English

De e-week van… Niki Sie

De e-week van...|Laatste update:

In de rubriek de e-week van doen e-rijders verslag vanaf de Nederlandse wegen. Ondernemers, leaserijders maar ook consumenten vertellen over hun ervaringen met de elektrische auto. Deze week spreken wij met Niki Sie die al meerdere jaren elektrisch rijdt en momenteel participeert in een autodeelproject.

Mijn eerste elektrische auto was een Renault Fluence Z.E. en vervolgens heb ik een Tesla Roadster gereden. Met beide auto’s reed ik zo’n 25.000 tot 30.000 kilometer per jaar en dat ging echt prima. Zelfs met de Fluence die niet kon snelladen. Tegenwoordig doe ik alleen aan autodelen. Dat is voor mij veel efficiënter. Ons kantoor zit in Rotterdam naast het centraal station, dus wij hebben niet zo vaak meer een auto nodig. Er zijn periodes dat we pas aan het eind van de week een auto nodig hebben, dus autobezit is voor ons niet logisch.’

Sie is zeer te spreken over zijn laadervaringen. ‘Ik check altijd even of ik op locatie kan opladen, vaak lukt dat wel. Soms moet ik een paar minuten omlopen, maar dat is prima. Denk ik terug aan 2011 – toen ik voor het eerst elektrisch reed, was dat nog wel eens anders. Toen stonden er vrijwel altijd brandstofauto’s bij laadpunten geparkeerd en het aanbod van laadpunten was zeer schaars. Tussen mijn vorige huis in Rotterdam Kralingen en Centraal Station Rotterdam stonden 3 laadpunten. Ik heb geregeld mijn auto bij Centraal Station Rotterdam moeten parkeren om vervolgens de metro naar huis te pakken. Het is mooi om te zien hoe dat zich in 5 jaar heeft ontwikkeld, want nu staan er al 3 laadpalen binnen een straal van 100 meter van mijn huis.’

‘Veel mensen spreken over het rustgevende en vlotte rijgedrag van elektrische auto’s en dat klopt uiteraard, maar bij moderne brandstofauto’s is geluid ook nauwelijks meer hoorbaar’, vervolgt Sie. ‘De hedendaagse turbomotor is ook behoorlijk vlot. Ik vind de lagere milieu-impact van een elektrische auto dan ook veruit het belangrijkste voordeel.  De nadelen zijn inmiddels verwaarloosbaar, je moet hooguit je ritten iets anders plannen. “Vroeger” toen er nog nauwelijks openbare laadpunten en snelladers waren, werd je echt beperkt in je mobiliteitsbehoefte. Dat is nu niet meer zo. Toevallig zijn we nu weer aan het overwegen om een auto aan te schaffen of te leasen. We zitten in het CIC – een kantoor vol met innovatieve startups – waar iedereen elektrisch wil rijden. Momenteel heeft niet iedereen de middelen om een elektrische auto aan te schaffen. Wij bekijken daarom de mogelijkheden om een elektrische deelauto aan te schaffen.’

‹ Naar overzicht

Test & Reviews | ANWB test 11 elektrische auto’s

Welke elektrische auto moet je nou kopen of leasen? De ANWB heeft een megatest met 11 elektrische auto’s gedaan. De ANWB checkte de actieradius, de accugrootte, de aanschafprijzen, de private lease prijzen en de ruimte! Het...
Test & reviews|Laatste update:

Talkshow Duurzame Mobiliteit 2020 ‘de toekomst is al begonnen’

Door de aangescherpte corona-regels kan de Nationale Conferentie Duurzame Mobiliteit niet doorgaan. Hoewel deze al als online conferentie was gepland, vroegen veel van de formats toch om reistijd en fysieke bijeenkomsten van sprekers. In deze tijd wil...
Nieuws|Laatste update:

Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren gewijzigd

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) meldt dat de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) wijzigt. Wil men een nieuwe elektrische personenauto kopen of leasen? Dan kunnen consumenten nog tot en met 29...
Nieuws|Laatste update:

1,5 miljoen euro voor aanjagen ontwikkeling duurzame scheepvaartmotoren

Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat trekt 1,5 miljoen euro uit om de ontwikkeling van duurzame scheepvaartmotoren voor de binnenvaart aan te jagen. 250.000 euro per project De ontwikkeling van duurzame motoren kost...
Nieuws|Laatste update:

Beschikbaarheid laadpalen en prijzen van 1 juli 2021 verplicht openbaar beschikbaar

Vanaf 1 juli 2021 zijn laadexploitanten verplicht informatie over hun publieke toegankelijke laadpalen openbaar te delen. Zij doen dat niet alleen via hun eigen site of app, maar moeten deze data ook beschikbaar stellen aan bijvoorbeeld...
Nieuws|Laatste update: