English

Test & Reviews | Renault Zoe

Test & reviews|Laatste update:

Met zijn scherpe prijs en fraaie uiterlijk heeft de Renault Zoe veel potentie. De Zoe is goedkoper, rijker uitgerust en leuker om te zien dan veel van de bestaande volledig elektrische voertuigen.

De Zoe is niet de eerste elektrische gezinswagen van Renault. Dat was de Fluence, die in 2011 versneld op de markt werd gebracht als antwoord op de Nissan Leaf. Maar waar de Nissan van meet af aan was ontwikkeld als elektrische auto, borduurden de Fransen voort op een bestaand model. Bij de reguliere Fluence was geen rekening gehouden met een batterijpakket, dus de accu’s verdwenen in de kofferruimte. Men kon daardoor nauwelijks bagage meenemen. Bovendien had dat extra gewicht een nadelig effect op het weggedrag. Met de Zoe doet Renault een nieuwe poging om een plekje in het segment te veroveren. Dit model is wél vanaf de tekentafel als elektrische auto ontworpen. Renault verkoopt de Zoe exclusief het batterijpakket. Dat moet men er bij huren voor een vaste maandelijkse bijdrage.

Hoe rijdt de Renault Zoe?
Ook wel: hoe ver komt de Zoe? Renault spreekt over een actieradius van 220 kilometer. In de praktijk legt men ongeveer 150 kilometer af op één lading stroom. De boordcomputer werkt buitengewoon nauwkeurig; zegt de Zoe dat er voor 50 kilometer stroom aan boord is en moet men nog 47 kilometer tot men bestemming, dan kan men gewoon de weg op.

De Zoe kent een snellaadmogelijkheid, maar heeft een speciaal type stekker. De snellaadpalen die daarvoor zijn geschikt, zijn momenteel schaarser dan die van het type waar de Nissan Leaf gebruik van maakt. Daar staat tegenover dat de Fransman aan een ‘gewone’ laadpaal sneller bijlaadt dan de Japanner. Qua rijbeleving doet de Zoe denken aan zijn broer, de Renault Clio. Ze zijn allebei lekker wendbaar. Waar de Clio stug is, rijdt de Zoe een stuk comfortabeler. Hij stuurt een tikje zwaarder en is beter geveerd vanwege het bijna 300 kilo zware accupakket onder de achterbank.

Hoe zit de Renault Zoe?
De zit achter het stuur is ook iets hoger dan bij de Clio. De bagageruimte van de Zoe is bijna 40 liter groter dan die van de Clio. De elektro-Renault lijkt ook iets beter afgewerkt. Voorin komt men aan binnenruimte niets tekort en zelfs achterin is de ruimte toereikend, al zitten mensen die langer zijn dan 1,90 meter met hun kruin tegen het plafond. Standaard is de Zoe rijk uitgerust met onder meer ABS, ESP, ‘hill start assist’, cruise-control en airconditioning. Ook het R-Link systeem is inbegrepen. Dat omvat niet alleen navigatie, maar maakt ook een koppeling met mobiele telefoon en internet. Voor een e-rijder zijn dit essentiële extra’s en Renault doet ze zomaar cadeau!

De Renault Zoe en het milieu
De Zoe brengt geen grammetje schadelijke uitstoot in de atmosfeer en beschikt over een zogenaamde ‘Kameleon’-accu, die het volle potentieel van een laadpunt benut.

Bekijk hier de bijtelling van deze en andere elektrische auto's.

‹ Naar overzicht

Test & Reviews | Kia e-Niro

De uitlevering van de volledig elektrische Kia e-Niro is in januari 2019 gestart. De fabrikant levert de eerste e-Niro’s af bij de Nederlandse Kia-dealers. De Kia e-Niro, uitgerust met de 64-kilowattuurbatterij, is voorzien van een 150 kilowatt...
Test & reviews|Laatste update:

Foto van de week | Haagse bedrijven en gemeente lanceren elektrisch taximerk TEXI

Om schoon taxivervoer in Den Haag een extra een boost te geven is het merk TEXI gelanceerd. Elektrische taxi’s in Den Haag zijn herkenbaar aan het logo ‘TEXI’. Zo zijn elektrische taxi’s op standplaatsen en op straat...
Foto's|Laatste update:

Publicatie van de maand | Stedin: overheid heeft laadinfrastructuur busvervoer niet in beeld

De regionale en lokale overheden hebben nog onvoldoende beeld van de laadinfrastructuur voor elektrische bussen van het openbaar vervoer. Dat concludeert PwC in een onderzoek in opdracht van netbeheerder Stedin. In 2030 moet al het openbaar...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Rijksoverheid schaft 2.000 laadpunten aan voor elektrische auto's

Het Rijksvastgoedbedrijf heeft een contract met Unica en ENGIE gesloten voor de plaatsing van 2.000 laadpunten. Het is een van de grootste contracten ter wereld voor laadpunten op eigen terrein. De nieuwe laadpunten zijn geschikt voor alle...
Nieuws|Laatste update:

Video van de week | City Deal Elektrische Deelmobiliteit in beeld

De City Deal ‘elektrische deelmobiliteit in stedelijke gebiedsontwikkeling’ - die in februari 2018 van start ging  - is een 3-jarig programma, waarbij de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Binnenlandse Zaken en...
Video's|Laatste update: