English

Test & Reviews | Toyota Prius Plug-in Hybrid

Test & reviews|Laatste update:

De Toyota Prius bestaat alweer meer dan vijftien jaar. En deze trendsetter op het gebied van het hybride rijden heeft al veel navolgers gekregen. Maar de ontwikkelingen staan niet stil, want sinds enkele jaren is de Prius er ook als Plug-in Hybrid.

De Toyota Prius is een zogeheten hybride. En dat betekent dat men er ook elektrisch mee kan rijden. Nu kan dat met de gewone Prius ook. Maar dan tot een snelheid van 50 kilometer per uur. En bovendien ook voor een korte tijd. De Toyota Prius met het plug-in-hybride systeem komt een heel stuk verder. Er is een nieuwe lithium-ion batterij aan boord die veel meer energie kan opslaan. Als men deze batterij met behulp van de meegeleverde stekker in anderhalf uur keeft opgeladen, kan men zeker 15 kilometer rijden waarbij men nog snelheden tot boven de 80 kilometer per uur kan halen. Dat betekent concreet dat als men een gemiddelde forens bent en men ook op het werk kan opladen, de gebruiker het hele woon-werkverkeer nagenoeg elektrisch kan afleggen.

Hoe rijdt de Toyota Plug-in Hybrid?
De Toyota Plug-in Hybrid is voorzien van een viercilinder 1.8 liter benzinemotor. Die is goed voor 99 pk. De aanwezige elektromotor levert 82 pk. Het gecombineerde maximum vermogen bedraagt 136 pk. Pas als men boven de 80 kilometer per uur gaat rijden, slaat de benzinemotor bijna ongemerkt aan om de rest van het gevraagde vermogen voor zijn rekening te nemen. Op het instrumentarium kan men zien wanneer men elektrisch rijdt, wanneer de batterijen worden bijgeladen en wanneer de benzinemotor meedoet. Een beetje onoverzichtelijk is het dashboard wel. Wat rijeigenschappen betreft merkt men nauwelijks verschil tussen deze en een gewone Prius. De wegligging is voorspelbaar. En het algehele rijcomfort ligt op een redelijk niveau. De besturing is nog steeds een tikje gevoelloos. De aanwezige standaard CVT doet zijn werk naar behoren. Een realistisch gemiddeld brandstofverbruik is 5 liter per 100 kilometer, oftewel 1 op 20). Maar als men de elektrische modus ten volle benut en 30.000 kilometer per jaar rijdt, dan moet men op 3,3 liter per 100 kilometer kunnen uitkomen, oftewel 1 op 30.

Hoe zit de Toyota Prius Plug-in Hybrid?
De Toyota Plug-in Hybrid is verrassend ruim van binnen. Op de achterbank kunnen met gemak drie personen plaatsnemen. Die vinden er voldoende ruimte voor het hoofd en de benen. Ook de kofferbak is met zijn inhoud van 443 liter groot genoeg. De laadruimte is overigens nog gemakkelijk te vergroten door de achterbankleuning (in twee ongelijke delen) om te klappen.

De Toyota Prius Plug-in Hybrid en het milieu
De Toyota Plug-in Hybrid heeft een A- label. De CO2-uitstoot bedraagt 49 gram per kilometer.

Bekijk hier de bijtelling van deze en andere elektrische auto's.

‹ Naar overzicht

Test & Reviews | Kia e-Niro

De uitlevering van de volledig elektrische Kia e-Niro is in januari 2019 gestart. De fabrikant levert de eerste e-Niro’s af bij de Nederlandse Kia-dealers. De Kia e-Niro, uitgerust met de 64-kilowattuurbatterij, is voorzien van een 150 kilowatt...
Test & reviews|Laatste update:

Foto van de week | Haagse bedrijven en gemeente lanceren elektrisch taximerk TEXI

Om schoon taxivervoer in Den Haag een extra een boost te geven is het merk TEXI gelanceerd. Elektrische taxi’s in Den Haag zijn herkenbaar aan het logo ‘TEXI’. Zo zijn elektrische taxi’s op standplaatsen en op straat...
Foto's|Laatste update:

Publicatie van de maand | Stedin: overheid heeft laadinfrastructuur busvervoer niet in beeld

De regionale en lokale overheden hebben nog onvoldoende beeld van de laadinfrastructuur voor elektrische bussen van het openbaar vervoer. Dat concludeert PwC in een onderzoek in opdracht van netbeheerder Stedin. In 2030 moet al het openbaar...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Rijksoverheid schaft 2.000 laadpunten aan voor elektrische auto's

Het Rijksvastgoedbedrijf heeft een contract met Unica en ENGIE gesloten voor de plaatsing van 2.000 laadpunten. Het is een van de grootste contracten ter wereld voor laadpunten op eigen terrein. De nieuwe laadpunten zijn geschikt voor alle...
Nieuws|Laatste update:

Video van de week | City Deal Elektrische Deelmobiliteit in beeld

De City Deal ‘elektrische deelmobiliteit in stedelijke gebiedsontwikkeling’ - die in februari 2018 van start ging  - is een 3-jarig programma, waarbij de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Binnenlandse Zaken en...
Video's|Laatste update: