English

Test & Reviews | Renault Twizy

Test & reviews|Laatste update:

De Twizy is nauwelijks een auto te noemen. Hij is meer een overdekte bromscooter, maar dan met vier wielen. Verwacht geen rijeigenschappen die bij een normale auto passen. De Twizy trekt wel vlot op, maar hij is lawaaiig.

De Twizy is wel en geen auto. Wel als men de versie pakt die 75 kilometer kan halen. Maar niet als men de 45 kilometer per uur snelle Twizy koopt. Want dan is een (bromfiets) rijbewijs AM al voldoende. Verder oogt hij ook niet bepaald als een volwaardig automobiel. Meer eigenlijk als een overdekte scooter. Hij doet in dat opzicht denken aan de BMW C1, een motorfiets met een gebogen dak en een zitplaats met veiligheidsriemen.

Hoe rijdt de Renault Twizy?
Dankzij de ultrakorte draaicirkel van 3,4 meter kan men zeer scherpe bochten maken. Echt licht gaat de (onbekrachtigde) besturing overigens niet. Verder werkt het formaat flink mee aan de extreme handelbaarheid in straatjes en steegjes. Hij is maar 2 meter 24 lang en 119 centimeter breed. De formaten van een flinke motorfiets dus. De wielbasis bedraagt 168 centimeter. Inclusief batterijen weegt deze Twizy 550 kilogram. Op snelheid voelt de wegligging niet zo vertrouwd aan. Bovendien maken de banden veel kabaal. Ook de elektromotor die de achterwielen aandrijft, is niet stil. Die herrie komt natuurlijk makkelijker binnen omdat deze Twizy in de basisuitvoering geen portieren heeft. Remmen doet hij goed maar vergt wel een flinke trap. De Twizy heeft geen rembekrachtiging en ook geen ABS.

Hoe zit de Renault Twizy?
De berijder heeft een vierpuntsgordel tot zijn beschikking. Wie op het achterstoeltje plaatsneemt, gespt zichzelf vast met een driepuntsgordel. Voor de neus van de berijder zit een minuscuul instrumentenpaneel. Die geeft onder meer de snelheid aan. En men kan zien hoe vol de batterijen nog zijn. Verder staat er op aangegeven in welke stand de automaat staat (D, N of R). Die bak bedient men met een knop links van het stuurwiel. Zowaar zit er nog een heel klein dashboardkastje in. Als men alleen rijdt, kan men de achterzitting omtoveren tot een kofferbakje met een inhoud van ruim 50 liter. Best handig.

De Renault Twizy en het milieu
Het is duidelijk, de Twizy heeft geen uitlaatpijp en de CO2-emissies zijn dus nul komma nul. Verder leaset men de accu’s, net als bij de Fluence Z.E. en de Kangoo Z.E. (Zero Emision). Met volle accu’s moet men overigens een actieradius hebben van gemiddeld 100 kilometer.

Bekijk hier de bijtelling van deze en andere elektrische auto's.

‹ Naar overzicht

Publicatie van de maand | Factsheet elektrische auto's veilig opladen in parkeergarages

Recentelijk is ophef ontstaan over de vermeende onveiligheid van het laden en stallen van elektrische auto’s in parkeergarages. Voor brancheorganisatie Dutch Organisation for Electric Transport (Vereniging DOET) aanleiding om de discussie over...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Rijksoverheid investeert met 6 regio's in aanleg laadpalen: komend jaar 213 laadpunten per werkdag nodig

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat samen met 6  regio’s en de netbeheerders en  aan de slag om slim en snel meer laadpalen te plaatsen in heel Nederland. Hiertoe tekenen de partijen vandaag een...
Nieuws|Laatste update:

Elektrisch rijden aantrekkelijk voor groot deel automobilisten met conventionele auto’s

Het Kennisinstituut Mobiliteit (KiM) heeft onlangs het rapport ‘Met de stroom mee, het stimuleren van elektrisch rijden’ gepubliceerd waaruit blijkt dat elektrisch rijden een interessante optie is voor een groot deel van de automobilisten...
Nieuws|Laatste update:

Onlinesupermarkt Picnic neemt duizendste elektrische bezorgenwagen in gebruik

Onlinesupermarkt Picnic heeft een mijlpaal bereikt: de duizendste elektrische bestelwagen van het bedrijf is de weg op. Dit maakt de onlinesupermarkt naar eigen zeggen koploper op het gebied van duurzame stadslogistiek. De wagentjes reden tot nu toe...
Foto's|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 15 juni – zondag 5 juli 2020

Elektrische deelauto's voor 15 Oost-Vlaamse gemeenten In 15 Zuid-Oost-Vlaamse gemeenten zijn vanaf nu 1 tot 3 elektrische deelwagens ter beschikking via het regionaal deelsysteem van Valckenier Share. Hoewel autodelen in Vlaanderen aan een...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update: