 procent van de kosten vergoed, grote bedrijven tot 20 procent.

Wanneer er onvoldoende netcapaciteit is, is het ook mogelijk om per laadlocatie aanvullende subsidie aan te vragen voor een stationaire batterij. Een uitdaging bij het aanleggen van laadinfrastructuur zijn de grenzen van het elektriciteitsnetwerk. Soms kan eigen batterijopslag uitkomst bieden. Een batterij kan overdag volladen en ’s nachts een of meer voertuigen opladen. Een deel van de aanschafkosten voor zo’n stationaire batterij wordt vergoed via SPRILA Aanschaf en SPULA.

Daarnaast is het mogelijk om subsidie aan te vragen voor het inwinnen van extern advies over het aanleggen van laadpunten en het beter benutten van de ruimte op het elektriciteitsnetwerk. Tot 50 procent van de advieskosten worden vergoed. Op deze manier wil de overheid voorkomen dat ondernemers investeringen uitstellen door een gebrek aan kennis. Voor SPRILA Aanschaf en SPRILA Advies is totaal in 2024 ruim 42 miljoen euro subsidie beschikbaar.

Zwaar vervoer
Doel van de SPULA is om de uitrol van publiek toegankelijke laadlocaties voor zwaar wegvervoer te versnellen. De subsidie is bedoeld voor ondernemers die kosten maken voor aanleg of uitbreiding van de laadinfrastructuur die bijdraagt aan een landelijk dekkend netwerk voor zware elektrische voertuigen. De laadpunten moeten worden geplaatst op een locatie die altijd voor iedereen publiek toegankelijk is. Wanneer er onvoldoende netcapaciteit is, is het mogelijk om per laadlocatie aanvullende subsidie aan te vragen voor een stationaire batterij. Voor SPULA is in 2024 15 miljoen euro budget beschikbaar.

Subsidie aanvragen voor SPRILA Aanschaf en Advies is mogelijk vanaf dinsdag 24 september 9.00 uur tot en met 31 december 2024 12.00 uur. Aanvragen voor SPULA is mogelijk vanaf dinsdag 1 oktober 9.00 uur tot en met 31 december 2024 12.00 uur. Behandeling van de aanvragen is op volgorde van datum binnenkomst.

‹ Naar overzicht