English
©foto: PwC | Stedin | VDL

Publicatie van de maand | Stedin: overheid heeft laadinfrastructuur busvervoer niet in beeld

Publicatie van de maand|Laatste update:

De regionale en lokale overheden hebben nog onvoldoende beeld van de laadinfrastructuur voor elektrische bussen van het openbaar vervoer. Dat concludeert PwC in een onderzoek in opdracht van netbeheerder Stedin.

In 2030 moet al het openbaar busvervoer in Nederland emissieloos zijn. Een overgroot deel van deze bussen wordt elektrisch. Met name het ontbreken van goede voorspellingen van de benodigde laadlocaties die door de netbeheerder van het stroomnet moeten worden aangelegd, lijkt volgens het onderzoek over een paar jaar een probleem te worden. Stedin wil zo vroeg als mogelijk aan tafel bij provincies en gemeenten om knelpunten en hoge kosten te voorkomen.

Netbeheerders hebben een flinke uitdaging om de elektriciteitsaansluitingen voor de laadpunten van bussen tijdig en tegen zo laag mogelijk maatschappelijke kosten te realiseren. Voor de laadlocaties moet de netbeheerder zware stroomkabels aanleggen. Hierbij is het belangrijk dat er een goede voorspelling is van hoeveel bussen er de komende jaren op de laadlocaties komen laden en hoeveel vermogen hiervoor nodig is. Zo kan de benodigde capaciteit in één keer goed worden aangelegd. Als dat niet goed gebeurt, betekent dit dat de straat toch meerdere keren open moet om kabels aan te leggen, met als gevolg extra maatschappelijke kosten en overlast door werkzaamheden. 

Anders dan bij personenauto’s is het standaardiseren van elektrisch laden van elektrische bussen volgens PwC en Stedin nog niet geregeld. Busfabrikanten moeten hiermee volgens hen haast maken. ‘Er rijden nu nog verschillende merken en typen bussen rond die ieder weer hun eigen laadpunt nodig hebben. Zo zijn er bussen met een pantograaf op het dak; andere bussen maken gebruik van een laadpaal met geïntegreerde pantograaf. Weer andere bussen worden met speciale stekkers geladen’, aldus de onderzoekers. ‘In de praktijk betekent dit dat een netbeheerder extra elektriciteitsaansluitingen (en dus extra kosten) moet maken, hierdoor lopen de maatschappelijke kosten voor de laadinfrastructuur op.’

PwC concludeert tot slot dat netbeheerders eerder aan tafel moeten bij provincie en gemeenten over de concessie. Netbeheerders verwachten de komende jaren veel aanvragen voor elektriciteitsaansluitingen voor laadlocaties en heeft een wettelijke termijn van 18 weken om de nieuwe aansluitingen op te leveren. Dit is heel kort om zware laadinfrastructuur voor bussen in dichtbebouwde steden aan te leggen. Stedin ziet graag dat locaties voor de aan te leggen laadinfrastructuur samen met gemeenten en provincies worden uitgedacht voordat de aanbestedingsprocedure voor een nieuwe busmaatschappij start.

Titel publicatie: Verbetering realisatie zero emissie busvervoer 
Organisatie: PwC
Publicatiedatum: Januari 2019

‹ Naar overzicht

Foto van de week | 1 op de 6 Belgen wil elektrische auto

1 op de 6 inwoners van België wil een elektrische auto. Dat blijkt uit een rondvraag van verkeersinstituut Vias waarover de Vlaamse kranten Het Laatste Nieuws en De Morgen berichten. Liefst 1 op de 6 Belgen geeft aan dat hij of zij een aankoop...
Nieuws|Laatste update:

ElaadNL presenteert Smart Charging Guide

ElaadNL heeft de Smart Charging Guide gepresenteerd: een naslagwerk overhet  slim en duurzaam laden van elektrische auto’s. Amsterdam, Utrecht, Arnhem, Eindhoven, op allerlei plekken in Nederland wordt momenteel ervaring opgedaan met...
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 2 september – zondag 15 september 2019

smart presenteert nieuwe versie elektrische fortwo en forfour smart presenteert zijn visueel en digitaal volledig herziene fortwo en forfour tijdens de IAA 2019 in Frankfurt. De nieuwe modellen van de smart fortwo coupé, cabrio en forfour...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Publicatie van de maand | Overzicht van elektrische mobiele werktuigen

Natuur & Milieu en de branchevereniging van leveranciers van bouwmachines BMWT hebben een overzicht gemaakt van alle beschikbare elektrische en hybride mobiele machines in Nederland. De inventarisatie is een belangrijk hulpmiddel voor...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Opel start in maart met uitlevering eerste exemplaren elektrische Corsa-e

De eerste exemplaren van de volledig elektrische Corsa-e worden vanaf maart 2020 door Opel uitgeleverd. Dankzij een speciaal ontwikkeld oplossing is de Corsa-e van een regulier stopcontact tot en met een snellader te laden. De Opel Corsa-e – met...
Nieuws|Laatste update: