English

Rapport ‘Maak elektrisch rijden groot’ naar Tweede Kamer verstuurd

Nieuws|Laatste update:

Minister Kamp moet nu aan de slag om de consument aan de elektrische auto te helpen. Dat is de reactie van het Formule E-team (FET) op de kabinetsbrief over het FET-rapport ‘Maak elektrisch rijden groot’ dat deze week naar de Kamer is verstuurd.

Het volledige actieplan Maak elektrisch rijden groot is hier te downloaden en bevat 8 maatregelen om elektrisch rijden voor particulieren bereikbaar en aantrekkelijk te maken.

‘Snelheid is geboden om klimaat en schone lucht doelstellingen te halen. Het FET vraagt de minister daarom om het rapport uit te voeren en met concrete maatregelen te komen met Prinsjesdag,’ aldus Bert Klerk, voorzitter van het FET. Minister Kamp geeft aan eerst nader onderzoek te doen naar de doelmatigheid en effectiviteit van de subsidiemaatregelen.

Doorbraak in 2017
Bert Klerk: ‘Geen vertraging maar versnelling is geboden. Er is geen tijd te verliezen. Met een startende tweedehands markt en nieuwe volledig elektrische modellen op de markt breekt in 2017 hét moment aan om als particulier elektrisch te gaan rijden. Een uitstekend moment dus om in de versnelling te komen.’

Aanschafsubsidie
Een fijnmazig netwerk van laadpunten moet ervoor zorgen dat elektrisch laden overal in Nederland mogelijk is, zo is het voorstel in het plan. Daarnaast moet een aanschafsubsidie van 6.000 euro voor nieuwe volledig elektrische auto’s en een laadtegoed van 1.000 euro voor tweedehands stekkerauto’s voor een doorbraak zorgen. Ook de bij het FET aangesloten partijen gaan zelf aan de slag om de markt voor particuliere elektrische auto's te stimuleren.

2020: 75.000 extra elektrische auto’s
Nederland telt 8 miljoen automobilisten waarvan er 90.000 elektrisch rijden. Een zeer kleine fractie hiervan (5.500) is in handen van consumenten. Dit aantal kan en moet omhoog om de klimaatdoelstellingen te bereiken. In 2020 moeten er 75.000 particuliere, elektrische auto’s zijn. De leaserijder kreeg de afgelopen jaren veel fiscaal voordeel voor elektrisch rijden. Met veel minder geld kan nu ook de particuliere markt op gang gebracht worden. Onderzoek toont aan dat subsidie voor elektrisch rijden zeer effectief is om meer elektrische auto’s op de weg te krijgen. Onder andere Noorwegen en Duitsland gingen Nederland al voor.

In het FET werken bedrijven, overheden, maatschappelijke organisaties en kennisinstellingen samen om de overstap naar elektrisch rijden te versnellen. De FET partijen investeren zelf ook in het aantrekkelijk maken van elektrisch rijden door onder andere informatieverstrekking en een charme offensief voor elektrisch rijden. Onafhankelijk voorzitter is Bert Klerk.

‹ Naar overzicht

Test & Reviews | ANWB test 11 elektrische auto’s

Welke elektrische auto moet je nou kopen of leasen? De ANWB heeft een megatest met 11 elektrische auto’s gedaan. De ANWB checkte de actieradius, de accugrootte, de aanschafprijzen, de private lease prijzen en de ruimte! Het...
Test & reviews|Laatste update:

Talkshow Duurzame Mobiliteit 2020 ‘de toekomst is al begonnen’

Door de aangescherpte corona-regels kan de Nationale Conferentie Duurzame Mobiliteit niet doorgaan. Hoewel deze al als online conferentie was gepland, vroegen veel van de formats toch om reistijd en fysieke bijeenkomsten van sprekers. In deze tijd wil...
Nieuws|Laatste update:

Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren gewijzigd

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) meldt dat de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) wijzigt. Wil men een nieuwe elektrische personenauto kopen of leasen? Dan kunnen consumenten nog tot en met 29...
Nieuws|Laatste update:

1,5 miljoen euro voor aanjagen ontwikkeling duurzame scheepvaartmotoren

Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat trekt 1,5 miljoen euro uit om de ontwikkeling van duurzame scheepvaartmotoren voor de binnenvaart aan te jagen. 250.000 euro per project De ontwikkeling van duurzame motoren kost...
Nieuws|Laatste update:

Beschikbaarheid laadpalen en prijzen van 1 juli 2021 verplicht openbaar beschikbaar

Vanaf 1 juli 2021 zijn laadexploitanten verplicht informatie over hun publieke toegankelijke laadpalen openbaar te delen. Zij doen dat niet alleen via hun eigen site of app, maar moeten deze data ook beschikbaar stellen aan bijvoorbeeld...
Nieuws|Laatste update: