English

Kostprijsberekening (TCO)

De Total Cost of Ownership (TCO) van een elektrische auto, oftewel kostprijsberekening, is een financiële indicatie van de totale directe en indirecte kosten van een elektrische auto. De TCO van een elektrische auto wordt naast de aanschafprijs en restwaarde in grote mate bepaald door de energie-efficiëntie. Meer nog: de ecologische eigenschappen zijn door de steeds strengere fiscale regels belangrijker dan ooit.

De volgende zaken bepalen de TCO van een elektrische auto:

  1. Aanschafprijs en restwaarde: elektrische auto’s zijn qua aanschafprijs duurder dan brandstofauto’s, onder meer veroorzaakt door de batterij en de nieuwe technologie die elektrische auto’s herbergen. Ondanks garanties van batterij- en autofabrikanten blijft de restwaardes bij leasemaatschappijen vooralsnog laag. Andere kostenposten uit de TCO zijn vooral in het voordeel van de elektrische auto waardoor investering zich ten op zichte van een brandstofauto in de meeste gevallen terugverdient.
  2. Energie- of brandstofverbruik: rijden op elektriciteit is goedkoper dan rijden op brandstof. Niet alleen is een kilowattuur goedkoper dan een liter brandstof, maar is de energie-efficiëntie van een elektrische auto ook vele malen beter. Een elektrische auto verbruikt typisch zo’n 18 kilowattuur per 100 kilometer, een brandstofwagen circa 55 kilowattuur per 100 kilometer.
  3. Verzekering en pechverhelping: de prijs van de autoverzekering en pechverhelping wegen in de totale TCO niet zwaar door. Door de hogere aanschafprijs zal in veel gevallen de verzekeringspremie voor een elektrische auto wel iets hoger zijn.
  4. Onderhoud: de elektrische auto is goedkoper in onderhoud. Hoeveel goedkoper is momenteel nog moeilijk te bepalen. Het aandeel van onderhoud in de TCO ligt tussen 10 en 15 procent. De lagere onderhoudskosten zijn te wijten aan minder bewegende onderdelen in de aandrijflijn ten opzichte van brandstofauto’s. Daarnaast worden de remmen minder belast door het automatisch regeneratief remmen. Dat heeft ook tot gevolg dat bij een elektrische auto de invloed van de rijstijl minder invloed heeft op de onderhoudskosten.
  5. BPM en Motorrijtuigenbelasting (MRB): volledig elektrische auto’s zijn vrijgesteld van wegenbelasting. Over de gehele gebruiksduur van de elektrische auto scheelt dit aanzienlijk in de kosten.
  6. Subsidies en andere incentives door de overheid: in Nederland zijn er verschillende financiële stimuleringsregelingen om meer elektrische auto’s op de Nederlandse wegen te krijgen. Zowel voor particulieren, werknemers, werkgevers als lokale overheden.
     

250 elektrische auto’s voor ENGIE

110 van de 250 nieuwe elektrische auto’s die ENGIE heeft aangeschaft, zijn officieel overgedragen aan de berijders. ENGIE heeft de ambitie een groenere mobiliteit te realiseren: in 2021 is 40 procent van het wagenpark vol-elektrisch. ENGIE...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Rotterdam opent laadplein voor elektrische auto’s

In Rotterdam is aan de Veerhaven het eerste laadplein van de havenstad voor elektrische auto’s geopend. Samen met ENGIE realiseerde de gemeente dit openbare en slimme laadplein. Het biedt ruimte voor 10 auto’s.  Op het plein, dat...
Foto's|Laatste update:

Publicatie van de maand | Laadpaalkleven kan worden bestreden met stimuleringstarief

Laadpaalkleven is een steeds groter wordend probleem. Het probleem van elektrische rijders die onnodig lang een laadpaal bezet houden kan effectief worden bestreden door prijsprikkels in de vorm van een stimuleringstarief. Dit blijkt uit onderzoek van...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Oproep: deelname gevraagd van elektrische rijders aan enquête Wereldbank

In december 2018 vindt in Polen de klimaattop “COP24" van de Verenigde Naties plaats. Voor deze klimaattop doet EVConsult, in opdracht van de Wereldbank, een wereldwijd onderzoek naar de status van elektrische mobiliteit. Onderdeel van...
Nieuws|Laatste update:

Video van de week | Schiphol wordt electric city

Schiphol verandert meer en meer in een electric city. Word men vanaf de gate met de bus naar het vliegtuig gereden? Dan is dat vaak elektrisch. Pakt men na de vlucht een taxi? Dan kan dat elektrisch. Reist men liever met de bus van of naar Schiphol?...
Video's|Laatste update: