English

Test & Reviews | Nissan Leaf

Test & reviews|Laatste update:

De Nissan Leaf is bij het grote publiek bekend als de eerste elektrische gezinsauto. Zijn introductie stamt alweer uit 2010, maar de Japanner staat onverminderd zijn mannetje.

De tijd lijkt geen vat te krijgen op de Nissan Leaf: hoewel de gezinswagen aan de wieg stond van de huidige opleving aan elektrische auto’s, kan hij nog altijd prima meekomen in het segment. Een concurrent als de Renault Zoe ziet er misschien beter uit en is standaard ook rijker uitgerust, maar dankzij zijn vele laadmogelijkheden is de Leaf het breedst inzetbaar. En dat is uiteindelijk wat men wil van een auto. Elektrisch of niet: men moet er mee van A naar B kunnen komen. De Nissan Leaf was in 2010 een van de pioniers van de huidige lichting elektrische gezinsauto’s. In 2013 onderging de Japanner een facelift, maar behalve een gewijzigd interieur en een fractioneel grotere actieradius is de gezinsauto nauwelijks veranderd.

Hoe rijdt de Nissan Leaf?
Om met het belangrijkste te beginnen: de Leaf haalt in de praktijk zo’n 150 kilometer op één lading stroom. Dat is niet zoveel als de fabrikant opgeeft (Nissan heeft het zelf namelijk over een actieradius van 200 kilometer), maar genoeg om dagelijks mee uit de voeten te kunnen. Een sterke troef van de Leaf is zijn optionele snellader. Daardoor kan men binnen een half uur nog eens 100 kilometer rijden. Hoewel zijn batterijpakket het nodige weegt, voelt de Nissan niet aan als een zware auto. Een bochtenridder is het nu ook weer niet, eerder een comfortabele reisauto. Hij valt vooral op vanwege de stilte aan boord. Dat spreekt misschien voor zich – elektromotoren doen hun werk nu eenmaal geruisloos – maar is wel degelijk een prestatie. Wanneer het geluid van de motor ontbreekt, gaan andere geluiden – zoals windgeruis of bandenrumoer – juist extra opvallen. In de Nissan hoort men dat soort zaken nauwelijks. Bij het verkeerslicht kan men elke dag sprintwedstrijdjes houden (en winnen), maar wil de gebruiker op een andere manier het maximale uit men accu te halen, dan zit er ook een speciale ‘Eco’-knop op de Leaf. De auto beteugelt dan zijn direct beschikbare vermogen en wint extra fel energie terug bij remmen of gas loslaten.

Hoe zit de Nissan Leaf?
Aanvankelijk was de Leaf alleen verkrijgbaar met een besmettelijk licht interieur. Sinds de facelift kan men ook kiezen voor een donkere binnenkant, al dan niet in leder uitgevoerd. Afhankelijk van de gekozen uitvoering – de Leaf kent drie verschillende uitrustingsniveaus – beschikt de Nissan onder meer over een achteruitrijcamera en een aanraakscherm, waarop de berijder zowel de muziekspeler/mobiele telefoon als het geïntegreerde navigatiesysteem kan bedienen. Handig: de meeste laadpalen zijn al voorgeprogrammeerd. Bewegingsruimte is standaard in de Leaf, met een extra pluim voor de comfortabele stoelen. Het batterijpakket gaat schuil onder de inzittenden, dus de Nissan heeft ook nog eens een volwaardige bagageruimte.

De Nissan Leaf en het milieu
De Leaf is een oogappel van Moeder Natuur, want de schadelijke uitstoot is nul. Opladen kan op verschillende manieren: aan de snellader (in 20 minuten is de batterij voor 80 procent vol), bij een openbare laadpaal (bijtanken duurt 4 tot 8 uur, afhankelijk van de overgebleven stroom in de batterij en de specificaties van de betreffende laadpaal) of thuis, aan het zelfde stopcontact als de waterkoker. Nissan Nederland is geen voorstander van die manier van laden: doordat de Leaf 10 Ampère naar binnen slokt, zijn er de nodige randvoorwaarden verbonden aan het stopcontact waarin men de auto plugt. Bovendien duurt het op die manier zomaar 12 uur eer men de reis weer kan vervolgen.

Bekijk hier de bijtelling van deze en andere elektrische auto's.

‹ Naar overzicht

Test & Reviews | Kia e-Niro

De uitlevering van de volledig elektrische Kia e-Niro is in januari 2019 gestart. De fabrikant levert de eerste e-Niro’s af bij de Nederlandse Kia-dealers. De Kia e-Niro, uitgerust met de 64-kilowattuurbatterij, is voorzien van een 150 kilowatt...
Test & reviews|Laatste update:

Foto van de week | Haagse bedrijven en gemeente lanceren elektrisch taximerk TEXI

Om schoon taxivervoer in Den Haag een extra een boost te geven is het merk TEXI gelanceerd. Elektrische taxi’s in Den Haag zijn herkenbaar aan het logo ‘TEXI’. Zo zijn elektrische taxi’s op standplaatsen en op straat...
Foto's|Laatste update:

Publicatie van de maand | Stedin: overheid heeft laadinfrastructuur busvervoer niet in beeld

De regionale en lokale overheden hebben nog onvoldoende beeld van de laadinfrastructuur voor elektrische bussen van het openbaar vervoer. Dat concludeert PwC in een onderzoek in opdracht van netbeheerder Stedin. In 2030 moet al het openbaar...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Rijksoverheid schaft 2.000 laadpunten aan voor elektrische auto's

Het Rijksvastgoedbedrijf heeft een contract met Unica en ENGIE gesloten voor de plaatsing van 2.000 laadpunten. Het is een van de grootste contracten ter wereld voor laadpunten op eigen terrein. De nieuwe laadpunten zijn geschikt voor alle...
Nieuws|Laatste update:

Video van de week | City Deal Elektrische Deelmobiliteit in beeld

De City Deal ‘elektrische deelmobiliteit in stedelijke gebiedsontwikkeling’ - die in februari 2018 van start ging  - is een 3-jarig programma, waarbij de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Binnenlandse Zaken en...
Video's|Laatste update: