English

Kostprijsberekening (TCO)

De Total Cost of Ownership (TCO) van een elektrische auto, oftewel kostprijsberekening, is een financiële indicatie van de totale directe en indirecte kosten van een elektrische auto. De TCO van een elektrische auto wordt naast de aanschafprijs en restwaarde in grote mate bepaald door de energie-efficiëntie. Meer nog: de ecologische eigenschappen zijn door de steeds strengere fiscale regels belangrijker dan ooit.

De volgende zaken bepalen de TCO van een elektrische auto:

  1. Aanschafprijs en restwaarde: elektrische auto’s zijn qua aanschafprijs duurder dan brandstofauto’s, onder meer veroorzaakt door de batterij en de nieuwe technologie die elektrische auto’s herbergen. Ondanks garanties van batterij- en autofabrikanten blijft de restwaardes bij leasemaatschappijen vooralsnog laag. Andere kostenposten uit de TCO zijn vooral in het voordeel van de elektrische auto waardoor investering zich ten op zichte van een brandstofauto in de meeste gevallen terugverdient.
  2. Energie- of brandstofverbruik: rijden op elektriciteit is goedkoper dan rijden op brandstof. Niet alleen is een kilowattuur goedkoper dan een liter brandstof, maar is de energie-efficiëntie van een elektrische auto ook vele malen beter. Een elektrische auto verbruikt typisch zo’n 18 kilowattuur per 100 kilometer, een brandstofwagen circa 55 kilowattuur per 100 kilometer.
  3. Verzekering en pechverhelping: de prijs van de autoverzekering en pechverhelping wegen in de totale TCO niet zwaar door. Door de hogere aanschafprijs zal in veel gevallen de verzekeringspremie voor een elektrische auto wel iets hoger zijn.
  4. Onderhoud: de elektrische auto is goedkoper in onderhoud. Hoeveel goedkoper is momenteel nog moeilijk te bepalen. Het aandeel van onderhoud in de TCO ligt tussen 10 en 15 procent. De lagere onderhoudskosten zijn te wijten aan minder bewegende onderdelen in de aandrijflijn ten opzichte van brandstofauto’s. Daarnaast worden de remmen minder belast door het automatisch regeneratief remmen. Dat heeft ook tot gevolg dat bij een elektrische auto de invloed van de rijstijl minder invloed heeft op de onderhoudskosten.
  5. BPM en Motorrijtuigenbelasting (MRB): volledig elektrische auto’s zijn vrijgesteld van wegenbelasting. Over de gehele gebruiksduur van de elektrische auto scheelt dit aanzienlijk in de kosten.
  6. Subsidies en andere incentives door de overheid: in Nederland zijn er verschillende financiële stimuleringsregelingen om meer elektrische auto’s op de Nederlandse wegen te krijgen. Zowel voor particulieren, werknemers, werkgevers als lokale overheden.
     

De 10 meest gelezen berichten van Nederland Elektrisch in de eerste helft van 2018 | 19 jul 2018

Met 137.179 pageviews (+61%) en 76.509 bezoekers (+89%) heeft Nederland Elektrisch in de eerste helft van 2018 een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen. De volgende 10 berichten werden het meest gelezen in de eerste helft van het...
Nieuws|Laatste update:

Verminderde berichtgeving Nederland Elektrisch in verband met zomerreces | 19 jul 2018

In de komende 2 weken – tot en met 5 augustus 2018 – vindt er op de weblog van LED Magazine verminderde berichtgeving plaats in verband met het zomerreces.
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 16 juli – zondag 29 juli 2018

’s Werelds meest circulaire auto is van vlas en suiker en rijdt 1:300 Studenten van de TU Eindhoven ontwikkelden Noah, een prototype van een ultralichte, elektrisch aangedreven auto op basis van vlasvezel en suiker. Het is tevens ’s...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Video van de week | Brabant 2050: elektrisch rijden op waterstof

In het televisieprogramma Brabant 2050 werpt Omroep Brabant een blik in de toekomst. Ditmaal aandacht voor elektrisch rijden. 'Dat je over een tijdje geen benzine of diesel meer tankt, lijkt iedereen inmiddels wel te weten', aldus de regionale...
Video's|Laatste update:

55 elektrische VDL-bussen voor RET in Rotterdam

Het Rotterdamse openbaarvervoerbedrijf RET gunt VDL Bus & Coach de levering van 55 VDL Citea’s Electric. Het gaat om het type Citea SLF-120 Electric. Hiermee zet RET de volgende stap  in verduurzaming van de busvloot. De elektrische...
Foto's|Laatste update: