English

De 5 voor(oor)delen

Mensen navigeren in hun leven op vooroordelen, oftewel op de automatische piloot. Het leven gaat te snel om bij elke beslissing alles opnieuw te overwegen en om die reden heeft iedereen een flinke dosis vooroordelen. Omdat we weten dat de mens bomvol vooroordelen zitten is het goed ons daar bewust van te zijn en af en toe te heroverwegen, zo ook bij elektrisch rijden.

De vijf grootste vooroordelen over elektrisch rijden zijn:

  1. Ik kom zeker een keer met een lege batterij te staan.
    De actieradius van iedere elektrische auto is ruim voldoende om de gemiddelde woon-werk-afstand van de Nederlandse burger te overbruggen. Bovendien zijn er op meer dan 750 locaties langs de Nederlandse autowegen snellaadpunten waar binnen zeer korte tijd elektrische voertuigen opgeladen kunnen worden.
  1. Het opladen van elektrische auto’s duurt lang.
    In de meeste gevallen worden elektrische auto’s opgeladen terwijl u aan het werk bent of slaapt. Mocht de situatie zich voordoen dat u met uw elektrische auto langere afstanden aflegt dan een volle batterij toelaat, kan van het snellaadnetwerk gebruik gemaakt worden.
  1. Een oplaadpunt vinden is onmogelijk.
    Bijna elke elektrische auto beschikt over een intelligent navigatiesysteem dat de gebruiker de weg naar laadpunten wijst. Bovendien is er een groot aantal apps beschikbaar voor mobiele telefoons die de locaties en beschikbaarheid van dezelfde laadpunten toont.
  1. Elektrisch rijden is duur en alleen voor de elite.
    Inmiddels zijn er op de Nederlandse markt vele tientallen verschillende elektrische automodellen beschikbaar. Van zeer betaalbare stadsvoertuigen tot kindvriendelijke voertuigen en luxe uitgevoerde sportmodellen. Voor elke portemonnee is er daarmee een elektrische auto beschikbaar.
  1. Elektrische auto’s zijn onveilig.
    Alle elektrische auto’s die verkrijgbaar zijn, zijn gehomologeerd. Dit betekent dat zij net als alle andere auto’s op de Nederlandse wegen aan dezelfde veiligheidseisen van de Europese Unie moeten voldoen. Elektrische auto’s zijn dan ook minstens even veilig als conventionele auto’s.

Nu de vijf grootste vooroordelen weggenomen zijn, is het goed om de vijf grootste grootste voordelen over elektrisch rijden te kennen:

  1. Elektrisch rijden is fiscaal aantrekkelijk.
    Volledig elektrische auto’s zijn vrijgesteld van BPM en van MRB, oftewel wegenbelasting. Bovendien kennen leaserijders een gunstige fiscale bijtelling voor het privégebruik van een elektrische auto.
  1. Elektrische auto’s zijn voordelig in het onderhoud en het energieverbruik.
    Een elektrische auto vergt substantieel minder servicekosten dan een brandstofauto door het geringe onderhoud dat de elektromotor nodig heeft. Bovendien loopt de besparing op de brandstofkosten – u gebruikt elektriciteit in plaats van benzine, diesel of gas – afhankelijk van het aantal kilometers op tot enkele duizenden euro’s per jaar.
  1. Elektrisch rijden is goed voor het milieu.
    Elektrische auto’s kennen geen CO2-uitstoot. Bovendien produceren zij geen stikstofoxiden en fijnstof, iets wat met name in de Nederlandse binnensteden en op de drukke snelwegen een groot milieuvoordeel biedt.
  1. Elektrisch rijden vermindert de geluidshinder.
    In tegenstelling tot traditionele brandstofauto’s maken elektrische auto’s niet of nauwelijks geluid. Langs snelwegen en in de Nederlandse binnensteden neemt de geluidsoverlast door de opkomst van de elektrische auto substantieel af.
  1. Elektrisch rijden vergemakkelijkt de energietransitie.
    De elektrische auto vermindert niet alleen de afhankelijkheid van olie en gas, maar stimuleert ook de opkomst van de decentrale opwekking van duurzame energie via zonnepanelen en windmolens. De elektrische auto helpt netbeheerders namelijk vraag en aanbod van energie beter op elkaar af te stemmen, mede doordat de batterijen functioneren als tijdelijke opslagcapaciteit voor duurzame energie.

23 woningcorporaties presenteren mogelijkheden van laadpunten elektrische auto's voor huurders

23 woningcorporaties hebben samen met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) de mogelijkheden onderzocht voor laadpunten bij huurwoningen. Het publiek beschikbare rapport bevat aanbevelingen voor beleid en uitvoering van projecten,...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Prinsjesdag: bijtelling voor elektrische auto met zonnepanelen in 2021 gunstiger

Het kabinet heeft op Prinsjesdag bekendgemaakt een  elektrische auto met zonnepanelen in 2021 te gaan bevoordelen. Dat staat in het Belastingplan 2021. Voor elektrische auto’s met zonnepanelen geldt vanaf 2021 volgens de afspraken...
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 24 augustus – zondag 6 september 2020

CamperfiXX introduceert elektrische camper Het Nederlandse camperombouwbedrijf CamperfiXX komt met de e-Fixxter op de markt. Deze compacte camper, verkrijgbaar als 4- en als 5-persoons camper, is de ultieme combinatie van camper, vrijetijdsauto en...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Foto van de week | DE NOOD en Ecotap maken van klassieke lantaarnpaal een laadpaal

Het Middelburgse DE NOOD en het Boxtelse Ecotap hebben een klassieke lantaarnpaal gelanceerd die is voorzien van geïntegreerde laadtechniek voor elektrische auto’s: De Klassieke Laadmast (KLM). Dit als alternatief voor de...
Foto's|Laatste update:

Vattenfall plaatst 8.000 extra laadpunten in Noord-Brabant en Limburg

Noord-Brabant en Limburg gunnen de aanbesteding voor een nieuw laadnetwerk in hun provincies aan Vattenfall. Daarmee worden in de komende 4 jaar tot 8.000 extra laadpunten gerealiseerd. Laadpaalkleven tegengaan Uitbreiding van het netwerk voor...
Nieuws|Laatste update: