Foto van de week | BAM neemt ’s werelds eerste hybride sondeertruck in gebruik
Na de wereldprimeur van de eerste elektrische wals heeft BAM Infra Nederland een nieuwe primeur: de eerste hybride sondeertruck ter wereld. Met de inzet van de hybride sondeerwagen bespaart BAM zo’n 34.000 kilogram CO2 per jaar.
Bodemonderzoek
BAM Infra Nederland heeft de firma A.P. van den Berg, gespecialiseerd in sondeerapparaten, gevraagd met een oplossing te komen om de nieuwe sondeertruck zo duurzaam mogelijk te maken. De oplossing is een hybride variant. De zware 4x4 vrachtwagen verplaatst zich over de weg met een dieselmotor, maar op locatie wordt hij elektrisch aangedreven om bodemonderzoek uit te voeren zonder uitstoot van schadelijke stoffen.
9 uur werken
De nieuwe generatie sondeerwagen kan dankzij het accupakket circa 9 uur werken. En de accu laadt op in circa 4 tot 6 uur. Ten opzichte van de oorspronkelijke sondeerwagen scheelt het ongeveer 50 liter brandstof per dag.
Samen met opdrachtgevers en partners wil BAM Infra Nederland duurzaamheidsdoelstellingen realiseren door nieuwe oplossingen te bieden. Zo investeert het in de verduurzaming van zijn materieel, passend bij de Malieveldverklaring die BAM eind 2019 heeft getekend. Naast HVO-brandstof voor al zijn asfaltmaterieel en de elektrische wals heeft BAM Infra Nederland dus nu een nieuwkomer: de hybride sondeertruck. Een tweede truck volgt naar verwachting begin 2022. Ook kijkt het bedrijf naar bijvoorbeeld de toepassing van waterstof om op termijn emissieloze asfaltverwerkingsploegen te hebben rijden.