English

Kostprijsberekening (TCO)

De Total Cost of Ownership (TCO) van een elektrische auto, oftewel kostprijsberekening, is een financiële indicatie van de totale directe en indirecte kosten van een elektrische auto. De TCO van een elektrische auto wordt naast de aanschafprijs en restwaarde in grote mate bepaald door de energie-efficiëntie. Meer nog: de ecologische eigenschappen zijn door de steeds strengere fiscale regels belangrijker dan ooit.

De volgende zaken bepalen de TCO van een elektrische auto:

  1. Aanschafprijs en restwaarde: elektrische auto’s zijn qua aanschafprijs duurder dan brandstofauto’s, onder meer veroorzaakt door de batterij en de nieuwe technologie die elektrische auto’s herbergen. Ondanks garanties van batterij- en autofabrikanten blijft de restwaardes bij leasemaatschappijen vooralsnog laag. Andere kostenposten uit de TCO zijn vooral in het voordeel van de elektrische auto waardoor investering zich ten op zichte van een brandstofauto in de meeste gevallen terugverdient.
  2. Energie- of brandstofverbruik: rijden op elektriciteit is goedkoper dan rijden op brandstof. Niet alleen is een kilowattuur goedkoper dan een liter brandstof, maar is de energie-efficiëntie van een elektrische auto ook vele malen beter. Een elektrische auto verbruikt typisch zo’n 18 kilowattuur per 100 kilometer, een brandstofwagen circa 55 kilowattuur per 100 kilometer.
  3. Verzekering en pechverhelping: de prijs van de autoverzekering en pechverhelping wegen in de totale TCO niet zwaar door. Door de hogere aanschafprijs zal in veel gevallen de verzekeringspremie voor een elektrische auto wel iets hoger zijn.
  4. Onderhoud: de elektrische auto is goedkoper in onderhoud. Hoeveel goedkoper is momenteel nog moeilijk te bepalen. Het aandeel van onderhoud in de TCO ligt tussen 10 en 15 procent. De lagere onderhoudskosten zijn te wijten aan minder bewegende onderdelen in de aandrijflijn ten opzichte van brandstofauto’s. Daarnaast worden de remmen minder belast door het automatisch regeneratief remmen. Dat heeft ook tot gevolg dat bij een elektrische auto de invloed van de rijstijl minder invloed heeft op de onderhoudskosten.
  5. BPM en Motorrijtuigenbelasting (MRB): volledig elektrische auto’s zijn vrijgesteld van wegenbelasting. Over de gehele gebruiksduur van de elektrische auto scheelt dit aanzienlijk in de kosten.
  6. Subsidies en andere incentives door de overheid: in Nederland zijn er verschillende financiële stimuleringsregelingen om meer elektrische auto’s op de Nederlandse wegen te krijgen. Zowel voor particulieren, werknemers, werkgevers als lokale overheden.
     

Foto van de week | Brussels Airport en De Lijn starten proefproject met zelfrijdende elektrische bus

De raad van bestuur van De Lijn en het directiecomité van Brussels Airport Company hebben het licht op groen gezet voor het proefproject met een zelfrijdende elektrische bus van het Nederlandse 2getthere op de luchthaven. Het voertuig...
Foto's|Laatste update:

Video van de week | Eerste elektrische weg ter wereld geopend bij Stockholm

De eerste elektrische weg ter wereld die via een stroomrail in het wegdek het laden van elektrische voertuigen onderweg mogelijk maakt, is ingewijd nabij de luchthaven Arlanda ten noorden van Stockholm. eRoadArlanda is het tweede project voor...
Video's|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 9 maart – zondag 22 april 2018

NIU introduceert over-the-air updates voor e-scooters NIU, het Chinese e-scootermerk dat sinds september 2017 verkrijgbaar is in Nederland, lanceert een nieuwe versie van de NIU-app. De vernieuwde app brengt de e-scooter naar een hoger niveau aan...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Publicatie van de maand | Elektrisch vervoer in Nederland Highlights 2017 (NL en EN)

Met bijna 120.000 nieuw geregistreerde elektrische personenauto’s in 2017, behoort Nederland tot de Europese kopgroep. Dat staat in het RVO jaarverslag 'Highlights Elektrisch vervoer 2017'. Per 31 december 2017 stond de teller voor...
Nieuws|Laatste update:

ElaadNL neemt testlab voor onderzoek laden elektrische auto’s in gebruik

Staatssecretaris Van Veldhoven opent vandaag het nieuwe testplein van ElaadNL in Arnhem. Op de testlocatie zijn alle verschillende types laadpalen die in Nederland gebruikt worden, beschikbaar voor tests met elektrische auto’s. Zo kunnen onder...
Nieuws|Laatste update: