English
©foto: PwC | Stedin | VDL

Publicatie van de maand | Stedin: overheid heeft laadinfrastructuur busvervoer niet in beeld

Publicatie van de maand|Laatste update:

De regionale en lokale overheden hebben nog onvoldoende beeld van de laadinfrastructuur voor elektrische bussen van het openbaar vervoer. Dat concludeert PwC in een onderzoek in opdracht van netbeheerder Stedin.

In 2030 moet al het openbaar busvervoer in Nederland emissieloos zijn. Een overgroot deel van deze bussen wordt elektrisch. Met name het ontbreken van goede voorspellingen van de benodigde laadlocaties die door de netbeheerder van het stroomnet moeten worden aangelegd, lijkt volgens het onderzoek over een paar jaar een probleem te worden. Stedin wil zo vroeg als mogelijk aan tafel bij provincies en gemeenten om knelpunten en hoge kosten te voorkomen.

Netbeheerders hebben een flinke uitdaging om de elektriciteitsaansluitingen voor de laadpunten van bussen tijdig en tegen zo laag mogelijk maatschappelijke kosten te realiseren. Voor de laadlocaties moet de netbeheerder zware stroomkabels aanleggen. Hierbij is het belangrijk dat er een goede voorspelling is van hoeveel bussen er de komende jaren op de laadlocaties komen laden en hoeveel vermogen hiervoor nodig is. Zo kan de benodigde capaciteit in één keer goed worden aangelegd. Als dat niet goed gebeurt, betekent dit dat de straat toch meerdere keren open moet om kabels aan te leggen, met als gevolg extra maatschappelijke kosten en overlast door werkzaamheden. 

Anders dan bij personenauto’s is het standaardiseren van elektrisch laden van elektrische bussen volgens PwC en Stedin nog niet geregeld. Busfabrikanten moeten hiermee volgens hen haast maken. ‘Er rijden nu nog verschillende merken en typen bussen rond die ieder weer hun eigen laadpunt nodig hebben. Zo zijn er bussen met een pantograaf op het dak; andere bussen maken gebruik van een laadpaal met geïntegreerde pantograaf. Weer andere bussen worden met speciale stekkers geladen’, aldus de onderzoekers. ‘In de praktijk betekent dit dat een netbeheerder extra elektriciteitsaansluitingen (en dus extra kosten) moet maken, hierdoor lopen de maatschappelijke kosten voor de laadinfrastructuur op.’

PwC concludeert tot slot dat netbeheerders eerder aan tafel moeten bij provincie en gemeenten over de concessie. Netbeheerders verwachten de komende jaren veel aanvragen voor elektriciteitsaansluitingen voor laadlocaties en heeft een wettelijke termijn van 18 weken om de nieuwe aansluitingen op te leveren. Dit is heel kort om zware laadinfrastructuur voor bussen in dichtbebouwde steden aan te leggen. Stedin ziet graag dat locaties voor de aan te leggen laadinfrastructuur samen met gemeenten en provincies worden uitgedacht voordat de aanbestedingsprocedure voor een nieuwe busmaatschappij start.

Titel publicatie: Verbetering realisatie zero emissie busvervoer 
Organisatie: PwC
Publicatiedatum: Januari 2019

‹ Naar overzicht

Het nieuws in 1 minuut | maandag 13 mei – zondag 26 mei 2019

Vlaanderen krijgt tot 2020 nog minstens 3 waterstoftankstations Tot 2020 krijgt Vlaanderen er nog minstens 3 publieke waterstoftankstations bij. Deze worden momenteel voorbereid binnen de Europese projecten H2Benelux en Waterstofregio 2.0. Dat...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Medewerkers ABN AMRO mogen enkel nog een elektrische auto leasen

ABN AMRO schakelt de komende jaren volledig over op elektrisch rijden. Vanaf juli 2019 geeft de bank alleen nog maar elektrische leaseauto’s uit aan personeelsleden die de auto nodig hebben voor hun werk. Op deze manier moet over 5 jaar het...
Nieuws|Laatste update:

Medewerkers ABN AMRO mogen enkel nog een elektrische auto leasen

ABN AMRO schakelt de komende jaren volledig over op elektrisch rijden. Vanaf juli 2019 geeft de bank alleen nog maar elektrische leaseauto’s uit aan personeelsleden die de auto nodig hebben voor hun werk. Op deze manier moet over 5 jaar het...
Nieuws|Laatste update:

Amsterdam bereikt mijlpaal van 1.000 elektrische taxi’s

Amsterdam heeft samen met de taxiorganisaties en chauffeurs van elektrische taxi’s de mijlpaal gevierd van 1.000 elektrische taxi’s in de stad. Per jaar betekent dit zo’n 8.804.340 elektrische taxikilometers. De taxibranche is...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Triodos Bank krijgt ’s werelds grootste bidirectionele laadplein

Bij het nieuwe, remontabel kantoorgebouw van Triodos Bank naast station Driebergen-Zeist verreist ’s werelds grootste bidirectionele laadplein.  Vanaf aankomend najaar zijn op de locatie 120 slimme laders in staat om zonne-energie in de...
Foto's|Laatste update: