Benchmark faciliteren elektrisch rijden: hoe scoort jouw gemeente?
Een ruime meerderheid aan gemeenten is met haar huidige netwerk van openbare laadpalen onvoldoende voorbereid op de vraag naar elektrisch rijden nu en in de nabije toekomst. Zowel binnen als buiten de Randstad zijn opmerkelijke verschillen waarneembaar tussen de mate waarin gemeenten de elektrische autorijder faciliteren. Dit zijn enkele conclusies van het onderzoek dat Over Morgen, adviesbureau in gebiedsvernieuwing en energietransitie, heeft uitgevoerd op basis van uitgebreide data-analyse en toekomstprognoses.
De uitkomsten van de benchmark zijn per gemeente op digitale kaart beschikbaar gesteld en via onderstaande kaart te raadplegen.
Met het onderzoek is in beeld gebracht welke gemeenten op dit moment goed dan wel slecht zijn voorbereid op de toekomstige vraag naar laadpalen in de openbare ruimte. 'Ik rijd zelf ook elektrisch en verbaas mij regelmatig over het feit dat veel gemeenten dit nog onvoldoende op orde hebben. Soms staat er niet eens een laadpaal bij het eigen gemeentehuis. Een gemiste kans om invulling te geven aan duurzaamheidsambities', aldus onderzoeker Gijs van der Poel.
De relatief hoge scores (>75 procent) van gemeenten als Amsterdam, Den Haag en Rotterdam zijn volgens Overmorgen geen verrassing, gezien zij al geruime tijd investeren in de uitbreiding van hun laadnetwerk. Op gepaste afstand volgt Utrecht. Opmerkelijk is verder volgens de onderzoekers dat uit de G30 de gemeenten Apeldoorn, Nijmegen, Amersfoort, Ede, Emmen, Enschede en Zwolle relatief laag scoren (
De benchmark is gedaan door de toekomstprognoses over de vraag naar elektrische auto’s te combineren met de gegevens per gemeente over het bestaande openbare laadnetwerk. De onderzoekers hierover: 'Met een dergelijke dekkingsgraadanalyse kunnen we zien waar er nog "zwarte vlekken" in het netwerk zitten, waar het aantal palen nog te beperkt is en welke gebieden goed op weg zijn om aan die vraag te voldoen. Het onderzoek richt zich daarbij op woonadressen die niet over een eigen parkeerplaats beschikken en dus zijn aangewezen op de openbare ruimte. Forenzen en bezoekers zijn hierin nog niet eens meegenomen. Met dit onderzoek wordt duidelijk welke gemeenten nog hard aan het werk moeten en welke buurten daarbij voorrang krijgen om in 2020 een dekkend laatnetwerk hebben.'