English

Foto van de week – Mogelijk tweede leven voor accu’s elektrische auto in vluchtelingenkampen

Foto's|Laatste update:

In vluchtelingenkampen of militaire kampementen is de energievoorziening vaak een enorme kostenpost. Dieselgeneratoren verbruiken veel brandstof. Bovendien zijn ze milieuonvriendelijk. 3 studenten van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) onderzochten een oplossing: het inzetten van gebruikte accu’s uit elektrische auto’s voor duurzame energie.

Stella Dijksterhuis, Kees Jansen en Sjoerd de Wit studeren Technische Bedrijfskunde op de HvA vertellen het volgende op de website van ARN. ‘Voor het uitstroomprofiel Innovatiemanagement deden we onderzoek naar de vraag hoe je waarde kunt toevoegen aan gebruikte accu’s uit elektrische auto’s. Een afgedankte accu heeft nog steeds 70 tot 80 procent van zijn capaciteit. Hoe kun je dat benutten?’

De studenten verkenden de technische en economische mogelijkheden. De Wit: ‘Om de haalbaarheid te achterhalen hebben we experts geïnterviewd, onder wie Hector Timmers, projectleider bij ARN. Hij was betrokken bij een pilot op het eiland Pampus met gebruikte accu’s als duurzame energievoorziening. Zo’n idee hadden we ook, maar dan voor kampen voor militairen of vluchtelingen.’

Dijksterhuis legt het concept uit: ‘In een container plaats je gebruikte accu’s. Die laad je overdag op met zonnecellen zodat ze een kamp zo veel mogelijk van energie kunnen voorzien en het gebruik van dieselgeneratoren kan worden gereduceerd. Volgens ARN kan hiermee de levensduur van de accu behoorlijk verlengd worden mits er niet te diep ontladen wordt.’

Het concept lost veel problemen op. ‘Je bespaart op brandstof voor dieselgeneratoren’, noemt Jansen als voorbeeld. ‘Daardoor heb je de hogere investeringskosten van het accusysteem in ruim 3 jaar terugverdiend in militaire kampen. In vluchtelingenkampen duurt dat ruim 6 jaar.’

Het tweede leven van accu’s pakt ook goed uit voor het milieu. ‘De emissies van de dieselgeneratoren zijn schadelijk’, zegt Dijksterhuis. ‘Als daarvoor geen alternatief komt, haalt het ministerie van Defensie zijn doelstelling niet om in 2030 70 procent van zijn energie duurzaam op te wekken.’

‹ Naar overzicht

Veelgestelde vragen en antwoorden over elektrisch rijden: dit zijn de feiten zonder de fabels

Er is nu een plek waar antwoord wordt gegeven op veelgestelde vragen over elektrisch rijden. Door de kennis van een groot aantal partijen samen te brengen, zijn de meest dringende vragen bij elkaar gebracht en beantwoord . Het biedt duidelijkheid met...
Nieuws|Laatste update:

Publicatie van de maand | Factsheet elektrische auto's veilig opladen in parkeergarages

Recentelijk is ophef ontstaan over de vermeende onveiligheid van het laden en stallen van elektrische auto’s in parkeergarages. Voor brancheorganisatie Dutch Organisation for Electric Transport (Vereniging DOET) aanleiding om de discussie over...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Rijksoverheid investeert met 6 regio's in aanleg laadpalen: komend jaar 213 laadpunten per werkdag nodig

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat samen met 6  regio’s en de netbeheerders en  aan de slag om slim en snel meer laadpalen te plaatsen in heel Nederland. Hiertoe tekenen de partijen vandaag een...
Nieuws|Laatste update:

Elektrisch rijden aantrekkelijk voor groot deel automobilisten met conventionele auto’s

Het Kennisinstituut Mobiliteit (KiM) heeft onlangs het rapport ‘Met de stroom mee, het stimuleren van elektrisch rijden’ gepubliceerd waaruit blijkt dat elektrisch rijden een interessante optie is voor een groot deel van de automobilisten...
Nieuws|Laatste update:

Onlinesupermarkt Picnic neemt duizendste elektrische bezorgenwagen in gebruik

Onlinesupermarkt Picnic heeft een mijlpaal bereikt: de duizendste elektrische bestelwagen van het bedrijf is de weg op. Dit maakt de onlinesupermarkt naar eigen zeggen koploper op het gebied van duurzame stadslogistiek. De wagentjes reden tot nu toe...
Foto's|Laatste update: