©GE/Renault

Het nieuws in 1 minuut | maandag 19 juni – zondag 25 juni 2017

Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Proef “LaadSlim” moet lagere stroomrekening door slim laden aantonen
Door hun elektrische auto op het juiste moment te laden kunnen elektrische-autobezitters gemiddeld zo’n 12 procent besparen op hun stroomrekening. Dit gaat getest worden in de proef “LaadSlim”. Dit gaat een groep van voornamelijk Tesla-rijders testen in de proef “LaadSlim” van energieleverancier energiedirect.nl, en fabrikant van energiemanager “Maxem” Cohere Energy Solutions. De proef loopt juni tot einde van het jaar. 80 klanten worden aangesloten op het “LaadSlim”-systeem, waarmee energiedirect.nl de vraag naar energie voorspelt en communiceert met de Maxems die de laadpunten aansturen. Op het moment dat er een tekort aan energie dreigt, omdat bijvoorbeeld de zon niet schijnt of de wind niet waait, schroeft energiedirect.nl het laden van de aangesloten Tesla’s terug. Zo wordt ongewenste onbalans tussen vraag en aanbod over het elektriciteitsnet vermeden.

D66 en GroenLinks eisen herziening vieze aanbesteding
GroenLinks en D66 hebben het college gevraagd opheldering te geven over haar groene ambitie bij aanbestedingen. Het Parool berichtte onlangs dat vuilniswagens en veegauto’s de komende jaren op fossiele brandstoffen blijven rijden. De groene partijen trekken nu samen op om te zorgen dat wordt ingegrepen voor het te laat is. GroenLinks raadslid Jasper Groen stelde al eerder vragen over de aanbesteding: ‘De gemeenteraad wil een schone en duurzame stad, en dan laten we de vuilniswagens op fossiele energie rijden? We willen weten hoe dit heeft kunnen gebeuren en wat er nog aan gedaan kan worden.’ D66-raadslid Marijn Bosman: ‘Hier moet iets mis zijn gegaan. Wat ons betreft is de opdracht helder: kies voor groene, schone energie en uitstootvrij verkeer.’

Zelfrijdend vervoer verandert mobiliteit ingrijpend
De technologie is 95 procent klaar voor geautomatiseerd rijden, stelt prof. Dariu Gavrila in zijn intreerede aan de TU Delft. Wetenschappelijke uitdagingen liggen vooral in het complexe stadsverkeer en in het omgaan met fietsers en voetgangers. ‘Die laatste paar procenten zijn, zoals zo vaak, het lastigste om te realiseren. Het snelweg-scenario is wetenschappelijk gezien grotendeels opgelost - de eerste (elektrische) zelfrijdende auto’s (met nog beperkte functionaliteit) zijn op de markt. Maar verkeer in de stad is een ander verhaal. Dat scenario is veel complexer door kruisend verkeer, minder duidelijke straatmarkering, de vele verkeersborden en signalen, en de nabijheid van andere weggebruikers zoals fietsers en voetgangers.'

‹ Naar overzicht