Nieuws in 1 minuut | Den Haag verdubbelt sloopsubsidie, Brabant zet volgende stap naar elektrische bussen
Provincie Noord-Brabant neemt busremise Uden over
De provincie Noord-Brabant koopt de busremise aan de Energielaan in Uden. Met die aankoop verzekert de provincie zich van een grote, centraal in het concessiegebied Oost-Brabant gelegen locatie met goede infrastructuur voor het opladen van elektrische bussen. Gedeputeerde mobiliteit Stijn Smeulders: 'Een paar jaar geleden had je voor een remise vooral asfalt en een bereikbare plek nodig. Inmiddels is het ook essentieel om een goede stroomaansluiting te hebben, anders is de remise niet geschikt om de zero emissie-busvloot van de toekomst te stallen. Dat is in een tijd met een overvol stroomnet zeker geen vanzelfsprekendheid. Het strategische belang van een goede busremise is daarom nog groter geworden. We bekijken per geval hoe we dat het beste kunnen borgen. Dat kan bijvoorbeeld door goede huurafspraken te maken of door een locatie zelf over te nemen, zoals we nu in Uden doen.'
De aankoop wordt gedaan met het oog op de nieuwe concessie in Oost-Brabant. Die gaat in december 2026 van start en kent een looptijd van 12,5 jaar. Het vervoersbedrijf dat de aanbesteding wint, gaat de remise huren van de provincie. Op die manier ontstaat een gelijk speelveld bij de aanbesteding. Na Breda en Roosendaal is de remise in Uden de derde waar de provincie een actieve rol in neemt. Waar in Breda en Roosendaal gloednieuwe remises gebouwd worden, is dit de eerste keer dat de provincie een bestaande remise overneemt. In het Programma van Eisen voor de nieuwe concessie stelt de provincie zogeheten zero-emissie-busmaterieel verplicht. Dat betekent dat de bussen geen schadelijke stoffen mogen uitstoten. De voorgenomen aankoop van de remise maakt het mogelijk om deze bussen in de omgeving van Uden te stallen en laden.
Haagse sloopsubsidie voor vervuilende bestelauto’s wordt verdubbeld
De gemeente Den Haag vult opnieuw de subsidiepot voor de sloop van bestelauto’s. Honderden vervuilende bedrijfsvoertuigen zijn met behulp van de subsidie al van de weg gehaald en gesloopt. Door het succes van de regeling heeft het gemeentebestuur besloten om het beschikbare bedrag voor de subsidie te verdubbelen tot 1,5 miljoen euro. Wethouder Robert Barker van Buitenruimte, Dierenwelzijn en Milieu hierover: ‘Met de subsidie geven we Haagse ondernemers een steuntje in de rug bij de overstap naar schoon vervoer. Veel ondernemers weten de subsidie te vinden en dat is goed nieuws. We willen zoveel mogelijk ondernemers helpen en daarom verdubbelen we nu het bedrag dat voor de subsidie beschikbaar is.’
Door het verdubbelen van het beschikbare subsidiebedrag kunnen nog veel meer vervuilende auto’s van de weg worden gehaald. De subsidie is beschikbaar voor alle bestelbusjes geregistreerd in Den Haag en helpt ondernemers met de overstap naar schoon vervoer in aanloop naar de invoering van de zero-emissiezone in 2025. Ondernemers met één of meer oude bestelauto’s die op diesel of benzine rijden, kunnen voor elk voertuig dat men laat slopen 3.500 euro subsidie krijgen.
Bovenleiding HTM levert stroom aan laadpalen
De gemeente Den Haag en vervoersmaatschappij HTM starten een pilot waarbij de bovenleiding van het tramnet stroom levert aan laadpalen. 'Binnen HTM bestaat al langer het idee om te kijken of er geen slimme mogelijkheden zijn om de elektriciteit van ons bovenleidingnet te gebruiken voor andere doeleinden als er geen trams langsrijden en we zijn dan ook blij dat we dat idee dankzij de samenwerking met de gemeente Den Haag en de betrokkenheid van de ACM nu in de praktijk kunnen testen', aldus Jaap Bierman, algemeen directeur HTM.
De bovenleiding en bijbehorende infrastructuur van HTM, die wordt gebruikt om trams van elektriciteit te voorzien, heeft capaciteit beschikbaar als er geen trams langsrijden. Er zijn goede mogelijkheden om deze capaciteit in te zetten voor de levering van stroom aan publieke laadpalen. De gemeente Den Haag wil in samenwerking met HTM enkele publieke laadpalen aansluiten op de bovenleiding infrastructuur van HTM. Tijdens de proef gaan de gemeente en HTM zowel de technische werking als de vormgeving van de samenwerking opzetten en evalueren. Ook wordt gekeken naar mogelijkheden om dit op grotere schaal toe te passen in de stad en welke voordelen dit biedt voor zowel de gemeente als HTM.