
Prijstransparantie laadpalen blijft onder de maat
De transparantie van laadtarieven voor elektrische auto's blijft steken op een 6,1. Dit blijkt uit de nieuwe Benchmark Prijstransparantie 2025 van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL). Er zijn wel positieve uitzonderingen, die laten zien dat verbetering mogelijk is.
Grote verschillen
De benchmark toont aan dat er aanzienlijke verschillen bestaan tussen verschillende typen laadpunten. Laadpalen die via een aanbesteding met duidelijke contractafspraken zijn geplaatst, zogeheten concessiepalen, scoren met een 6,8 beduidend beter dan het landelijk gemiddelde. 'Open markt'-laadpunten scoren gemiddeld een 6,1, terwijl semipublieke laadpunten achterblijven met een 5,5.
Ook tussen aanbieders van laadpassen, in de sector bekend als Mobility Service Providers (MSP's), zijn de verschillen groot. Hun scores variëren van 4,2 tot 7,4, wat aangeeft dat sommige aanbieders al veel beter presteren dan anderen.
Verontrustende cijfers
De benchmark brengt verschillende zorgwekkende cijfers aan het licht. Slechts 50 procent van de prijzen op facturen komt overeen met de vooraf vindbare prijs. Bij 20 procent van de onderzochte gevallen was vooraf überhaupt geen tarief beschikbaar.
Het inzicht in de prijs tijdens het laden blijft met een score van 0,1 op 1 ver onder de norm. Daarnaast blijkt ad-hoc laden, wat volgens Europese regelgeving verplicht is, bij slechts 53 procent van de laadpunten mogelijk. Dit percentage is sinds 2023 niet verbeterd.
Kansen aanwezig
Roland Ferwerda, directeur van NKL Nederland, benadrukt het belang van de resultaten: 'Prijstransparantie is geen bijzaak, maar een randvoorwaarde voor vertrouwen in elektrisch laden. Onze benchmark laat zien waar we staan als sector. En vooral waar de kansen liggen om het beter te doen.'
De grote steden, ook wel G4-regio's genoemd, scoren gemiddeld beter dan het landelijk gemiddelde. Dit is mogelijk te verklaren door een hoger aandeel concessiepalen in deze gebieden.
Concrete acties
Richard Sturrus, voorzitter van de Werkgroep Prijstransparantie, noemt de resultaten teleurstellend, maar ziet ook lichtpunten: 'Het is teleurstellend dat prijstransparantie op veel plekken nog niet goed is, maar bij concessies én sommige marktpartijen zien we wat wél kan. Daar moeten we samen op voortbouwen.'
Robert van Gent van de Vereniging Elektrische Rijders is duidelijk over wat er moet gebeuren: 'Actieve communicatie over prijzen moet verplicht de standaard worden. Laadpasaanbieders moeten niet de verantwoordelijkheid voor het opzoeken van de juiste prijs bij de rijder leggen.'
Toekomstplannen
De sector staat voor uitdagingen, vooral nu dynamische tarieven, blokkeer- en starttarieven en nieuwe abonnementsvormen steeds vaker voorkomen. Dit maakt prijstransparantie belangrijker dan ooit.
De Werkgroep Prijstransparantie gaat meer inzetten op communicatie en het uitwerken van criteria waaraan partijen moeten voldoen om minimaal een 8 te scoren. Tegelijkertijd wil men prijstransparantie borgen in eisen die onder andere door overheden worden gesteld.
Jochem Beunderman van Vereniging DOET benadrukt de urgentie: 'Goede prijscommunicatie of transparantie vraagt om samenwerking in de hele keten. We hebben met de resultaten uit de Benchmark en de Expertsessie een goed fundament, nu is het tijd om samen een stap verder te zetten.'
De benchmark prijstransparantie 2025 is hier te downloaden.