Publicatie van de maand | Mobiliteitshubs langs de A6 een oplossing voor vol stroomnet
Mobiliteitshubs maken het in bepaalde omstandigheden mogelijk om zonneparken aan te sluiten ondanks dat het stroomnet vol is. Deze hubs voor het laden van elektrische voertuigen dragen bovendien bij aan het verduurzamen van de mobiliteit en zorgen voor een leefbaardere stad.
Pilotprogramma
In het pilotprogramma Hernieuwbare Energie kijkt Rijkswaterstaat samen met de regionale netbeheerders naar slimme oplossingen die men kan toepassen om projecten toch te kunnen aansluiten. Zo is samen met Qirion Energy Consulting onderzocht hoe mobiliteitshubs (plekken waar veel elektrische auto’s hun batterij laden) extra ruimte voor zonne-energie kunnen creëren die weer gebruikt kunnen worden bij de A6 tussen de verzorgingsplaatsen Hajé De Lepelaar/Aalscholver en afslag 10 (Lelystad).
De drie verkende hubs hebben potentie om in congestiegebied toch ruimte te creëren voor zonneparken. ‘Uiteraard moet er wel capaciteit zijn om de extra laadbehoefte te accommoderen’, aldus de onderzoekers. ‘Panteia becijferde dat bij ongewijzigd overheidsbeleid in 2030 minimaal 200.000 elektrische bestelwagens (N1) en 7.000 elektrische vrachtwagens (N2 en N3) te verwachten zijn. ‘De laadbehoefte daarvoor schatten we op 2 gigawatt. Het gezamenlijke laadvermogen van de drie hubs in deze verkenning is 3,5 megawatt. Als we dat opschalen naar de laadbehoefte voor goederenvervoer in 2030, betekent dat dat we 600 van elk type hub nodig hebben. Dat geeft potentie voor 2 gigawatt (red. aansluitvermogen) aan zonnepanelen zonder extra zonnepieken op het elektriciteitsnet. Uiteraard zijn er wel netverzwaringen voor de aanvullende laadvraag nodig. Goede coördinatie van locaties en timing helpen om beide transities in goede banen te leiden en de synergievoordelen maximaal te benutten.’
Het onderzoek is hier te raadplegen.