English
©foto: PwC | Stedin | VDL

Publicatie van de maand | Stedin: overheid heeft laadinfrastructuur busvervoer niet in beeld

Publicatie van de maand|Laatste update:

De regionale en lokale overheden hebben nog onvoldoende beeld van de laadinfrastructuur voor elektrische bussen van het openbaar vervoer. Dat concludeert PwC in een onderzoek in opdracht van netbeheerder Stedin.

In 2030 moet al het openbaar busvervoer in Nederland emissieloos zijn. Een overgroot deel van deze bussen wordt elektrisch. Met name het ontbreken van goede voorspellingen van de benodigde laadlocaties die door de netbeheerder van het stroomnet moeten worden aangelegd, lijkt volgens het onderzoek over een paar jaar een probleem te worden. Stedin wil zo vroeg als mogelijk aan tafel bij provincies en gemeenten om knelpunten en hoge kosten te voorkomen.

Netbeheerders hebben een flinke uitdaging om de elektriciteitsaansluitingen voor de laadpunten van bussen tijdig en tegen zo laag mogelijk maatschappelijke kosten te realiseren. Voor de laadlocaties moet de netbeheerder zware stroomkabels aanleggen. Hierbij is het belangrijk dat er een goede voorspelling is van hoeveel bussen er de komende jaren op de laadlocaties komen laden en hoeveel vermogen hiervoor nodig is. Zo kan de benodigde capaciteit in één keer goed worden aangelegd. Als dat niet goed gebeurt, betekent dit dat de straat toch meerdere keren open moet om kabels aan te leggen, met als gevolg extra maatschappelijke kosten en overlast door werkzaamheden. 

Anders dan bij personenauto’s is het standaardiseren van elektrisch laden van elektrische bussen volgens PwC en Stedin nog niet geregeld. Busfabrikanten moeten hiermee volgens hen haast maken. ‘Er rijden nu nog verschillende merken en typen bussen rond die ieder weer hun eigen laadpunt nodig hebben. Zo zijn er bussen met een pantograaf op het dak; andere bussen maken gebruik van een laadpaal met geïntegreerde pantograaf. Weer andere bussen worden met speciale stekkers geladen’, aldus de onderzoekers. ‘In de praktijk betekent dit dat een netbeheerder extra elektriciteitsaansluitingen (en dus extra kosten) moet maken, hierdoor lopen de maatschappelijke kosten voor de laadinfrastructuur op.’

PwC concludeert tot slot dat netbeheerders eerder aan tafel moeten bij provincie en gemeenten over de concessie. Netbeheerders verwachten de komende jaren veel aanvragen voor elektriciteitsaansluitingen voor laadlocaties en heeft een wettelijke termijn van 18 weken om de nieuwe aansluitingen op te leveren. Dit is heel kort om zware laadinfrastructuur voor bussen in dichtbebouwde steden aan te leggen. Stedin ziet graag dat locaties voor de aan te leggen laadinfrastructuur samen met gemeenten en provincies worden uitgedacht voordat de aanbestedingsprocedure voor een nieuwe busmaatschappij start.

Titel publicatie: Verbetering realisatie zero emissie busvervoer 
Organisatie: PwC
Publicatiedatum: Januari 2019

‹ Naar overzicht

Foto van de week | Zeist eerste gemeente waar PostNL alle post elektrisch bezorgt

Zeist is de eerste Nederlandse gemeente waar PostNL alle post voortaan elektrisch bezorgt. De 48 postbezorgers die elke dag de post bezorgen, hebben de primeur. Zij bezorgen alle post voortaan met een elektrische (bak)fiets. Doordat er minder post...
Foto's|Laatste update:

Video van de week | ANWB test snelfietsroutes: de elektrische auto versus de elektrische fiets

Alle grote steden in de Randstad worden in de nabije toekomst met elkaar verbonden door middel van snelfietsroutes. ANWB-redacteuren Gert Wisse en Frank Buma nemen de proef op de som en doen een wedstrijd: Wisse via met een elektrische fiets op een...
Video's|Laatste update:

Tot 2.000 nieuwe publieke laadpunten voor Flevoland, Noord-Holland en Utrecht

Flevoland, Noord-Holland en Utrecht krijgen in 2019 tussen de 1.500 en 2.000 nieuwe publieke laadpunten. Daarmee groeit het totaal aantal laadpunten naar zo’n 5.000 en krijgt het laadnetwerk in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) een grote impuls....
Nieuws|Laatste update:

Video van de week | Jaguar geeft aluminium tweede leven in elektrische auto I-PACE

Jaguar Land Rover begint aan de nieuwe fase van zijn circulaire strategie met de implementatie van recyclingtechnologie. Hiermee wordt het aluminium van afgedankte auto’s hergebruikt voor de productie van nieuwe modellen, zoals de elektrische...
Video's|Laatste update:

Publicatie van de maand | Rijksoverheid maakt Kansenrapport Elektrisch Vervoer in het Verenigd Koninkrijk

Het Verenigd Koninkrijk heeft een ambitieuze strategie op het gebied van elektrisch vervoer aangekondigd. Partnerships met Nederlandse bedrijven kunnen voor Britse partijen de deur naar continentaal Europa openen en vice versa. Met bijna 70 miljoen...
Publicatie van de maand|Laatste update: