English

Test & Reviews | Renault Zoe

Test & reviews|Laatste update:

Met zijn scherpe prijs en fraaie uiterlijk heeft de Renault Zoe veel potentie. De Zoe is goedkoper, rijker uitgerust en leuker om te zien dan veel van de bestaande volledig elektrische voertuigen.

De Zoe is niet de eerste elektrische gezinswagen van Renault. Dat was de Fluence, die in 2011 versneld op de markt werd gebracht als antwoord op de Nissan Leaf. Maar waar de Nissan van meet af aan was ontwikkeld als elektrische auto, borduurden de Fransen voort op een bestaand model. Bij de reguliere Fluence was geen rekening gehouden met een batterijpakket, dus de accu’s verdwenen in de kofferruimte. Men kon daardoor nauwelijks bagage meenemen. Bovendien had dat extra gewicht een nadelig effect op het weggedrag. Met de Zoe doet Renault een nieuwe poging om een plekje in het segment te veroveren. Dit model is wél vanaf de tekentafel als elektrische auto ontworpen. Renault verkoopt de Zoe exclusief het batterijpakket. Dat moet men er bij huren voor een vaste maandelijkse bijdrage.

Hoe rijdt de Renault Zoe?
Ook wel: hoe ver komt de Zoe? Renault spreekt over een actieradius van 220 kilometer. In de praktijk legt men ongeveer 150 kilometer af op één lading stroom. De boordcomputer werkt buitengewoon nauwkeurig; zegt de Zoe dat er voor 50 kilometer stroom aan boord is en moet men nog 47 kilometer tot men bestemming, dan kan men gewoon de weg op.

De Zoe kent een snellaadmogelijkheid, maar heeft een speciaal type stekker. De snellaadpalen die daarvoor zijn geschikt, zijn momenteel schaarser dan die van het type waar de Nissan Leaf gebruik van maakt. Daar staat tegenover dat de Fransman aan een ‘gewone’ laadpaal sneller bijlaadt dan de Japanner. Qua rijbeleving doet de Zoe denken aan zijn broer, de Renault Clio. Ze zijn allebei lekker wendbaar. Waar de Clio stug is, rijdt de Zoe een stuk comfortabeler. Hij stuurt een tikje zwaarder en is beter geveerd vanwege het bijna 300 kilo zware accupakket onder de achterbank.

Hoe zit de Renault Zoe?
De zit achter het stuur is ook iets hoger dan bij de Clio. De bagageruimte van de Zoe is bijna 40 liter groter dan die van de Clio. De elektro-Renault lijkt ook iets beter afgewerkt. Voorin komt men aan binnenruimte niets tekort en zelfs achterin is de ruimte toereikend, al zitten mensen die langer zijn dan 1,90 meter met hun kruin tegen het plafond. Standaard is de Zoe rijk uitgerust met onder meer ABS, ESP, ‘hill start assist’, cruise-control en airconditioning. Ook het R-Link systeem is inbegrepen. Dat omvat niet alleen navigatie, maar maakt ook een koppeling met mobiele telefoon en internet. Voor een e-rijder zijn dit essentiële extra’s en Renault doet ze zomaar cadeau!

De Renault Zoe en het milieu
De Zoe brengt geen grammetje schadelijke uitstoot in de atmosfeer en beschikt over een zogenaamde ‘Kameleon’-accu, die het volle potentieel van een laadpunt benut.

Bekijk hier de bijtelling van deze en andere elektrische auto's.

‹ Naar overzicht

Het nieuws in 1 minuut | maandag 11 november – zondag 24 november 2019

PEUGEOT lanceert elektrische bestelwagen e-EXPERT PEUGEOT heeft de volledig elektrisch aangedreven e-EXPERT gepresenteerd. Deze bedrijfsauto voor lokaal emissievrije mobiliteit verschijnt in de tweede helft van 2020 op de markt met keuze uit 2...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Publicatie van de maand | Snelgroeiende laadbehoefte elektrische trucks in kaart gebracht

Met de ElaadNL Outlook ‘Volgeladen naar zero-emissie stadslogistiek’ brengt kennis- en innovatiecentrum ElaadNL de laadbehoefte en -mogelijkheden voor e-trucks in de stadslogistiek van de toekomst in beeld. Onderzoekers van kennis- en...
Publicatie van de maand|Laatste update:

EVBox viert mijlpaal van 100.000 geïnstalleerde laadpunten

EVBox heeft een nieuwe mijlpaal aangekondigd in het bestaan van het bedrijf: het bereiken van wereldwijd 100.000 geïnstalleerd laadpunten. Dit nieuws werd aangekondigd op het evenement REVOLUTION Connected NYC in New York waar meer dan 200...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Citroën: in 2025 van iedere bedrijfswagen elektrisch model beschikbaar

Citroën heeft de plannen aangekondigd voor de elektrische toekomst van zijn bedrijfswagens. Tegen 2025 is elke model beschikbaar met elektrische aandrijving. Citroën is momenteel het zesde bedrijfswagenmerk van Europa met een marktaandeel...
Foto's|Laatste update:

Elektrische scooters goed voor verkoopaandeel van 15 procent

Elektrische scooters zijn in de eerste 10 maanden van dit kalenderjaar goed voor bijna 15 procent van de verkopen. Uit cijfers van RAI Vereniging en BOVAG blijkt dat de populariteit van elektrische brom- en snorfietsen blijft groeien want in de...
Nieuws|Laatste update: