Nieuw onderzoek mysteryshoppers: ‘Autobedrijven omarmen elektrisch rijden, maar kennis blijft achter’
Autobedrijven omarmen steeds meer het elektrisch rijden, maar hun kennis blijft achter op het gebied van energie en opladen. Dat blijkt uit het nieuwste onderzoek van de Vereniging Elektrische Rijders (VER). Ook dit jaar zijn de leden van de VER op pad gegaan als mysteryshoppers.
159 merkdealers
De mysteryshoppers hebben telefonisch en fysiek 159 merkdealers benaderd, waaronder 10 procent van de vestigingen van de 10 grootste dealerholdings van Nederland.
Vergeleken met het vorige Mystery Onderzoek is het aantal autoverkopers dat te omschrijven is als ‘EV-ambassadeurs’ duidelijk gegroeid. Ook het verschil in kwaliteit van advies tussen merkdealers en autobedrijven – niet merkgebonden – is kleiner geworden. Het advies op hoofdlijnen voor elektrisch rijden is daarmee steeds meer op orde. Alleen het advies voor laadpalen, opladen en de gemiddelde totale kosten van een elektrisch voertuig blijft volgens de VER van matige kwaliteit. Terwijl dit voor potentiële kopers vaak de belangrijkste vragen zijn.
‘Blijf investeren’
Naar aanleiding van de resultaten uit het onderzoek komt de VER met een duidelijk advies voor de autobranche: ‘Blijf investeren in training, vooral in opleidingen en bijscholingen op het gebied van energie en opladen’.
Het volledige onderzoeksrapport is te vinden op de website van de VER. In onderstaand webinar zijn de resultaten eveneens te bekijken.