English

Test & Reviews | Toyota Prius Plug-in Hybrid

Test & reviews|Laatste update:

De Toyota Prius bestaat alweer meer dan vijftien jaar. En deze trendsetter op het gebied van het hybride rijden heeft al veel navolgers gekregen. Maar de ontwikkelingen staan niet stil, want sinds enkele jaren is de Prius er ook als Plug-in Hybrid.

De Toyota Prius is een zogeheten hybride. En dat betekent dat men er ook elektrisch mee kan rijden. Nu kan dat met de gewone Prius ook. Maar dan tot een snelheid van 50 kilometer per uur. En bovendien ook voor een korte tijd. De Toyota Prius met het plug-in-hybride systeem komt een heel stuk verder. Er is een nieuwe lithium-ion batterij aan boord die veel meer energie kan opslaan. Als men deze batterij met behulp van de meegeleverde stekker in anderhalf uur keeft opgeladen, kan men zeker 15 kilometer rijden waarbij men nog snelheden tot boven de 80 kilometer per uur kan halen. Dat betekent concreet dat als men een gemiddelde forens bent en men ook op het werk kan opladen, de gebruiker het hele woon-werkverkeer nagenoeg elektrisch kan afleggen.

Hoe rijdt de Toyota Plug-in Hybrid?
De Toyota Plug-in Hybrid is voorzien van een viercilinder 1.8 liter benzinemotor. Die is goed voor 99 pk. De aanwezige elektromotor levert 82 pk. Het gecombineerde maximum vermogen bedraagt 136 pk. Pas als men boven de 80 kilometer per uur gaat rijden, slaat de benzinemotor bijna ongemerkt aan om de rest van het gevraagde vermogen voor zijn rekening te nemen. Op het instrumentarium kan men zien wanneer men elektrisch rijdt, wanneer de batterijen worden bijgeladen en wanneer de benzinemotor meedoet. Een beetje onoverzichtelijk is het dashboard wel. Wat rijeigenschappen betreft merkt men nauwelijks verschil tussen deze en een gewone Prius. De wegligging is voorspelbaar. En het algehele rijcomfort ligt op een redelijk niveau. De besturing is nog steeds een tikje gevoelloos. De aanwezige standaard CVT doet zijn werk naar behoren. Een realistisch gemiddeld brandstofverbruik is 5 liter per 100 kilometer, oftewel 1 op 20). Maar als men de elektrische modus ten volle benut en 30.000 kilometer per jaar rijdt, dan moet men op 3,3 liter per 100 kilometer kunnen uitkomen, oftewel 1 op 30.

Hoe zit de Toyota Prius Plug-in Hybrid?
De Toyota Plug-in Hybrid is verrassend ruim van binnen. Op de achterbank kunnen met gemak drie personen plaatsnemen. Die vinden er voldoende ruimte voor het hoofd en de benen. Ook de kofferbak is met zijn inhoud van 443 liter groot genoeg. De laadruimte is overigens nog gemakkelijk te vergroten door de achterbankleuning (in twee ongelijke delen) om te klappen.

De Toyota Prius Plug-in Hybrid en het milieu
De Toyota Plug-in Hybrid heeft een A- label. De CO2-uitstoot bedraagt 49 gram per kilometer.

Bekijk hier de bijtelling van deze en andere elektrische auto's.

‹ Naar overzicht

Video van de week | Toyota gaat ruimte in met waterstof-elektrische maanauto

Toyota en de Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) willen samenwerken op het gebied van internationale ruimteontdekkingsreizen. Als eerste stap versnellen JAXA en Toyota de ontwikkeling van een elektrisch maanvoertuig met brandstofceltechnologie...
Video's|Laatste update:

Publicatie van de maand | ElaadNL verwacht forse groei snellaadstations

Onderzoekers van ElaadNL verwachten de komende jaren een flinke groei van het aantal snellaadpunten voor elektrische auto’s. Op dit moment zijn er in Nederland ongeveer 200 locaties waar ev-rijders terechtkunnen bij 1.000 snellaadpunten. Uit...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Doorrekening Klimaatakkoord: Klimaatdoelen waarschijnlijk niet gehaald, elektrisch vervoer lichtpunt

De doorrekening van het ontwerp Klimaatakkoord laat dat Nederland in 2030 naar verwachting een afname van de uitstoot van broeikasgassen van 31 – 52 megaton CO2-equivalenten bereikt. De opgave van 48,7 megaton wordt volgens het het Planbureau...
Nieuws|Laatste update:

Publicatie van de maand | Slim laden must have bij groei elektrisch vervoer

Slim laden van elektrische auto’s heeft grote voordelen: er ontstaan minder pieken op het elektriciteitsnet, minder CO2-uitstoot en lagere laadkosten. Dat blijkt uit het rapport ‘Slim laden must have bij groei elektrisch vervoer’....
Publicatie van de maand|Laatste update:

Video van de week | ANWB: betaalbare elektrische auto's op komst

Ook de ANWB is deze week aanwezig op de Autosalon van Genève en daar maakt het melding van betaalbare elektrische auto's die op komst zijn. De ANWB neemt onder meer de Kia e-Soul, de Nobe uit Estland die oogt als een oldtimers en de Seat...
Video's|Laatste update: