English

De e-week van… Niki Sie

De e-week van...|Laatste update:

In de rubriek de e-week van doen e-rijders verslag vanaf de Nederlandse wegen. Ondernemers, leaserijders maar ook consumenten vertellen over hun ervaringen met de elektrische auto. Deze week spreken wij met Niki Sie die al meerdere jaren elektrisch rijdt en momenteel participeert in een autodeelproject.

Mijn eerste elektrische auto was een Renault Fluence Z.E. en vervolgens heb ik een Tesla Roadster gereden. Met beide auto’s reed ik zo’n 25.000 tot 30.000 kilometer per jaar en dat ging echt prima. Zelfs met de Fluence die niet kon snelladen. Tegenwoordig doe ik alleen aan autodelen. Dat is voor mij veel efficiënter. Ons kantoor zit in Rotterdam naast het centraal station, dus wij hebben niet zo vaak meer een auto nodig. Er zijn periodes dat we pas aan het eind van de week een auto nodig hebben, dus autobezit is voor ons niet logisch.’

Sie is zeer te spreken over zijn laadervaringen. ‘Ik check altijd even of ik op locatie kan opladen, vaak lukt dat wel. Soms moet ik een paar minuten omlopen, maar dat is prima. Denk ik terug aan 2011 – toen ik voor het eerst elektrisch reed, was dat nog wel eens anders. Toen stonden er vrijwel altijd brandstofauto’s bij laadpunten geparkeerd en het aanbod van laadpunten was zeer schaars. Tussen mijn vorige huis in Rotterdam Kralingen en Centraal Station Rotterdam stonden 3 laadpunten. Ik heb geregeld mijn auto bij Centraal Station Rotterdam moeten parkeren om vervolgens de metro naar huis te pakken. Het is mooi om te zien hoe dat zich in 5 jaar heeft ontwikkeld, want nu staan er al 3 laadpalen binnen een straal van 100 meter van mijn huis.’

‘Veel mensen spreken over het rustgevende en vlotte rijgedrag van elektrische auto’s en dat klopt uiteraard, maar bij moderne brandstofauto’s is geluid ook nauwelijks meer hoorbaar’, vervolgt Sie. ‘De hedendaagse turbomotor is ook behoorlijk vlot. Ik vind de lagere milieu-impact van een elektrische auto dan ook veruit het belangrijkste voordeel.  De nadelen zijn inmiddels verwaarloosbaar, je moet hooguit je ritten iets anders plannen. “Vroeger” toen er nog nauwelijks openbare laadpunten en snelladers waren, werd je echt beperkt in je mobiliteitsbehoefte. Dat is nu niet meer zo. Toevallig zijn we nu weer aan het overwegen om een auto aan te schaffen of te leasen. We zitten in het CIC – een kantoor vol met innovatieve startups – waar iedereen elektrisch wil rijden. Momenteel heeft niet iedereen de middelen om een elektrische auto aan te schaffen. Wij bekijken daarom de mogelijkheden om een elektrische deelauto aan te schaffen.’

‹ Naar overzicht

Waarde aandeel Fastned vervijfvoudigd op eerst beursdag

Fastned, dat bouwt aan een Europees netwerk van snellaadstations voor volledig elektrische voertuigen, is zijn notering op Euronext Amsterdam gestart. Op de eerste beursdag verdubbelde de waarde van het aandeel van 10 naar 50 euro. Nieuwe...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Nederlandse elektrische deelscooterdienst felyx van start in Brussel

Na succes in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag heeft felyx officieel zijn eerste internationale stap gezet. In de Belgische hoofdstad Brussel zijn vanaf nu 200 elektrische deelscooters beschikbaar. Dit aantal wordt in de komende weken opgeschaald naar...
Foto's|Laatste update:

Foto van de week | 50 Amsterdamse organisaties ondertekenen Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek

Ruim 50 publieke en private partijen hebben de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (Green Deal ZES) ondertekend tijdens State of the Region 2019 in de Metropoolregio Amsterdam.  Doel is de gevolgen van de fors toenemende logistieke en...
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 10 juni – zondag 23 juni 2019

‘Westen van Engeland’ koopt Nederlandse laadinfrastructuur De gemeenteraad van Bristol slaat de handen ineen met de lokale autoriteiten van Bath and North East Somerset, South Gloucestershire en North Somerset om het huidige netwerk van...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Test & Reviews | Mercedes EQC

De nieuwe Mercedes-Benz EQC loopt sinds enkele maanden van de band in de Mercedes-Benz-fabriek in Bremen en kan per direct worden besteld. De Mercedes-Benz-EQ-modellen worden op dezelfde productielijn gebouwd als auto’s met conventionele of...
Test & reviews|Laatste update: