English

Foto van de week – Mogelijk tweede leven voor accu’s elektrische auto in vluchtelingenkampen

Foto's|Laatste update:

In vluchtelingenkampen of militaire kampementen is de energievoorziening vaak een enorme kostenpost. Dieselgeneratoren verbruiken veel brandstof. Bovendien zijn ze milieuonvriendelijk. 3 studenten van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) onderzochten een oplossing: het inzetten van gebruikte accu’s uit elektrische auto’s voor duurzame energie.

Stella Dijksterhuis, Kees Jansen en Sjoerd de Wit studeren Technische Bedrijfskunde op de HvA vertellen het volgende op de website van ARN. ‘Voor het uitstroomprofiel Innovatiemanagement deden we onderzoek naar de vraag hoe je waarde kunt toevoegen aan gebruikte accu’s uit elektrische auto’s. Een afgedankte accu heeft nog steeds 70 tot 80 procent van zijn capaciteit. Hoe kun je dat benutten?’

De studenten verkenden de technische en economische mogelijkheden. De Wit: ‘Om de haalbaarheid te achterhalen hebben we experts geïnterviewd, onder wie Hector Timmers, projectleider bij ARN. Hij was betrokken bij een pilot op het eiland Pampus met gebruikte accu’s als duurzame energievoorziening. Zo’n idee hadden we ook, maar dan voor kampen voor militairen of vluchtelingen.’

Dijksterhuis legt het concept uit: ‘In een container plaats je gebruikte accu’s. Die laad je overdag op met zonnecellen zodat ze een kamp zo veel mogelijk van energie kunnen voorzien en het gebruik van dieselgeneratoren kan worden gereduceerd. Volgens ARN kan hiermee de levensduur van de accu behoorlijk verlengd worden mits er niet te diep ontladen wordt.’

Het concept lost veel problemen op. ‘Je bespaart op brandstof voor dieselgeneratoren’, noemt Jansen als voorbeeld. ‘Daardoor heb je de hogere investeringskosten van het accusysteem in ruim 3 jaar terugverdiend in militaire kampen. In vluchtelingenkampen duurt dat ruim 6 jaar.’

Het tweede leven van accu’s pakt ook goed uit voor het milieu. ‘De emissies van de dieselgeneratoren zijn schadelijk’, zegt Dijksterhuis. ‘Als daarvoor geen alternatief komt, haalt het ministerie van Defensie zijn doelstelling niet om in 2030 70 procent van zijn energie duurzaam op te wekken.’

‹ Naar overzicht

Test & Reviews | Polestar 2

De ANWB heeft de Polestar 2  getest. Het voertuig heeft volgens de fabrikant een actieradius van 470 kilometer.
Test & reviews|Laatste update:

Test & Reviews | Volkswagen ID.3

De ANWB heeft de Volkswagen ID.3  getest. Het voertuig heeft volgens de fabrikant een actieradius van 426 kilometer.
Test & reviews|Laatste update:

Test & Reviews | Honda e 2020

De ANWB heeft de Honda e 2020 getest. Het voertuig heeft volgens de fabrikant een actieradius van 220 kilometer.
Test & reviews|Laatste update:

23 woningcorporaties presenteren mogelijkheden van laadpunten elektrische auto's voor huurders

23 woningcorporaties hebben samen met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) de mogelijkheden onderzocht voor laadpunten bij huurwoningen. Het publiek beschikbare rapport bevat aanbevelingen voor beleid en uitvoering van projecten,...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Prinsjesdag: bijtelling voor elektrische auto met zonnepanelen in 2021 gunstiger

Het kabinet heeft op Prinsjesdag bekendgemaakt een  elektrische auto met zonnepanelen in 2021 te gaan bevoordelen. Dat staat in het Belastingplan 2021. Voor elektrische auto’s met zonnepanelen geldt vanaf 2021 volgens de afspraken...
Nieuws|Laatste update: