English

Test & Reviews | Renault Twizy

Test & reviews|Laatste update:

De Twizy is nauwelijks een auto te noemen. Hij is meer een overdekte bromscooter, maar dan met vier wielen. Verwacht geen rijeigenschappen die bij een normale auto passen. De Twizy trekt wel vlot op, maar hij is lawaaiig.

De Twizy is wel en geen auto. Wel als men de versie pakt die 75 kilometer kan halen. Maar niet als men de 45 kilometer per uur snelle Twizy koopt. Want dan is een (bromfiets) rijbewijs AM al voldoende. Verder oogt hij ook niet bepaald als een volwaardig automobiel. Meer eigenlijk als een overdekte scooter. Hij doet in dat opzicht denken aan de BMW C1, een motorfiets met een gebogen dak en een zitplaats met veiligheidsriemen.

Hoe rijdt de Renault Twizy?
Dankzij de ultrakorte draaicirkel van 3,4 meter kan men zeer scherpe bochten maken. Echt licht gaat de (onbekrachtigde) besturing overigens niet. Verder werkt het formaat flink mee aan de extreme handelbaarheid in straatjes en steegjes. Hij is maar 2 meter 24 lang en 119 centimeter breed. De formaten van een flinke motorfiets dus. De wielbasis bedraagt 168 centimeter. Inclusief batterijen weegt deze Twizy 550 kilogram. Op snelheid voelt de wegligging niet zo vertrouwd aan. Bovendien maken de banden veel kabaal. Ook de elektromotor die de achterwielen aandrijft, is niet stil. Die herrie komt natuurlijk makkelijker binnen omdat deze Twizy in de basisuitvoering geen portieren heeft. Remmen doet hij goed maar vergt wel een flinke trap. De Twizy heeft geen rembekrachtiging en ook geen ABS.

Hoe zit de Renault Twizy?
De berijder heeft een vierpuntsgordel tot zijn beschikking. Wie op het achterstoeltje plaatsneemt, gespt zichzelf vast met een driepuntsgordel. Voor de neus van de berijder zit een minuscuul instrumentenpaneel. Die geeft onder meer de snelheid aan. En men kan zien hoe vol de batterijen nog zijn. Verder staat er op aangegeven in welke stand de automaat staat (D, N of R). Die bak bedient men met een knop links van het stuurwiel. Zowaar zit er nog een heel klein dashboardkastje in. Als men alleen rijdt, kan men de achterzitting omtoveren tot een kofferbakje met een inhoud van ruim 50 liter. Best handig.

De Renault Twizy en het milieu
Het is duidelijk, de Twizy heeft geen uitlaatpijp en de CO2-emissies zijn dus nul komma nul. Verder leaset men de accu’s, net als bij de Fluence Z.E. en de Kangoo Z.E. (Zero Emision). Met volle accu’s moet men overigens een actieradius hebben van gemiddeld 100 kilometer.

Bekijk hier de bijtelling van deze en andere elektrische auto's.

‹ Naar overzicht

Test & Reviews | Kia e-Niro

De uitlevering van de volledig elektrische Kia e-Niro is in januari 2019 gestart. De fabrikant levert de eerste e-Niro’s af bij de Nederlandse Kia-dealers. De Kia e-Niro, uitgerust met de 64-kilowattuurbatterij, is voorzien van een 150 kilowatt...
Test & reviews|Laatste update:

Foto van de week | Haagse bedrijven en gemeente lanceren elektrisch taximerk TEXI

Om schoon taxivervoer in Den Haag een extra een boost te geven is het merk TEXI gelanceerd. Elektrische taxi’s in Den Haag zijn herkenbaar aan het logo ‘TEXI’. Zo zijn elektrische taxi’s op standplaatsen en op straat...
Foto's|Laatste update:

Publicatie van de maand | Stedin: overheid heeft laadinfrastructuur busvervoer niet in beeld

De regionale en lokale overheden hebben nog onvoldoende beeld van de laadinfrastructuur voor elektrische bussen van het openbaar vervoer. Dat concludeert PwC in een onderzoek in opdracht van netbeheerder Stedin. In 2030 moet al het openbaar...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Rijksoverheid schaft 2.000 laadpunten aan voor elektrische auto's

Het Rijksvastgoedbedrijf heeft een contract met Unica en ENGIE gesloten voor de plaatsing van 2.000 laadpunten. Het is een van de grootste contracten ter wereld voor laadpunten op eigen terrein. De nieuwe laadpunten zijn geschikt voor alle...
Nieuws|Laatste update:

Video van de week | City Deal Elektrische Deelmobiliteit in beeld

De City Deal ‘elektrische deelmobiliteit in stedelijke gebiedsontwikkeling’ - die in februari 2018 van start ging  - is een 3-jarig programma, waarbij de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Binnenlandse Zaken en...
Video's|Laatste update: