English
©foto: PwC | Stedin | VDL

Publicatie van de maand | Stedin: overheid heeft laadinfrastructuur busvervoer niet in beeld

Publicatie van de maand|Laatste update:

De regionale en lokale overheden hebben nog onvoldoende beeld van de laadinfrastructuur voor elektrische bussen van het openbaar vervoer. Dat concludeert PwC in een onderzoek in opdracht van netbeheerder Stedin.

In 2030 moet al het openbaar busvervoer in Nederland emissieloos zijn. Een overgroot deel van deze bussen wordt elektrisch. Met name het ontbreken van goede voorspellingen van de benodigde laadlocaties die door de netbeheerder van het stroomnet moeten worden aangelegd, lijkt volgens het onderzoek over een paar jaar een probleem te worden. Stedin wil zo vroeg als mogelijk aan tafel bij provincies en gemeenten om knelpunten en hoge kosten te voorkomen.

Netbeheerders hebben een flinke uitdaging om de elektriciteitsaansluitingen voor de laadpunten van bussen tijdig en tegen zo laag mogelijk maatschappelijke kosten te realiseren. Voor de laadlocaties moet de netbeheerder zware stroomkabels aanleggen. Hierbij is het belangrijk dat er een goede voorspelling is van hoeveel bussen er de komende jaren op de laadlocaties komen laden en hoeveel vermogen hiervoor nodig is. Zo kan de benodigde capaciteit in één keer goed worden aangelegd. Als dat niet goed gebeurt, betekent dit dat de straat toch meerdere keren open moet om kabels aan te leggen, met als gevolg extra maatschappelijke kosten en overlast door werkzaamheden. 

Anders dan bij personenauto’s is het standaardiseren van elektrisch laden van elektrische bussen volgens PwC en Stedin nog niet geregeld. Busfabrikanten moeten hiermee volgens hen haast maken. ‘Er rijden nu nog verschillende merken en typen bussen rond die ieder weer hun eigen laadpunt nodig hebben. Zo zijn er bussen met een pantograaf op het dak; andere bussen maken gebruik van een laadpaal met geïntegreerde pantograaf. Weer andere bussen worden met speciale stekkers geladen’, aldus de onderzoekers. ‘In de praktijk betekent dit dat een netbeheerder extra elektriciteitsaansluitingen (en dus extra kosten) moet maken, hierdoor lopen de maatschappelijke kosten voor de laadinfrastructuur op.’

PwC concludeert tot slot dat netbeheerders eerder aan tafel moeten bij provincie en gemeenten over de concessie. Netbeheerders verwachten de komende jaren veel aanvragen voor elektriciteitsaansluitingen voor laadlocaties en heeft een wettelijke termijn van 18 weken om de nieuwe aansluitingen op te leveren. Dit is heel kort om zware laadinfrastructuur voor bussen in dichtbebouwde steden aan te leggen. Stedin ziet graag dat locaties voor de aan te leggen laadinfrastructuur samen met gemeenten en provincies worden uitgedacht voordat de aanbestedingsprocedure voor een nieuwe busmaatschappij start.

Titel publicatie: Verbetering realisatie zero emissie busvervoer 
Organisatie: PwC
Publicatiedatum: Januari 2019

‹ Naar overzicht

Veelgestelde vragen en antwoorden over elektrisch rijden: dit zijn de feiten zonder de fabels

Er is nu een plek waar antwoord wordt gegeven op veelgestelde vragen over elektrisch rijden. Door de kennis van een groot aantal partijen samen te brengen, zijn de meest dringende vragen bij elkaar gebracht en beantwoord . Het biedt duidelijkheid met...
Nieuws|Laatste update:

Publicatie van de maand | Factsheet elektrische auto's veilig opladen in parkeergarages

Recentelijk is ophef ontstaan over de vermeende onveiligheid van het laden en stallen van elektrische auto’s in parkeergarages. Voor brancheorganisatie Dutch Organisation for Electric Transport (Vereniging DOET) aanleiding om de discussie over...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Rijksoverheid investeert met 6 regio's in aanleg laadpalen: komend jaar 213 laadpunten per werkdag nodig

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat samen met 6  regio’s en de netbeheerders en  aan de slag om slim en snel meer laadpalen te plaatsen in heel Nederland. Hiertoe tekenen de partijen vandaag een...
Nieuws|Laatste update:

Elektrisch rijden aantrekkelijk voor groot deel automobilisten met conventionele auto’s

Het Kennisinstituut Mobiliteit (KiM) heeft onlangs het rapport ‘Met de stroom mee, het stimuleren van elektrisch rijden’ gepubliceerd waaruit blijkt dat elektrisch rijden een interessante optie is voor een groot deel van de automobilisten...
Nieuws|Laatste update:

Onlinesupermarkt Picnic neemt duizendste elektrische bezorgenwagen in gebruik

Onlinesupermarkt Picnic heeft een mijlpaal bereikt: de duizendste elektrische bestelwagen van het bedrijf is de weg op. Dit maakt de onlinesupermarkt naar eigen zeggen koploper op het gebied van duurzame stadslogistiek. De wagentjes reden tot nu toe...
Foto's|Laatste update: