Foto van de week | Eerste laadpaal van verdubbelingsoperatie Metropool Regio Amsterdam geplaatst
De eerste laadpaal die onderdeel is van een grootschalige operatie met als doel de verdubbeling van het aantal laadpalen in de Metropool Regio Amsterdam (MRA) is geplaatst. De eerste laadpaal binnen de nieuwe aanbesteding van MRA-Elektrisch is hiertoe in Zeist feestelijk in gebruik genomen.
Door het aantal laadpunten de komende tijd te verdubbelen, kan projectbureau MRA-Elektrisch voldoen aan de toenemende vraag naar laadpunten voor elektrische auto’s in de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland. Op dit moment zijn in de regio circa 2.000 oplaadpunten operationeel. Dit aantal kan afhankelijk van de vraag nu worden uitgebreid met 2.400 laadpunten.
MRA-E heeft voor de gemeenten in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht de realisatie van oplaadpalen gezamenlijk aanbesteed. PitPoint is de partij die de laadpunten gaat plaatsen. Bijna 80 gemeenten kunnen meedoen en samen optrekken.
Maarten Linnenkamp van projectbureau MRA-E legt de voordelen van gezamenlijk aanbesteden uit: ‘Doordat overheden via MRA-E gezamenlijk aanbesteden, zijn de voorwaarden eenduidig en zorgen we voor volume. Marktpartijen kunnen daardoor scherp op de aanbesteding inschrijven, en dat maakt het laden goedkoper voor de gebruiker. Zo kunnen we in de regio een prijs garanderen waardoor elektrisch rijden goedkoper is dan rijden op benzine. MRA-E zet zich in voor transparantie in de prijzen voor de gebruiker en werkt aan het efficiënter en slimmer maken van het laadnetwerk met gebruik van duurzame energie. De samenwerking levert niet alleen voor overheid en markt voordeel op, ook de gebruiker profiteert.’
Jan Theo Hoefakker van PitPoint onderstreept het belang van gezamenlijk aanbesteden: ‘Door samen te werken met de gemeenten in de 3 provincies zorgen we voor een uniforme standaard in de regio en daarnaast voor een efficiënte uitrol. Er zijn nu natuurlijk al 100.000 elektrische voertuigen op de weg. Dat worden er alleen maar meer. De overheid streeft naar 1.000.000 elektrische voertuigen in 2025. Wij zien dit als een belangrijke ontwikkeling in de transitie naar volledig schoon vervoer in 2030.’