Enschede krijgt eerste snellaadpalen van Europa met geïntegreerde batterij
Vattenfall plaatst snellaadpalen met batterijen in Enschede. Deze worden buiten piekuren opgeladen en leveren tijdens drukte extra energie. Zo blijft snelladen mogelijk bij netcongestie. De snellaadpalen met geïntegreerde batterijen zijn een Europese primeur.
Strategische locaties
Vattenfall InCharge heeft de aanbesteding gewonnen voor snellaadpalen op 5 strategische locaties in Enschede. De gemeente is daarmee de eerste in Europa waar deze nieuwe generatie laadpalen wordt geplaatst. De snellaadpunten zijn uitgerust met geïntegreerde batterijen die de netbelasting verminderen.
Door de groei van elektrisch rijden en andere elektrische toepassingen komt het stroomnet steeds meer onder druk. De nieuwe snellaadpalen bieden hiervoor een oplossing. De batterijen worden opgeladen wanneer er weinig vraag naar elektriciteit is. Tijdens piekuren leveren ze extra energie, waardoor rijders op volle kracht kunnen blijven laden zonder het net extra te belasten.
Netbewust laden
De oplossing sluit aan bij het recent gestarte Netbewust Laden bij publieke laadpalen, dat Vattenfall vorige week samen met netbeheerders introduceerde. Bij die reguliere laadpalen wordt de laadsnelheid tijdens piekuren automatisch verlaagd om het elektriciteitsnet te ontlasten. De nieuwe snellaadpunten met batterijopslag ondersteunen deze aanpak en maken het mogelijk om ook tijdens drukke uren snel te laden. Daarmee past de technologie in het Landelijk Actieprogramma Netcongestie.
Bij het ontwerp is gekozen voor duurzaamheid en circulariteit. De fundering van de laadpunten bestaat uit koolstofdioxide-negatief beton, dat meer koolstofdioxide opslaat dan wordt uitgestoten bij de productie. Ook worden verkeersborden geplaatst die zijn gemaakt van gerecyclede windturbinebladen. Deze hebben een klimaatimpact die 5 keer lager ligt dan die van standaard aluminium borden.
Hoog laadvermogen
De laadpunten leveren tot 200 kilowatt vermogen, waarvan 150 kilowatt uit de batterij komt. Ze ondersteunen Plug & Charge-technologie, waardoor bepaalde elektrische auto’s automatisch starten met laden en betalen via een gekoppeld account. Gebruikers krijgen transparant inzicht in het actuele tarief per kilowattuur, zowel vooraf als tijdens het laden.
De verwachting is dat de eerste laadpunten eind 2026 worden geplaatst.
Hoge vermogens leveren
‘Op drukke locaties zoals winkelcentra is de behoefte aan snelladen groot’, zegt Alied Wessels Boer, directeur van Vattenfall InCharge Nederland. ‘Door batterijopslag te integreren in onze snelladers kunnen we toch hoge vermogens leveren, zonder het lokale net extra te belasten. Dat maakt het mogelijk om laadpunten te realiseren op plekken waar dat eerder nog niet haalbaar was.’
Wethouder mobiliteit Marc Teutelink van Enschede vult aan: ‘Elektrisch rijden moet makkelijk én duurzaam zijn. Dankzij deze nieuwe supersnelle en krachtige laadpunten kunnen inwoners en bezoekers van Enschede snelladen op plekken waar dat eerder niet kon, zonder het elektriciteitsnet extra te belasten. Zo combineren we vooruitgang in mobiliteit met zorg voor onze leefomgeving.’