English

De e-week van... Cees Boutens

De e-week van...|Laatste update:

In de rubriek de e-autoweek van doen e-rijders verslag vanaf de Nederlandse wegen. Ondernemers, leaserijders maar ook consumenten vertellen over hun ervaringen met de elektrische auto. Deze week spreken wij met leaserijder Cees Boutens.

Cees Boutens is werkzaam bij de RAI Vereniging in Amsterdam. Daar is hij manager Strategie & Public Affairs. Sinds januari 2014 is Boutens de gelukkige eigenaar van een elektrische leaseauto, om precies te zijn een BMW i3. ‘In ons gezin is het de enige auto. Ik gebruik de auto vooral zakelijk en beperkt voor privé. Daarvoor hebben we namelijk een abonnement op het deelautoconcept Greenwheels. In totaal leg ik jaarlijks een kleine 30.000 kilometer af.’

Om die 30.000 kilometer elektrisch af te kunnen leggen beschikt Boutens over de mogelijkheid om op zijn werk en thuis te laden,maar natuurlijk ook onderweg via de openbare (snel)laadpalen. ‘Stilstaan staat voor mij synoniem aan laden. Doordat ik zowel op het werk als thuis een laadpunt tot mijn beschikking heb, wordt mijn auto altijd geladen als ik stilsta. Daarnaast sta ik vaak aan openbare laadpalen te laden en in toenemende mate laad ik snel langs de snelwegen. Grote problemen heb ik nog nooit gehad. Ik kan eigenlijk maar één minpuntje noemen: het blijft zuur om niet te kunnen laden door plug-in hybrides die soms een gehele werkdag een laadpunt bezet houden, terwijl jij een lichtje in je dashboard ziet knipperen dat je nog 10 kilometer bereik hebt. Maar over het algemeen geldt dat het goed en de beschikbaarheid van laadpunten ook nog eens steeds beter wordt.

Het rijgenot van zijn elektrische auto is voor Boutens verder een ongekend groot pluspunt. ‘De BMW i3 rijdt super. ‘Zo stil en zo veel power, dat is iedere dag opnieuw een genot. Wat ook heel leuk is zijn de gesprekjes die je altijd wel hebt met geïnteresseerden. Hoe ver kom je, hoe laad je, wat kost een kilowattuur, wie betaalt die kilowattuur, wat zit er onder de voorklep (laadkabels) en nog veel meer vragen. Voor mij is het ook een voordeel dat ik, als lobbyist van de rijwiel- en automobielindustrie,  niet alleen veel praat in mijn werk over elektrisch rijden maar het zelf ook ervaar. Er is eigenlijk maar één groot nadeel: de actieradius. Met name voor privéritten wil het soms knellen, zeker als de eindbestemming niet in de Randstad ligt.’

Toch zal als het aan Boutens ligt zijn volgende auto opnieuw elektrisch zijn. ‘Ik blijf heel graag elektrisch rijden. Wel heb ik als randvoorwaarde dat de actieradius in alle jaargetijden 250 kilometer moet zijn. Als een dergelijke auto tegen een betaalbare prijs verkrijgbaar is, dan is er bij mij geen enkele twijfel om ook met mijn volgende auto elektrisch te gaan rijden. Ik hoop en vertrouw er op dat dit binnen nu en twee jaar gaat lukken!’

‹ Naar overzicht

Video van de week | Studenten Universiteit Twente maken Elektrische Superbike

De Apex-RS is de derde elektrische superbike gemaakt door het studententeam Electric Superbike Twente. ‘Hij is wendbaarder, mooier en vooral sneller dan ooit tevoren’, aldus het team. Binnen 8 maanden tijd is de motorfiets ontworpen en...
Video's|Laatste update:

Foto van de week | Start-up elektrificeert historische Mercedes-auto’s uit jaren zestig

Rijden in een Mercedes-klassieker uit de jaren 60, 70 of 80, maar dan wel op een batterij. Start-up Monceau Automobiles maakt het vanaf nu mogelijk. Het bedrijf voorziet originele Mercedes-klassiekers van een nieuwe elektrische aandrijving. De eerste...
Foto's|Laatste update:

Slim laden elektrische auto’s ontlast elektriciteitsnet met 40 procent

De piekbelasting van het thuis laden van elektrische auto’s kan met zo’n 40 procent verlaagd worden als gebruikgemaakt wordt van ‘smart charging’. Dat blijkt uit de pilot ‘Flexibel laden achter de meter’. Hierdoor...
Nieuws|Laatste update:

Zero Emission | Ecomobiel: beursbezoekers onderstrepen belang vakbeurzen

In het kader van de Nationale Energie Week, die plaatsvindt in de tweede week van oktober, onderzocht beursorganisator 54events de stemming onder potentiële beursbezoekers. Maar liefst 1.627 respondenten gaven hun mening. Daarvan gaf 82...
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 27 april – zondag 17 mei 2020

Elektrische deelscooters felyx komen naar Groningen felyx start vanaf juni 2020 met 100 elektrische deelscooters in Groningen. De e-scooter is een duurzaam alternatief voor korte autoritten en een aanvulling op het openbaar vervoer. Groningen...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update: