English

De e-week van… Niki Sie

De e-week van...|Laatste update:

In de rubriek de e-week van doen e-rijders verslag vanaf de Nederlandse wegen. Ondernemers, leaserijders maar ook consumenten vertellen over hun ervaringen met de elektrische auto. Deze week spreken wij met Niki Sie die al meerdere jaren elektrisch rijdt en momenteel participeert in een autodeelproject.

Mijn eerste elektrische auto was een Renault Fluence Z.E. en vervolgens heb ik een Tesla Roadster gereden. Met beide auto’s reed ik zo’n 25.000 tot 30.000 kilometer per jaar en dat ging echt prima. Zelfs met de Fluence die niet kon snelladen. Tegenwoordig doe ik alleen aan autodelen. Dat is voor mij veel efficiënter. Ons kantoor zit in Rotterdam naast het centraal station, dus wij hebben niet zo vaak meer een auto nodig. Er zijn periodes dat we pas aan het eind van de week een auto nodig hebben, dus autobezit is voor ons niet logisch.’

Sie is zeer te spreken over zijn laadervaringen. ‘Ik check altijd even of ik op locatie kan opladen, vaak lukt dat wel. Soms moet ik een paar minuten omlopen, maar dat is prima. Denk ik terug aan 2011 – toen ik voor het eerst elektrisch reed, was dat nog wel eens anders. Toen stonden er vrijwel altijd brandstofauto’s bij laadpunten geparkeerd en het aanbod van laadpunten was zeer schaars. Tussen mijn vorige huis in Rotterdam Kralingen en Centraal Station Rotterdam stonden 3 laadpunten. Ik heb geregeld mijn auto bij Centraal Station Rotterdam moeten parkeren om vervolgens de metro naar huis te pakken. Het is mooi om te zien hoe dat zich in 5 jaar heeft ontwikkeld, want nu staan er al 3 laadpalen binnen een straal van 100 meter van mijn huis.’

‘Veel mensen spreken over het rustgevende en vlotte rijgedrag van elektrische auto’s en dat klopt uiteraard, maar bij moderne brandstofauto’s is geluid ook nauwelijks meer hoorbaar’, vervolgt Sie. ‘De hedendaagse turbomotor is ook behoorlijk vlot. Ik vind de lagere milieu-impact van een elektrische auto dan ook veruit het belangrijkste voordeel.  De nadelen zijn inmiddels verwaarloosbaar, je moet hooguit je ritten iets anders plannen. “Vroeger” toen er nog nauwelijks openbare laadpunten en snelladers waren, werd je echt beperkt in je mobiliteitsbehoefte. Dat is nu niet meer zo. Toevallig zijn we nu weer aan het overwegen om een auto aan te schaffen of te leasen. We zitten in het CIC – een kantoor vol met innovatieve startups – waar iedereen elektrisch wil rijden. Momenteel heeft niet iedereen de middelen om een elektrische auto aan te schaffen. Wij bekijken daarom de mogelijkheden om een elektrische deelauto aan te schaffen.’

‹ Naar overzicht

Milieu Centraal lanceert onlinestekkerproef voor autokopers die twijfelen over elektrisch rijden

Met de keuzehulp ‘elektrische auto’ van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal kunnen autokopers voortaan beoordelen of een stekkerauto auto past bij hun rijgedrag, en met welke capaciteit van de accu. ‘Elektrisch rijden is...
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 14 oktober – zondag 27 oktober 2019

Porsche breidt elektrische range uit met Taycan 4S Na de Taycan Turbo en Turbo S introduceert Porsche nu de Taycan 4S, de derde uitvoering van de elektrische sportsedan. Uitgerust met de standaard Performance Battery met een capaciteit van 79,2...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Universiteit Utrecht heeft eerste campus ter wereld voor bidirectioneel laden

Het Science Park van de Universiteit Utrecht is de eerste campus ter wereld waar bidirectioneel laden – het laden en ontladen – van elektrische auto’s vanaf nu mogelijk is. Het universiteitsterrein vormt 1 van de 6...
Nieuws|Laatste update:

Vliegende start waterstof: 20 miljoen euro subsidie voor Hydrogen Valley in Noord-Nederland

De Europese Commissie heeft het project Hydrogen Valley in Noord-Nederland 20 miljoen euro subsidie toegezegd met een publiek-private cofinanciering van 70 miljoen euro. Via het project willen Groningen, Drenthe en Friesland Europese...
Nieuws|Laatste update:

Publicatie van de maand | Omzet Nederlands bedrijfsleven elektrisch vervoer groeit tot 1,3 miljard euro

Het productievolume van de sector voor elektrisch vervoer in Nederland is de afgelopen 2 jaar met maar liefst 44 procent gestegen en komt daarmee in 2019 op 1,3 miljard euro. Dit blijkt uit het rapport  'Verzilvering verdienpotentieel...
Publicatie van de maand|Laatste update: