
Autorecycling breekt records, batterij elektrische auto voor 60 procent hergebruikt
In 2024 werd 98,8 procent van het gewicht van afgedankte auto’s nuttig hergebruikt, terwijl batterijen uit elektrische voertuigen voor 60,4 procent hergebruikt worden. Dit blijkt uit het jaarverslag van Auto Recycling Nederland (ARN).
Meer sloopauto’s
Het aantal voertuigen dat voor demontage werd aangemeld steeg in 2024 met ruim 16 procent naar 185.041 stuks. Dit ligt fors boven het historisch lage aantal van 159.262 stuks in 2023 en overtreft ook de 176.887 voertuigen uit 2022. Ondanks deze stijging neemt de gemiddelde leeftijd van de afgedankte auto’s toe tot precies 20 jaar, terwijl dit eind 2023 nog 19 jaar en 7 maanden was.
Paul Dietz, algemeen directeur van ARN, verklaart deze trend: ‘We zien dat er elke 5 jaar een jaar bij de gemiddelde leeftijd wordt opgeteld. Onze verwachting is dat de gemiddelde leeftijd ook dit jaar weer iets toeneemt.’
Beter hergebruik
Het gemiddelde gewicht van een sloopauto bedroeg in 2024 ongeveer 1.098 kilogram, wat betekent dat meer dan 200 miljoen kilogram aan materialen nuttig werd hergebruikt. De autorecyclingketen behaalde opnieuw een recyclingprestatie boven de wettelijk verplichte 95 procent.
Het percentage van 98,8 procent bestaat voor 87,9 procent uit hergebruik en recycling en voor 10,9 procent uit energieterugwinning of andere nuttige toepassingen.
Batterijrecycling verandert
In 2024 werd 362.497 kilogram aan autobatterijen via ARN voor recycling aangeboden, ruim een derde meer dan in 2023 toen het 263.373 kilogram was. Van de ingezamelde lithium-ionbatterijen werd 85 procent gerecycled, tegenover 74 procent in 2023. De overige 15 procent kreeg een tweede leven in toepassingen zoals energieopslag, aanzienlijk minder dan de 26 procent in 2023.
Het gewogen gemiddelde van recycling en hergebruik leverde een nuttige toepassing van 60,4 procent op, wat boven de wettelijke recyclingverplichting van 50 procent ligt. In 2023 was dit nog 63,6 procent. Dietz: ‘De belangrijkste oorzaak voor deze lichte daling is dat het aandeel second use is afgenomen van 26 procent naar 15 procent. We verwachten dat het aandeel second use toepassingen in 2025 nog verder zal dalen, doordat de gemiddelde leeftijd van de aangeboden batterijen steeds hoger wordt.’
Batterijmodules versus batterijpakketten
Daarnaast bestond een groter deel van het aangeboden materiaal uit losse batterijmodules (65 procent) in plaats van complete batterijpakketten (35 procent). Complete pakketten zijn eenvoudiger te recyclen vanwege onderdelen zoals de metalen behuizing. ARN koos bewust voor verwerking in Europa, ondanks soms lagere recyclingpercentages.
ARN werd in 1995 opgericht door 5 marktpartijen uit de autobranche met als doel verantwoorde en hoogwaardige autorecycling mogelijk te maken, in lijn met Europese regelgeving.