English

Foto van de week – Mogelijk tweede leven voor accu’s elektrische auto in vluchtelingenkampen

Foto's|Laatste update:

In vluchtelingenkampen of militaire kampementen is de energievoorziening vaak een enorme kostenpost. Dieselgeneratoren verbruiken veel brandstof. Bovendien zijn ze milieuonvriendelijk. 3 studenten van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) onderzochten een oplossing: het inzetten van gebruikte accu’s uit elektrische auto’s voor duurzame energie.

Stella Dijksterhuis, Kees Jansen en Sjoerd de Wit studeren Technische Bedrijfskunde op de HvA vertellen het volgende op de website van ARN. ‘Voor het uitstroomprofiel Innovatiemanagement deden we onderzoek naar de vraag hoe je waarde kunt toevoegen aan gebruikte accu’s uit elektrische auto’s. Een afgedankte accu heeft nog steeds 70 tot 80 procent van zijn capaciteit. Hoe kun je dat benutten?’

De studenten verkenden de technische en economische mogelijkheden. De Wit: ‘Om de haalbaarheid te achterhalen hebben we experts geïnterviewd, onder wie Hector Timmers, projectleider bij ARN. Hij was betrokken bij een pilot op het eiland Pampus met gebruikte accu’s als duurzame energievoorziening. Zo’n idee hadden we ook, maar dan voor kampen voor militairen of vluchtelingen.’

Dijksterhuis legt het concept uit: ‘In een container plaats je gebruikte accu’s. Die laad je overdag op met zonnecellen zodat ze een kamp zo veel mogelijk van energie kunnen voorzien en het gebruik van dieselgeneratoren kan worden gereduceerd. Volgens ARN kan hiermee de levensduur van de accu behoorlijk verlengd worden mits er niet te diep ontladen wordt.’

Het concept lost veel problemen op. ‘Je bespaart op brandstof voor dieselgeneratoren’, noemt Jansen als voorbeeld. ‘Daardoor heb je de hogere investeringskosten van het accusysteem in ruim 3 jaar terugverdiend in militaire kampen. In vluchtelingenkampen duurt dat ruim 6 jaar.’

Het tweede leven van accu’s pakt ook goed uit voor het milieu. ‘De emissies van de dieselgeneratoren zijn schadelijk’, zegt Dijksterhuis. ‘Als daarvoor geen alternatief komt, haalt het ministerie van Defensie zijn doelstelling niet om in 2030 70 procent van zijn energie duurzaam op te wekken.’

‹ Naar overzicht

Video van de week | Slimme motor in stuur voorkomt vallen met (elektrische) fiets

De TU Delft en Koninklijke Gazelle hebben een prototype ontwikkeld van een fiets met slimme stuurondersteuning. Deze fiets moet in de toekomst helpen het aantal valpartijen op de fiets te voorkomen. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek...
Video's|Laatste update:

Fastned opent eerste snellaadstation in Verenigd Koninkrijk

Het Nederlandse Fastned heeft zijn eerste snellaadstation in het Verenigd Koninkrijk geopend. Het snellaadstation kent een laadcapaciteit tot 350 kilowatt. Het station staat in Sunderland, vlak bij de fabriek waar de Nissan Leaf geproduceerd wordt...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Renault introduceert elektrisch lastmilevoertuig

De Renault introduceert de EZ-FLEX: een compact en wendbaar voertuig, ontwikkeld om eenvoudig door druk stadsverkeer te manoeuvreren. 12 exemplaren van de EZ-FLEX worden uitgeleend aan diverse bedrijven en gemeenten in Europa. Dit experiment zal naar...
Foto's|Laatste update:

Foto van de week | Zeist eerste gemeente waar PostNL alle post elektrisch bezorgt

Zeist is de eerste Nederlandse gemeente waar PostNL alle post voortaan elektrisch bezorgt. De 48 postbezorgers die elke dag de post bezorgen, hebben de primeur. Zij bezorgen alle post voortaan met een elektrische (bak)fiets. Doordat er minder post...
Foto's|Laatste update:

Video van de week | ANWB test snelfietsroutes: de elektrische auto versus de elektrische fiets

Alle grote steden in de Randstad worden in de nabije toekomst met elkaar verbonden door middel van snelfietsroutes. ANWB-redacteuren Gert Wisse en Frank Buma nemen de proef op de som en doen een wedstrijd: Wisse via met een elektrische fiets op een...
Video's|Laatste update: