Publicatie van de maand - Een statistisch onderzoek naar de effectiviteit van elektrisch vervoerbeleid van gemeenten
Wanneer een gemeente elektrisch rijden wil stimuleren, moet zij ervoor zorgen dat het laden van een elektrische auto zo toegankelijk mogelijk wordt gemaakt. Ofwel door zoveel mogelijk publieke laadpalen te faciliteren, ofwel door andere laadmogelijkheden toe te staan. Het is een van de aanbevelingen van het rapport ‘Een statistisch onderzoek naar de effectiviteit van elektrisch vervoerbeleid van gemeenten’.
In het rapport wordt verder gesteld dat er grote verschillen bestaan tussen het effect van beleidsmaatregelen op plug-in hybrides (PHEV’s) en volledige elektrische voertuigen (FEV’s). Dit heeft, naast de invloed van fiscale bijtellingen, volgens de onderzoekers mogelijk te maken met de marktrijpheidsfase waar PHEV’s zich inmiddels in bevinden. Het marktaandeel van verkochte PHEV’s op het totaal aantal auto’s is aanzienlijk groter dan het marktaandeel van verkochte FEV’s. Beleidsmaatregelen op lokaal schaalniveau hebben minder effect op PHEV’s, wellicht mede omdat deze markt volwassener is. Consumenten zijn goed op de hoogte van de mogelijkheden van deze auto’s en zullen zich in de toekomst steeds minder laten beïnvloeden door overheidsgedreven maatregelen.
Voor FEV’s gaat dit nog niet op, zoals uit de studie ook blijkt. Voor gemeenten kan dit ook een signaal zijn: de focus van haar beleid zou zich (meer) kunnen richten op het stimuleren van volledig elektrisch rijden.
Gezien de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden in Nederland, zoals de groei van het aantal verkochte (semi-)elektrische auto’s en beleidsmatige beslissingen, is het volgens de onderzoekers verder zinvol om de analyses iedere 2 jaar te herhalen. Op die manier wordt inzichtelijk hoe de invloed van gemeentelijke beleidsverschillen en impact van gemeentelijk beleid zich ontwikkeld. Zeker gezien de recente keuzes om fiscale voordelen af te bouwen, is het de verwachting dat lokaal beleid een belangrijkere rol gaat krijgen.
Titel publicatie: Statistisch onderzoek effectiviteit EV-beleid gemeenten
Organisatie: Decisio en APPM management & consultants in opdracht van het ministerie van Economische Zaken
Publicatiedatum: Juni 2016