Eerste voorjaarseditie van het Low Car Diet van start met meer dan 1.100 deelnemers
'Eén ervaring zegt meer dan duizend woorden en het maken van uitgebreide beleidsplannen. Dat is de essentie van het Low Car Diet', aldus mobiliteitsexpert Geert Kloppenburg van Urgenda. Van 1 tot en met 30 april 2016 gaan bedrijven, provincies en gemeenten met elkaar de strijd aan om zoveel mogelijk duurzame kilometers te maken. Bedrijven als Eneco, PGGM en Achmea doen in totaal met meer dan 1.100 deelnemers mee. Zo ervaren topbestuurders en medewerkers dat de dagelijkse reis goedkoper, schoner en gezonder kan. Staatssecretaris Sharon Dijksma geeft vrijdag met deze videoboodschap het startschot.
Het Low Car Diet is een initiatief van duurzaamheidsorganisatie Urgenda in samenwerking met MVO Nederland, de Carbon Manager en Samen op Reis, het samenwerkingsinitiatief van de belangrijkste OV-partijen, vervoersbedrijven, overheden en consumentenorganisaties. Dit jaar doen er meer medewerkers dan ooit mee per bedrijf. Zo nemen er bij de 5 grootste bedrijven, PGGM, Eneco, Achmea, SNS Bank en Strukton meer dan 100 medewerkers per bedrijf deel aan het Low Car Diet. Eneco-directeur Jeroen de Haas, PGGM-directeur coöperatie en duurzaamheid Frido Kraanen en gedeputeerde Fleur Gräper van de provincie Groningen doen onder andere mee. Door met een groot aantal medewerkers deel te nemen, zetten de bedrijven de stap naar structurele aanpassingen in hun mobiliteitsbeleid. Tevens doen de provincies Groningen, Gelderland en Zuid-Holland mee aan de speciale regiowedstrijd van het Low Car Diet. In totaal gaan er meer dan 1.100 deelnemers door heel Nederland de uitdaging aan. Het is bovendien de eerste voorjaarseditie van het Low Car Diet, wat fietsen extra aantrekkelijk maakt voor de deelnemers.
Gedurende 30 dagen gebruiken de deelnemers highspeed e-bikes, (deel-)fietsen, elektrische-/deel-auto’s en openbaar vervoer in plaats van benzine- en diesel auto’s. Het reisgedrag wordt vervolgens online inzichtelijk gemaakt op de website www.lowcardiet.nl. Daar kan de actuele stand in de wedstrijd bijgehouden worden door deelnemers en geïnteresseerden.
In 2015 reisden de deelnemende bedrijven in één maand 50 procent schoner, bespaarden ze 30 procent op hun mobiliteitskosten én bewogen de topbestuurders en medewerkers 40 procent meer. Per bedrijf werd tijdens het Low Car Diet in één maand gemiddeld 1.500 euro bespaard en 70 euro per medewerker. Hoe meer deelnemers per bedrijf meededen, hoe groter de besparing.
Bedrijven die eerder meededen, zoals Unilever en EY, hebben naar aanleiding van hun deelname het mobiliteitsbeleid aangepast, wat de kosten en CO2-uitstoot per jaar flink verlaagt. Tevens reist 40 procent van de deelnemers drie maanden na het einde van het Low Car Diet nog steeds minder met de auto. Dankzij het succes heeft 60 procent van de bedrijven ervoor gekozen nogmaals mee te doen aan het Low Car Diet, met (deels) andere werknemers. Het Low Car Diet is in 5 edities uitgegroeid tot een serieuze methode om een duurzamer mobiliteitsbeleid in gang te zetten met veel concrete resultaten. Bekijk hier de compilatievideo van 2015.