Test & Reviews | Smart ForTwo Electric Drive Cabrio
De elektrische Smart maakt al enkele jaren furore als Amsterdamse deelauto. Men kan er tegenwoordig ook een voor zichzelf kopen. En dan valt men opeens van de ene verbazing in de andere.
De Smart ForTwo Electric Drive is een van de goedkoopste elektrische auto’s op de Nederlandse markt. Een verrassend bruikbare bovendien, met een actieradius die door de fabrikant eens niet dik aangezet lijkt. Het is niet de comfortabelste auto die men kan kopen voor het woon/werk-verkeer, maar wel een hele leuke. Zeker wanneer men kiest voor de door ons gereden open uitvoering.
Hoe rijdt de Smart ForTwo Electric Drive Cabrio?
Sinds Mercedes eind jaren ‘90 met de Smart begon, hebben de Duitsers al het nodige werk aan het wagentje verzet. Zo zorgde de schokkerige halfautomaat uit de begindagen voor de nodige hoofdbrekens. De Electric Drive schakelt echter als een zonnetje, met dank aan een volwaardige automatische versnellingsbak. Het toonbeeld van comfort is de Smart nog altijd niet: grote én kleine oneffenheden worden stevig doorgegeven in het interieur, wat met name hinderlijk is op de snelweg. Hoewel de ForTwo oorspronkelijk is ontwikkeld als stadsauto, maakt de actieradius van deze elektrische uitvoering het namelijk heel goed mogelijk om ook buiten de stadsgrenzen te gaan. Op één lading stroom komt men volgens de fabrikant 145 kilometer ver. We vonden tijdens onze testperiode geen reden om dat cijfer in twijfel te trekken: we reden van Den Haag naar Amsterdam en van Rotterdam naar Tilburg, per rit op nog geen halve tank. Het gaspedaal helpt actief mee bij het realiseren van dat spaarzame verbruik: er zit een behoorlijke weerstand op, waardoor men moeite moet doen om de 75 pk sterke elektromotor harder te laten werken dan 100 kilometer per uur.
Hoe zit de Smart ForTwo Electric Drive Cabrio?
Volgens de overlevering is de Smart ooit bedacht om ruimte te bieden aan twee personen en een krat bier. Dat past nog steeds probleemloos: de batterij van de elektrische uitvoering neemt geen extra ruimte in. De auto wordt standaard geleverd met een volledig automatische airco, die kan worden voorgekoeld of -verwarmd wanneer de auto op het stroomnet is aangesloten. De plezierige hoge instap was al standaard, evenals de overvloedige hoofdruimte (en nee, heus niet alleen in de cabriolet). Hoewel men maar weinig mist aan boord, zullen er toch wat compromissen moeten worden gesloten. Het stuur is bijvoorbeeld niet in hoogte of diepte verstelbaar, de stoelen bieden weinig zijdelingse steun en bij lange ritten mist men de cruise-control (ook niet als optie verkrijgbaar). Maar het vervelendste is nog het gebrek aan aflegruimte: een flesje water zul men op het dashboard moeten leggen, waar het bij elke bocht tegen men klokkenwinkel aan klotst.
De Smart ForTwo Electric Drive Cabrio en het milieu
Moeder Natuur drukt de Smart ForTwo Electric Drive tegen de borst, dat moge duidelijk zijn. Met de komst van deze elektrische uitvoering heeft de Nederlandse Smart-importeur zijn CO2-uitstoot zien dalen naar 86 gram per kilometer, gemeten over het complete modellengamma. Een fraaier getal dan het cijfer dat hoort bij de oplaadtijd: aan een regulier stopcontact duurt het maximaal 7 uur voordat de Electric Drive weer op krachten is gekomen. Met de aanschaf van een zogenaamde ‘wallbox’ snoept men daar 1 tot 6 (!) uur vanaf, afhankelijk van de stoppenkast.
Bekijk hier de bijtelling van deze en andere elektrische auto's.