English

Kostprijsberekening (TCO)

De Total Cost of Ownership (TCO) van een elektrische auto, oftewel kostprijsberekening, is een financiële indicatie van de totale directe en indirecte kosten van een elektrische auto. De TCO van een elektrische auto wordt naast de aanschafprijs en restwaarde in grote mate bepaald door de energie-efficiëntie. Meer nog: de ecologische eigenschappen zijn door de steeds strengere fiscale regels belangrijker dan ooit.

De volgende zaken bepalen de TCO van een elektrische auto:

  1. Aanschafprijs en restwaarde: elektrische auto’s zijn qua aanschafprijs duurder dan brandstofauto’s, onder meer veroorzaakt door de batterij en de nieuwe technologie die elektrische auto’s herbergen. Ondanks garanties van batterij- en autofabrikanten blijft de restwaardes bij leasemaatschappijen vooralsnog laag. Andere kostenposten uit de TCO zijn vooral in het voordeel van de elektrische auto waardoor investering zich ten op zichte van een brandstofauto in de meeste gevallen terugverdient.
  2. Energie- of brandstofverbruik: rijden op elektriciteit is goedkoper dan rijden op brandstof. Niet alleen is een kilowattuur goedkoper dan een liter brandstof, maar is de energie-efficiëntie van een elektrische auto ook vele malen beter. Een elektrische auto verbruikt typisch zo’n 18 kilowattuur per 100 kilometer, een brandstofwagen circa 55 kilowattuur per 100 kilometer.
  3. Verzekering en pechverhelping: de prijs van de autoverzekering en pechverhelping wegen in de totale TCO niet zwaar door. Door de hogere aanschafprijs zal in veel gevallen de verzekeringspremie voor een elektrische auto wel iets hoger zijn.
  4. Onderhoud: de elektrische auto is goedkoper in onderhoud. Hoeveel goedkoper is momenteel nog moeilijk te bepalen. Het aandeel van onderhoud in de TCO ligt tussen 10 en 15 procent. De lagere onderhoudskosten zijn te wijten aan minder bewegende onderdelen in de aandrijflijn ten opzichte van brandstofauto’s. Daarnaast worden de remmen minder belast door het automatisch regeneratief remmen. Dat heeft ook tot gevolg dat bij een elektrische auto de invloed van de rijstijl minder invloed heeft op de onderhoudskosten.
  5. BPM en Motorrijtuigenbelasting (MRB): volledig elektrische auto’s zijn vrijgesteld van wegenbelasting. Over de gehele gebruiksduur van de elektrische auto scheelt dit aanzienlijk in de kosten.
  6. Subsidies en andere incentives door de overheid: in Nederland zijn er verschillende financiële stimuleringsregelingen om meer elektrische auto’s op de Nederlandse wegen te krijgen. Zowel voor particulieren, werknemers, werkgevers als lokale overheden.
     

Alphabet: stilte voor tweede storm elektrische auto’s in najaar

Na de forse toename van het aantal bestellingen van een elektrische auto in najaar 2019 voorziet leasemaatschappij Alphabet een herhaling in najaar 2020: de bijtelling wordt in 2021 verhoogd van 8 naar 12 procent. In februari 2020 zag Alphabet het...
Nieuws|Laatste update:

Tesla gaat in tijdelijk gesloten fabriek beademingsapparaten produceren

Tesla legde vanwege de uitbraak van het coronavirus onlangs de productie in 2 van zijn 3 fabrieken in de Verenigde Staten stil. De fabriek in Buffalo in de staat New York gaat echter weer open om beademingsapparaten te produceren.  Topman Elon...
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 16 maart – zondag 29 maart 2020

Toyota en Hino ontwikkelen samen waterstofvrachtauto Toyota Motor Corporation slaat de handen ineen met Hino Motors (onderdeel van Toyota Group) voor de gezamenlijke ontwikkeling van een heavy-duty Fuel Cell Truck. De vrachtwagen heeft een beoogde...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Radboud Universiteit: elektrische auto’s verlagen vrijwel altijd de broeikasgasuitstoot

Als huishoudens wereldwijd overgaan op elektrische auto’s verlaagt dat in bijna alle gevallen de netto uitstoot van broeikasgassen. Dit is zelfs het geval wanneer de CO2-uitstoot van elektriciteitscentrales op het huidige niveau blijft. Dat...
Nieuws|Laatste update:

7 Belgische federaties richten samenwerkingsplatform duurzamer vervoer op

7 grote Belgische federaties gaan intensiever samenwerken om kennis over schone technologieën voor vervoer uit te wisselen en om het gebruik ervan bij particulieren, bedrijven en overheden te vergemakkelijken. Het nieuwe samenwerkingsplatform...
Nieuws|Laatste update: