©Tatiana Golmer | Dreamstime.com

Publicatie van de maand | Data-onderzoek ANWB: ‘Grote verschillen in Europese laadtarieven’

Publicatie van de maand|Laatste update:

Uit nieuw data-onderzoek van ANWB Laadpas blijkt dat er door heel Europa grote verschillen zijn in laadkosten. Nederlandse vakantiegangers die deze herfst- of komende wintersportvakantie met de elektrische auto op reis gaan, zijn volgens de belangenorganisatie het beste af met snelladen. Nederlandse laadpassen worden vrijwel altijd geaccepteerd bij snelladers, waardoor het risico op zeer dure laadsessies beperkt is en het prijsverschil met langzaam laden – afhankelijk van het land – klein is.

230.000 klanten
In tegenstelling tot Nederland is snelladen volgens het onderzoek in het buitenland niet veel duurder dan langzaam laden. Bovendien is de kans op een onverwacht hoge rekening, bijvoorbeeld als gevolg van hoge blokkeertarieven, bij snelladen veel kleiner dan bij een reguliere laadpaal in het buitenland. Dit blijkt uit het nieuwste data-onderzoek van ANWB Laadpas, gebaseerd op het laadgedrag van 230.000 Nederlandse klanten afgelopen zomervakantie. Daarnaast werken Nederlandse laadpassen op vrijwel alle snelladers, terwijl dat bij langzame laadpalen in het buitenland niet altijd het geval is. Bij gebruik van publieke laadpalen blijft het verstandig het tarief – en bijbehorende kosten zoals blokkeertarieven – vooraf te checken.

Frankrijk en Spanje
In Nederland geldt de vuistregel dat snelladen – 12,05 euro per 100 kilometer – duurder is dan laden aan een normale laadpaal – 8,25 euro per 100 kilometer – op straat. In veel andere Europese landen is dit echter anders. Zo werd in Frankrijk gemiddeld zelfs iets minder betaald voor 1 kilowattuur aan een snellader – 10,23 euro per 100 kilometer – dan aan een gewone, langzame laadpaal. Ook in Spanje is snelladen – 9,90 euro per 100 kilometer – goedkoper.

In alle onderzochte vakantielanden is het prijsverschil tussen snelladen en langzaam laden kleiner dan in Nederland. Een van de oorzaken hiervoor is het zogenoemde blokkeertarief, een tijdsgebonden tarief bovenop het stroomtarief. Deze tarieven beïnvloeden de prijs van het laden. Laadsessies aan een gewone laadpaal van meer dan 1 euro per kilowattuur kwamen het vaakst voor in Zwitserland (14 procent), gevolgd door Oostenrijk (10 procent), Frankrijk (8 procent) en Duitsland (7 procent). In Kroatië en Noorwegen zijn geen sessies geweest waarbij het gemiddelde boven de 1 euro per kilowattuur uitkomt. Bij snellaadpalen geldt soms ook een tijdsgebonden tarief, maar omdat deze doorgaans op doorstroomlocaties staan, zoals tankstations of supermarkten, staat een elektrische auto daar niet snel een hele dag of nacht. Aan een gewone laadpaal wel, wat te zien is in de gemiddelde betaalde prijs per kilowattuur.

Noorwegen goedkoopst, Zwitserland duurst
Uit de data blijkt dat in Noorwegen het laden van de elektrische auto het goedkoopst is, zowel langzaam als snelladen. Zwitserland staat – misschien niet verrassend – juist onderaan de lijst; laden is hier het duurst en in het geval van langzaam laden meer dan 2 keer zo duur als in Noorwegen.

Bekijk het volledige onderzoek van de ANWB hier.

‹ Naar overzicht