©PEUGEOT

Het nieuws in 1 minuut | maandag 6 september - zondag 19 september 2021

Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Elektrische PEUGEOT e-PARTNER per direct bestelbaar
PEUGEOT presenteert de nieuwe PEUGEOT e-PARTNER, de derde elektrische bedrijfswagen van PEUGEOT. Deze is per direct te bestellen. Sinds de introductie in 1996 heeft PEUGEOT al meer dan 2.000.000 exemplaren van de Partner geproduceerd en is het model in meer dan 100 landen op de markt. De E PARTNER - een 'next gen small e-van' - markeert het volgende hoofdstuk. De volledig elektrische PEUGEOT E-PARTNER is per direct te bestellen. Eind oktober arriveren de eerste exemplaren al in Nederland.

PEUGEOT levert de elektrische E-PARTNER altijd met een 50-kilowattuur lithium-ionbatterijpakket met 18 modules, laag geplaatst in de bodemsectie van de auto zodat een zo laag mogelijk zwaartepunt ontstaat en de gebruiker niet inlevert op gebruiksgemak. De 50-kilowattuurbatterij levert een actieradius van maximaal 275 kilometer op volgens de WLTP-cyclus. Voor de veiligheid van voetgangers speelt de PEUGEOT e PARTNER zowel bij voor- als achteruitrijden met snelheden tot 30 kilometer per uur een geluidssignaal af dat de aanwezigheid van de auto aankondigt.

Mercedes introduceert Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Met de nieuwe EQS 53 4MATIC+ met volledig elektrische aandrijflijn begint Mercedes-AMG aan de volledig elektrische toekomst van Driving Performance. Het eerste elektrische AMG-productiemodel is gebaseerd op de Mercedes-EQ architectuur voor luxe- en topklassemodellen. Het model past dus naadloos in de elektrostrategie van het concern.

De kern van de nieuwe Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ wordt gevormd door het performance-georiënteerde aandrijfconcept met 2 motoren. De elektrische aandrijflijn, met een motor op zowel de voor- als de achteras, is voorzien van de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+, die de aandrijfkracht onder alle rijomstandigheden optimaal op de weg overbrengt. Het basismodel levert een vermogen tot 484 kilowatt (658 pk), terwijl het maximumkoppel van de elektrische aandrijflijn 950 newtonmeter bedraagt. Met het als optie leverbare AMG DYNAMIC PLUS-pakket stijgt het maximumvermogen in de RACE START-modus dankzij de boostfunctie tot 560 kilowatt (761 pk). Het maximumkoppel bedraagt dan 1.020 newtonmeter. Actieradius (WLTP) 526-580 kilometer.

10 miljoen vanuit Nationaal Programma Groningen voor innovatieve vervoersprojecten
Vanuit het Nationaal Programma Groningen gaat er in totaal bijna 10 miljoen euro naar 4 slimme en duurzame mobiliteitsprojecten van de provincie. Het geld is bestemd voor de bouw van een innovatiecentrum voor mobiliteit van Hive.Mobility, de aanleg van 5 proeftuinen voor autonoom (zelfrijdend) vervoer, de ombouw van 2 Qliner-langeafstandsbussen en de bouw van een uitstootvrije, 8-persoons rolstoeltoegankelijke ov-bus op waterstof. De projecten werden onlangs gepresenteerd door gedeputeerden Nienke Homan en Fleur Gräper-van Koolwijk.

Hive.Mobility werkt aan de ontwikkeling van slimme en groene oplossingen op het gebied van personen- en goederenvervoer en krijgt een eigen locatie op de Zernike Campus in Groningen. Dit nieuwe innovatiecentrum wordt een plek waar professionals hun kennis en toepassingen delen en doorontwikkelen, studenten onderzoek doen of worden opgeleid, en medewerkers zich kunnen laten bij- of omscholen. Het innovatiecentrum wordt ook toegankelijk voor publiek, zodat iedereen kan zien en ervaren wat in de regio gebeurt rond slimme en groene mobiliteit.

De proeftuinen (fieldlabs) voor autonoom vervoer zijn praktijkgerichte testlocaties. In de provincie komen 5 vaste fieldlabs, waar tests worden gedaan voor het verder doorontwikkelen van autonoom vervoer, met als doel te kijken hoe deze vorm van vervoer ingezet kan worden in de dagelijkse praktijk.

Testen met een trein op batterij
Door Arriva worden plannen gemaakt op weg naar CO2-neutraal openbaar vervoer. Er wordt getest met het rijden van een innovatieve batterijtrein, in samenwerking met Prorail en provincies Overijssel en Friesland. Dit najaar begint het testen op 3 niet-geëlektrificeerde spoortrajecten: Almelo-Hardenberg, Leeuwarden-Harlingen en Leeuwarden-Stavoren. Er wordt getest met een WINK-trein van Arriva. Deze trein kan elektrisch onder de bovenleiding rijden én op batterij over een spoor zonder bovenleiding. Mogelijk worden er ook nog testritten uitgevoerd op het traject Zevenaar-Doetinchem.

De voorlopige planning is om de testen dit najaar uit te voeren. Op dit moment zijn er in Nederland nog geen batterijtreinen toegelaten en beschikbaar. Daarom laat Arriva 1 van zijn WINK-treinen uit regio Noord aanpassen bij Stadler. Deze treinen hebben al een stroomafnemer van de bovenleiding en een batterij om energie die vrijkomt tijdens het remmen in op te slaan. Stadler gaat de trein zo aanpassen dat de batterij waarin nu de remenergie wordt opgeslagen, straks als tractiebatterij fungeert. Dit houdt in dat die batterij voor een ander doel wordt benut, namelijk het laten rijden van een trein.

Elektrische mijlpaal voor Nissan: 250.000ste ev verkocht in Europa
Nissan heeft een nieuwe mijlpaal bereikt: een kwart miljoen verkochte volledig elektrische voertuigen in Europa. Een mooie afsluiting van een succesvol decennium in elektrische mobiliteit – en een nieuwe stap. De mijlpaal is te danken aan de LEAF, waarvan 208.000 exemplaren zijn verkocht, en aan de e-NV200, met 42.000 klanten in Europa. De LEAF en e-NV200 werden respectievelijk in 2010 en 2014 geïntroduceerd.

‹ Naar overzicht