Foto van de week | Snellader voor Amsterdam die vrachtwagens én boten kan laden
Op de Energy Transition Campus Amsterdam (ETCA) heeft Shell een megawattlader ontwikkeld en in gebruik genomen die zowel elektrische vrachtwagens als boten kan laden. De capaciteit van de megawattlader is ongeveer gelijk aan 3 reguliere snelladers van 350 kilowatt waar vrachtwagens nu mee opladen.
Universele standaard
De megawattlader is aangesloten op het eigen micro-elektriciteitsnet van ETCA. Dit slimme stroomnet maakt integratie mogelijk tussen energieaanbod, energieopslag en energievraag. Het ETCA-micronet bestaat onder meer uit 3.600 zonnepanelen op het dak, een batterij, 119 laadpalen voor elektrische personenauto’s en een elektrolyser die waterstof produceert.
Het laadsysteem is uitgerust met 2 afzonderlijke laadarmen. De ene draaibare arm is bestemd voor elektrische schepen, de andere arm bedient zware elektrische vrachtwagens en bussen. Shell hoopt dat er door zijn initiatief een universele standaard komt en er niet meer met verschillende kabels of koppelingen gewerkt hoeft te worden. Hoewel de megawattlader een proefopstelling is, is ze klaar voor gebruik en kunnen voertuigen en schepen met een megawattlaadmogelijkheid nu op afspraak langskomen.
Rederijen en logistieke bedrijven
‘We willen onze klanten in de logistieke sector helpen te verduurzamen’, vertelt Hilmar van den Dool, general manager eMobility bij Shell. ‘Er zijn nog niet veel elektrische vrachtwagens en schepen, dus we investeren hiermee vooruit op een markt die snel aan het groeien is. Het past in ons streven om meer en schonere energieoplossingen te bieden.’
Melissa Williams, directeur bij Shell Marine, besluit: ‘Wij zijn van mening dat deze oplossing van nut zal zijn voor rederijen en logistieke bedrijven die faciliteiten hebben die zowel aan water- als aan landzijde worden bediend. De megawattlader biedt ook de flexibiliteit om een breed scala aan binnen- en havenschepen op te laden, zoals vrachtschepen, sleepboten, serviceschepen en veerboten. Het mooie is dat de technologie nu beschikbaar en klaar voor gebruik is.’