Staatssecretaris Van Veldhoven opent 2 slimme laadpleinen in Zeist en Haarlemmermeer

Nieuws|Laatste update:

Met een symbolische digitale druk op de knop heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat 2 nieuwe laadpleinen in Haarlemmermeer en Zeist officieel van stroom voorzien. Met deze plechtigheid werd stilgestaan bij de vorderingen die worden gemaakt binnen de Proeftuin Slimme Laadpleinen van NKL.

Proeftuin
Met de Proeftuin Slimme Laadpleinen worden 46 laadpleinen in 19 gemeenten gerealiseerd.
De proeftuin is onderdeel van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) en wordt ondersteund door het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL), het kennis- en innovatiecentrum van netbeheerders ElaadNL en projectbureau OverMorgen. Kennisdeling is een belangrijke pijler van de proeftuin. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wil met het subsidiëren van deze proeftuin bereiken dat de techniek steeds verder wordt ontwikkeld en aantrekkelijk wordt gemaakt voor gebruikers en marktpartijen. Ook de nieuwe laadpleinen in Haarlemmermeer en Zeist dragen bij aan de transitie naar elektrisch vervoer.

Hiermee zetten we een stap in ons tegelijkertijd ambitieuze maar ook realistische plan om elektrisch rijden betaalbaar en bereikbaar te maken voor iedereen, aldus Van Veldhoven tijdens de openingshandeling. Het klimaatakkoord geeft ons een heldere doelstelling. Vanaf 2030 willen we ervoor zorgen dat er in Nederland alleen nog maar auto’s zonder emissie bijkomen in ons wagenpark. Dat betekent dat er dan ook voldoende laadplaatsen moeten zijn, die bovendien groene stroom leveren. Dan rijd je dus dubbel schoon. De ontwikkeling van technologie en het gebruik van een batterij leveren een belangrijke bijdrage aan de noodzakelijke energietransitie: het ontlasten van het stroomnet en het benutten van groene stroom op het moment dat deze geproduceerd wordt. Slim laden is de sleutel naar een schone toekomst. Het is mooi dat de gemeenten Haarlemmermeer en Zeist aan de slag zijn gegaan met unieke en innovatieve projecten, waarbij enorm goed is nagedacht over het omspringen met publieke ruimte. Dat helpt mee voor het vergroten van het draagvlak in de samenleving.

Laadplein-to-grid
De gemene deler tussen de laadpleinen in Haarlemmermeer en Zeist is dat de laadplekken niet exclusief worden gereserveerd voor elektrische rijders. Het zogenoemde combinatie parkeren wordt goed gemonitord. In Haarlemmermeer wordt ingezet op een dynamisch parkeersysteem waar met blauwe of groene lampen duidelijk wordt gemaakt of de plek beschikbaar is om te laden of alleen te parkeren. In Zeist wordt het aan de parkeerder zelf over gelaten om op het juiste moment op de juiste plek te gaan staan.

Op beide pleinen wordt ook de samenhang tussen de laadbehoefte van elektrische rijders en de piekbelasting van het elektriciteitsnet nader onderzocht. In Haarlemmermeer is bovendien een batterij aangebracht die groene stroom opslaat en deze waar mogelijk teruglevert aan het net; laadplein-to-grid in plaats van vehicle-to-grid. Deze batterij is bovendien fraai geïntegreerd in het straatmeubilair.

De kennis die we in de proeftuin opdoen willen we delen met de rest van Nederland, aldus Roland Ferwerda, directeur van NKL. We willen gemeenten helpen die worstelen met het transitievraagstuk naar elektrisch vervoer. Het gaat niet alleen om techniek, maar ook om juridische, organisatorische en financiële elementen. We hebben nog veel te leren en proberen zoveel mogelijk informatie te verzamelen. We leveren nu slimme laadpleinen op, maar daarna begint eigenlijk pas het echte werk: aan de hand van data gaan we leren welk laadplein het beste past in een specifieke situatie. De belofte is om die kennis en inzichten te ontsluiten naar iedereen die bezig is met de ontwikkeling van laadpleinen.

‹ Naar overzicht