English

Test & Reviews | Renault Zoe

Test & reviews|Laatste update:

Met zijn scherpe prijs en fraaie uiterlijk heeft de Renault Zoe veel potentie. De Zoe is goedkoper, rijker uitgerust en leuker om te zien dan veel van de bestaande volledig elektrische voertuigen.

De Zoe is niet de eerste elektrische gezinswagen van Renault. Dat was de Fluence, die in 2011 versneld op de markt werd gebracht als antwoord op de Nissan Leaf. Maar waar de Nissan van meet af aan was ontwikkeld als elektrische auto, borduurden de Fransen voort op een bestaand model. Bij de reguliere Fluence was geen rekening gehouden met een batterijpakket, dus de accu’s verdwenen in de kofferruimte. Men kon daardoor nauwelijks bagage meenemen. Bovendien had dat extra gewicht een nadelig effect op het weggedrag. Met de Zoe doet Renault een nieuwe poging om een plekje in het segment te veroveren. Dit model is wél vanaf de tekentafel als elektrische auto ontworpen. Renault verkoopt de Zoe exclusief het batterijpakket. Dat moet men er bij huren voor een vaste maandelijkse bijdrage.

Hoe rijdt de Renault Zoe?
Ook wel: hoe ver komt de Zoe? Renault spreekt over een actieradius van 220 kilometer. In de praktijk legt men ongeveer 150 kilometer af op één lading stroom. De boordcomputer werkt buitengewoon nauwkeurig; zegt de Zoe dat er voor 50 kilometer stroom aan boord is en moet men nog 47 kilometer tot men bestemming, dan kan men gewoon de weg op.

De Zoe kent een snellaadmogelijkheid, maar heeft een speciaal type stekker. De snellaadpalen die daarvoor zijn geschikt, zijn momenteel schaarser dan die van het type waar de Nissan Leaf gebruik van maakt. Daar staat tegenover dat de Fransman aan een ‘gewone’ laadpaal sneller bijlaadt dan de Japanner. Qua rijbeleving doet de Zoe denken aan zijn broer, de Renault Clio. Ze zijn allebei lekker wendbaar. Waar de Clio stug is, rijdt de Zoe een stuk comfortabeler. Hij stuurt een tikje zwaarder en is beter geveerd vanwege het bijna 300 kilo zware accupakket onder de achterbank.

Hoe zit de Renault Zoe?
De zit achter het stuur is ook iets hoger dan bij de Clio. De bagageruimte van de Zoe is bijna 40 liter groter dan die van de Clio. De elektro-Renault lijkt ook iets beter afgewerkt. Voorin komt men aan binnenruimte niets tekort en zelfs achterin is de ruimte toereikend, al zitten mensen die langer zijn dan 1,90 meter met hun kruin tegen het plafond. Standaard is de Zoe rijk uitgerust met onder meer ABS, ESP, ‘hill start assist’, cruise-control en airconditioning. Ook het R-Link systeem is inbegrepen. Dat omvat niet alleen navigatie, maar maakt ook een koppeling met mobiele telefoon en internet. Voor een e-rijder zijn dit essentiële extra’s en Renault doet ze zomaar cadeau!

De Renault Zoe en het milieu
De Zoe brengt geen grammetje schadelijke uitstoot in de atmosfeer en beschikt over een zogenaamde ‘Kameleon’-accu, die het volle potentieel van een laadpunt benut.

Bekijk hier de bijtelling van deze en andere elektrische auto's.

‹ Naar overzicht

Nederland bereikt mijlpaal van 150.000 elektrische personenauto's

Uit de nieuwste registratiecijfers van elektrische voertuigen blijkt dat Nederland in de eerste helft van 2019 de mijlpaal van 150.000 elektrische personenauto's heeft bereikt. Per eind april telt Nederland 152.581 elektrische...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Provincie Gelderland geeft subsidie voor 80 elektrische deelauto’s

De provincie Gelderland wil dat zoveel mogelijk Gelderlanders gebruikmaken van elektrische auto’s, daarom worden deze gesubsidieerd voor bedrijven en energiecoöperaties. De regeling gaat in sinds 1 mei 2019 open en kent 5.000 euro per...
Foto's|Laatste update:

Video van de week | Centraal Bureau voor de Statistiek: aantal volledig elektrische auto’s verdubbeld

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldt dat het aantal volledig elektrische personenauto's in 1 jaar tijd verdubbeld is. Zoals bekend publiceert het CBS jaarlijks haar eigen statistieken. Dit in aanvulling op de registratiecijfers van...
Video's|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 29 april – zondag 12 mei 2019

100 procent elektrische Mercedes-Benz eVito Launch Edition nu te bestellen Mercedes-Benz Vans introduceert de volledig elektrische eVito. Mercedes-Benz start met de eVito Launch Edition; vanaf heden te bestellen in een versie Lang en Extra lang....
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Foto van de week | Amsterdam laat honderden laadpalen sneller laden met zonnestroom bij zonnig weer

Een derde van de laadpalen voor elektrische auto’s in Amsterdam geeft vanaf nu extra vermogen af bij zonnig weer. 456 laadpalen gaan sneller laden als zonnepanelen meer stroom produceren. Wethouder Dijksma heeft de laadpalen hiertoe omgedoopt...
Foto's|Laatste update: