Gemeente Rotterdam stapt over op slimme laadpaal
In de komende 3 maanden plaatst Roterdam de eerste 100 slimme palen in de stad. De nieuwe laadpalen zijn voorzien van slimme laadtechnieken waarmee overschotten worden teruggeleverd aan het stroomnet tijdens pieken.
V2G
Er komen steeds meer elektrische auto’s bij in Rotterdam. De gemeente juicht dat toe, omdat elektrische auto’s bijdragen aan een betere luchtkwaliteit. Het laden van al die elektrische auto’s vraagt echter veel het elektriciteitsnetwerk. Slimme laadpalen bieden daarbij uitkomst.
De nieuwe laadpalen worden voorzien van slimme laadtechnieken als smart charging en vehicle-to-grid (V2G). Met deze technieken kunnen elektrische auto’s een overschot aan duurzaam opgewekte stroom opslaan en vervolgens terug leveren aan het net op piekmomenten. De eerste slimme paal staat aan de Olympiaweg op Rotterdam Zuid en is onthuld door wethouder Duurzaamheid Arno Bonte. ‘We wekken steeds meer energie duurzaam op met zonnepanelen en windmolens. Die energie is niet gelijkmatig beschikbaar over de dag. Met slimme palen worden auto’s geladen op een moment dat er een overschot aan elektriciteit is en wordt het laden gestopt of leveren ze terug aan het stroomnet op het moment dat het aanbod minder is. Dat is nog eens efficiënt omgaan met energie.’
Experimenteren
Nog niet alle elektrische auto’s zijn geschikt voor slim laden. De gemeente gaat met 2 technieken experimenteren. Met smart charging worden de laadsessies van elektrische voertuigen op afstand aangestuurd. Door op specifieke momenten langzamer of sneller te laden, worden pieken in elektriciteitsvraag voorkomen en beschikbare duurzame stroom beter verdeeld. Ook kan de laadsnelheid precies op het juiste moment worden aangepast waarmee de beschikbare netcapaciteit optimaal wordt ingezet, zonder dat de elektrische rijder daar last van heeft.
Met V2G wordt duurzame stroom tijdelijk opgeslagen in de batterijen van elektrische auto’s. Op het moment dat er veel vraag naar stroom is, kan de opgeslagen stroom via de nieuwe laadpalen teruggegeven worden aan het elektriciteitsnet. In de toekomst zullen steeds meer elektrische auto’s van deze software worden voorzien. Door nu te investeren in deze innovatie bereidt de gemeente Rotterdam zich voor op de toekomst waarin elektrisch rijden de norm is.