‘Overheidssteun cruciaal bij ontwikkeling volledig elektrisch vliegtuig’
Venturi in Delft ontwikkelt een volledig elektrisch aangedreven vliegtuig. Dankzij de Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk (WBSO) betaalt het bedrijf minder loonbelasting. Medeoprichter Joost Dieben: ‘De WBSO biedt ons ruimte meer kwaliteit aan ons onderzoeksteam toe te voegen.’
In 2027 klaar
Het streven is dat het elektrische vliegtuig de ‘Echelon One’ in 2027 voldoet aan alle (veiligheids)eisen. Het vliegtuig moet dan 1.000 kilometer kunnen overbruggen en plaats bieden aan 50 passagiers inclusief bagage. Vliegschaamte is verleden tijd: het toestel stoot geen CO2 uit. De ontwikkeling van de Echelon One is een belangrijke stap in de richting naar 100 procent duurzaam vliegen.
Het vliegtuig is stiller, simpeler, goedkoper en veiliger dan toestellen van nu. ‘De techniek achter elektrische motoren bestaat al langer dan die van de verbrandingsmotor’, legt Dieben uit. ‘En simpeler betekent ook goedkoper in onderhoud en reparatie.’ Het wordt ook veiliger, onder meer omdat elektrische motoren relatief klein zijn. Daardoor kun je er extra veel plaatsen voor meer veiligheid.
Batterijen zijn zwaar
De uitdaging is om een vliegtuig te ontwikkelen dat zoveel mogelijk passagiers en bagage in de lucht houdt, tegen een zo laag mogelijk energieverbruik. ‘Batterijen zijn ontzettend zwaar’, zegt Dieben. ‘Hoe minder je er nodig hebt, hoe meer je kunt meenemen of hoe verder je kunt vliegen.’
De belangrijkste vraag die het research & development team onderzoekt is: hoe zet je elke joule zo efficiënt mogelijk in? Het team bestaat nu nog uit de 2 oprichters en 2 medewerkers. Eind 2021 bestaat het team uit 6 man. Dankzij de WBSO kan Venturi ingenieurs met enige ervaring aannemen. ‘We kunnen bij de samenstelling van ons team kiezen voor kwaliteit.’
Toegang tot RVO-netwerk
Speur – en ontwikkelingswerk is tijdrovend en duur. Dat maakt het belastingvoordeel van de WBSO zo waardevol. ‘Steun van de overheid is cruciaal, en niet alleen in financieel opzicht’, zegt Dieben. ‘De contactpersonen vanuit RVO verschaffen Venturi toegang tot hun netwerk. Daar heeft ons bedrijf veel voordeel van.’
‘Door dit netwerk zitten we makkelijker met andere (semi-)overheidspartijen om de tafel.’ Dat maakt dat Venturi sneller nieuwe stappen kan zetten in de ontwikkeling van het vliegtuig. In de (nabije) toekomst hoopt het innovatieve bedrijf een beroep te doen op overheidsregelingen zoals Vroegefasefinanciering (VFF), de Mkb-innovatiestimulering Regio en Topsectoren (MIT) en het Innovatiekrediet.