English

De e-week van… Niki Sie

De e-week van...|Laatste update:

In de rubriek de e-week van doen e-rijders verslag vanaf de Nederlandse wegen. Ondernemers, leaserijders maar ook consumenten vertellen over hun ervaringen met de elektrische auto. Deze week spreken wij met Niki Sie die al meerdere jaren elektrisch rijdt en momenteel participeert in een autodeelproject.

Mijn eerste elektrische auto was een Renault Fluence Z.E. en vervolgens heb ik een Tesla Roadster gereden. Met beide auto’s reed ik zo’n 25.000 tot 30.000 kilometer per jaar en dat ging echt prima. Zelfs met de Fluence die niet kon snelladen. Tegenwoordig doe ik alleen aan autodelen. Dat is voor mij veel efficiënter. Ons kantoor zit in Rotterdam naast het centraal station, dus wij hebben niet zo vaak meer een auto nodig. Er zijn periodes dat we pas aan het eind van de week een auto nodig hebben, dus autobezit is voor ons niet logisch.’

Sie is zeer te spreken over zijn laadervaringen. ‘Ik check altijd even of ik op locatie kan opladen, vaak lukt dat wel. Soms moet ik een paar minuten omlopen, maar dat is prima. Denk ik terug aan 2011 – toen ik voor het eerst elektrisch reed, was dat nog wel eens anders. Toen stonden er vrijwel altijd brandstofauto’s bij laadpunten geparkeerd en het aanbod van laadpunten was zeer schaars. Tussen mijn vorige huis in Rotterdam Kralingen en Centraal Station Rotterdam stonden 3 laadpunten. Ik heb geregeld mijn auto bij Centraal Station Rotterdam moeten parkeren om vervolgens de metro naar huis te pakken. Het is mooi om te zien hoe dat zich in 5 jaar heeft ontwikkeld, want nu staan er al 3 laadpalen binnen een straal van 100 meter van mijn huis.’

‘Veel mensen spreken over het rustgevende en vlotte rijgedrag van elektrische auto’s en dat klopt uiteraard, maar bij moderne brandstofauto’s is geluid ook nauwelijks meer hoorbaar’, vervolgt Sie. ‘De hedendaagse turbomotor is ook behoorlijk vlot. Ik vind de lagere milieu-impact van een elektrische auto dan ook veruit het belangrijkste voordeel.  De nadelen zijn inmiddels verwaarloosbaar, je moet hooguit je ritten iets anders plannen. “Vroeger” toen er nog nauwelijks openbare laadpunten en snelladers waren, werd je echt beperkt in je mobiliteitsbehoefte. Dat is nu niet meer zo. Toevallig zijn we nu weer aan het overwegen om een auto aan te schaffen of te leasen. We zitten in het CIC – een kantoor vol met innovatieve startups – waar iedereen elektrisch wil rijden. Momenteel heeft niet iedereen de middelen om een elektrische auto aan te schaffen. Wij bekijken daarom de mogelijkheden om een elektrische deelauto aan te schaffen.’

‹ Naar overzicht

Het nieuws in 1 minuut | maandag 11 november – zondag 24 november 2019

PEUGEOT lanceert elektrische bestelwagen e-EXPERT PEUGEOT heeft de volledig elektrisch aangedreven e-EXPERT gepresenteerd. Deze bedrijfsauto voor lokaal emissievrije mobiliteit verschijnt in de tweede helft van 2020 op de markt met keuze uit 2...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Publicatie van de maand | Snelgroeiende laadbehoefte elektrische trucks in kaart gebracht

Met de ElaadNL Outlook ‘Volgeladen naar zero-emissie stadslogistiek’ brengt kennis- en innovatiecentrum ElaadNL de laadbehoefte en -mogelijkheden voor e-trucks in de stadslogistiek van de toekomst in beeld. Onderzoekers van kennis- en...
Publicatie van de maand|Laatste update:

EVBox viert mijlpaal van 100.000 geïnstalleerde laadpunten

EVBox heeft een nieuwe mijlpaal aangekondigd in het bestaan van het bedrijf: het bereiken van wereldwijd 100.000 geïnstalleerd laadpunten. Dit nieuws werd aangekondigd op het evenement REVOLUTION Connected NYC in New York waar meer dan 200...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Citroën: in 2025 van iedere bedrijfswagen elektrisch model beschikbaar

Citroën heeft de plannen aangekondigd voor de elektrische toekomst van zijn bedrijfswagens. Tegen 2025 is elke model beschikbaar met elektrische aandrijving. Citroën is momenteel het zesde bedrijfswagenmerk van Europa met een marktaandeel...
Foto's|Laatste update:

Elektrische scooters goed voor verkoopaandeel van 15 procent

Elektrische scooters zijn in de eerste 10 maanden van dit kalenderjaar goed voor bijna 15 procent van de verkopen. Uit cijfers van RAI Vereniging en BOVAG blijkt dat de populariteit van elektrische brom- en snorfietsen blijft groeien want in de...
Nieuws|Laatste update: