
Foto van de week | Gomutec test elektrische groutmachine voor in grond installeren warmtelussen
Gomutec heeft enkele succesvolle tests uitgevoerd met een nieuwe elektrische groutmachine. Het bedrijf, dat gespecialiseerd is in het ontwikkelen van machines voor het installeren van warmtelussen in de grond, heeft voor de groutmachine gebruikgemaakt van batterijen die ontworpen en gebouwd door zijn Intercel.
Warmtelusinstallaties
Het introductie van de nieuwe machine markeert een belangrijke stap in de verduurzaming van warmtelusinstallaties. Elektrificatie biedt namelijk voordelen op het gebied van emissiereductie en geluidsbeperking, wat vooral in stedelijke gebieden van belang is. Pieter Goudeseune, zaakvoerder bij Gomutec, legt uit dat het initiatief voortkomt uit een klantvraag. Tot nu toe werden de machines aangedreven door dieselmotoren. De overstap naar elektrische aandrijving verbetert de inzetbaarheid en vermindert overlast.
Elektrische machines produceren minder geluid, waardoor ze ook ’s nachts ingezet kunnen worden. In stedelijke gebieden waar strenge milieuregels gelden, biedt dit een oplossing. Bovendien maakt het ontbreken van uitstoot vergunningaanvragen eenvoudiger. Steden zoals Amsterdam verbieden steeds vaker dieselmotoren, waardoor elektrificatie noodzakelijk wordt.
Binnen 2 uur
De samenwerking met Intercel speelde een cruciale rol in de ontwikkeling. Mike Resoort, Project Engineer bij Intercel, legt uit dat de accu’s speciaal zijn ontworpen om naadloos in de bestaande machines te passen. Dit biedt klanten de mogelijkheid om tot op de leveringsdag te kiezen tussen een elektrische of dieselvariant. De batterijen zijn eenvoudig te wisselen en kunnen binnen 2 uur worden opgeladen via een standaard netaansluiting.
Goudeseune ziet een groeiende markt voor elektrische machines in Nederland. Volgens hem loopt Nederland voorop in elektrificatie, terwijl in andere landen dieselmotoren voorlopig relevant blijven.