English

Kostprijsberekening (TCO)

De Total Cost of Ownership (TCO) van een elektrische auto, oftewel kostprijsberekening, is een financiële indicatie van de totale directe en indirecte kosten van een elektrische auto. De TCO van een elektrische auto wordt naast de aanschafprijs en restwaarde in grote mate bepaald door de energie-efficiëntie. Meer nog: de ecologische eigenschappen zijn door de steeds strengere fiscale regels belangrijker dan ooit.

De volgende zaken bepalen de TCO van een elektrische auto:

  1. Aanschafprijs en restwaarde: elektrische auto’s zijn qua aanschafprijs duurder dan brandstofauto’s, onder meer veroorzaakt door de batterij en de nieuwe technologie die elektrische auto’s herbergen. Ondanks garanties van batterij- en autofabrikanten blijft de restwaardes bij leasemaatschappijen vooralsnog laag. Andere kostenposten uit de TCO zijn vooral in het voordeel van de elektrische auto waardoor investering zich ten op zichte van een brandstofauto in de meeste gevallen terugverdient.
  2. Energie- of brandstofverbruik: rijden op elektriciteit is goedkoper dan rijden op brandstof. Niet alleen is een kilowattuur goedkoper dan een liter brandstof, maar is de energie-efficiëntie van een elektrische auto ook vele malen beter. Een elektrische auto verbruikt typisch zo’n 18 kilowattuur per 100 kilometer, een brandstofwagen circa 55 kilowattuur per 100 kilometer.
  3. Verzekering en pechverhelping: de prijs van de autoverzekering en pechverhelping wegen in de totale TCO niet zwaar door. Door de hogere aanschafprijs zal in veel gevallen de verzekeringspremie voor een elektrische auto wel iets hoger zijn.
  4. Onderhoud: de elektrische auto is goedkoper in onderhoud. Hoeveel goedkoper is momenteel nog moeilijk te bepalen. Het aandeel van onderhoud in de TCO ligt tussen 10 en 15 procent. De lagere onderhoudskosten zijn te wijten aan minder bewegende onderdelen in de aandrijflijn ten opzichte van brandstofauto’s. Daarnaast worden de remmen minder belast door het automatisch regeneratief remmen. Dat heeft ook tot gevolg dat bij een elektrische auto de invloed van de rijstijl minder invloed heeft op de onderhoudskosten.
  5. BPM en Motorrijtuigenbelasting (MRB): volledig elektrische auto’s zijn vrijgesteld van wegenbelasting. Over de gehele gebruiksduur van de elektrische auto scheelt dit aanzienlijk in de kosten.
  6. Subsidies en andere incentives door de overheid: in Nederland zijn er verschillende financiële stimuleringsregelingen om meer elektrische auto’s op de Nederlandse wegen te krijgen. Zowel voor particulieren, werknemers, werkgevers als lokale overheden.
     

RAI Vereniging: verkoop elektrische auto verdubbelt in 2018

RAI Vereniging voorspelt dat de nieuwverkoop van volledig elektrische auto’s in 2018 verdubbelt. De brancheorganisatie verwacht dat er in 2018 naar schatting 15.000 nieuwe volledig elektrische auto’s verkocht worden. Dat zal bijna 4...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Tesla presenteert elektrische truck en nieuwe Tesla Roadster 2

Tesla heeft bij de presentatie van zijn elektrische vrachtwagen een konijn uit een hoge hoed getoverd: een nieuwe versie van de Tesla Roadster, oftewel de Tesla Roadster 2. Bij de presentatie van de elektrische truck heeft topman Elon Musk onthuld...
Foto's|Laatste update:

Video van de week | Drenthe en Groningen krijgen 1.000 extra openbare laadpalen

Er komen in Drenthe en Groningen 1.000 extra openbare laadpalen voor elektrische auto's. Gedeputeerde Tjisse Stelpstra van de ChristenUnie hierover: ‘Samen met de provincie Groningen gaan we een aanbesteding doen voor 1.000 palen. Daar is...
Video's|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 13 november – zondag 19 november 2017

Zonnepanelen en laadpunten voor nieuw P+R-terrein Groningen De stad Groningen heeft er een nieuw P+R-terrein bijgekregen; aan de Friesestraatweg, bij de wijk Reitdiep. De overkapping levert dankzij de 958 zonnepanelen op het dak groene energie. De...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

‘Laadpaalklever’ houdt laadpunt onnodig lang bezet

Het ‘laadpaalkleven’ zorgt ervoor dat elektrisch rijders vaak onnodig lang op zoek moeten naar een laadpaal. Elektrische auto’s staan gemiddeld 6 uur bij een openbaar laadpunt, waarvan slechts iets meer dan 2 uur geladen wordt. Dat...
Nieuws|Laatste update: