Test & Reviews | Mitsubishi Outlander PHEV
Het is een van de weinige elektrische auto’s die een caravan mag trekken, maar aanvankelijk draaide het bij de Mitsubishi Outlander PHEV alleen om zijn fiscale voordeel.
Ondanks de geweken fiscale voordeelkoorts blijft de Outlander PHEV een sterke aanbieding. Men koopt voor een redelijke prijs een ruime en praktische auto, die nog elektrisch is ook. Hang er inderdaad een caravan achter, dan zal men onderweg naar Spanje vaker bij de pomp staan dan de gebruiker lief is. Maar wie de Mitsubishi hoofdzakelijk inzet voor korte afstanden, kan het merendeel van die ritten volledig elektrisch afleggen. In zo’n woudreus blijft dat een attractie van formaat. Een stoere terreinwagen tegen verwaarloosbare kosten; het is niet vreemd dat de semi-elektrische Mitsubishi Outlander begin 2013 insloeg als een bom. Zakelijke rijders betaalden 0 procent bijtelling, zolang de reus maar vóór het einde van het jaar op kenteken stond. Het feit dat dit naast de Volvo V60 Plug-in Hybrid de enige elektrische auto is die een aanhanger mag trekken (in het geval van de Mitsubishi bedraagt het trekgewicht 1.500 kg), sneeuwde door al dat prijsvoordeel volledig onder. Maar nu alle PHEV’s voor 2013 zijn vergeven en er met ingang van volgend jaar 7 procent bijtelling over de Mitsubishi moet worden betaald, kan het model eindelijk op zijn merites worden beoordeeld.
Hoe rijdt de Mitsubishi Outlander PHEV?
De Outlander is afgeladen met besparende techniek. Onder de koets gaan 3 krachtbronnen schuil: twee elektromotoren en een 2.0-liter benzineversie. Samen zijn ze goed voor 203 pk. Volgens de fabrikant kan de Mitsubishi 52 kilometer rijden, louter op stroom. Daarna springt de brandstofmotor bij om het batterijpakket te laden óf rechtstreeks de voorwielen aan te drijven. De ene elektromotor ligt op de vooras, de ander op de achteras. Het batterijpakket vindt zijn plaats onder de inzittenden. Die gewichtsverdeling heeft gunstige gevolgen voor het weggedrag. Om nu te zeggen dat de Outlander een rijdersauto is, gaat wat ver: daarvoor is de besturing te vaag. Bovendien weegt de PHEV bijna 500 (!) kilo meer dan het reguliere model. Deinen doet de SUV echter nauwelijks. Met de flippers aan het stuur bepaalt men zelf hoe fel de auto remt op de motor: hoe meer men toestaat, hoe meer stroom de wagen bijlaadt.
Hoe zit de Mitsubishi Outlander PHEV?
Omdat de elektrische componenten letterlijk onder de vloer zijn weggewerkt, is de Outlander PHEV van binnen even groot als de versies met een brandstofmotor. Zowel de inzittenden als hun reisbagage hebben dan ook alle ruimte. Men wordt goed verzorgd aan boord, zeker wanneer het budget een duurder uitrustingsniveau toelaat. Dan zit men op verwarmde lederen stoelen en beschikt men over cruise-control die zélf afstand houdt tot de voorganger. De PHEV is sowieso een zelfstandig type; men kan bijvoorbeeld niet beslissen welke rijmodus men in wil schakelen. Dat bepaalt de auto helemaal zelf. De enige opties die men ter beschikking staan, zijn het bewaren van men elektriciteit of het doelbewust inschakelen van de brandstofmotor om stroom op te wekken.
De Mitsubishi Outlander PHEV en het milieu
Op papier scoort de Mitsubishi prachtig groene cijfers: de brochure meldt een fabrieksverbruik van 1 op 52,6. De CO2-uitstoot blijft beperkt tot 44 gram per kilometer. Maar in de praktijk is men na 35 kilometer al door men stroom heen en gaat de brandstofmotor aan het werk. Met een fluwelen voetje haalt men dan net 1 op 14. Gelukkig kan men onderweg elke laadpaal benutten die men tegenkomt: de PHEV ‘lust’ alle voltages, van een huis-, tuin-, en keukenstopcontact tot een snellader.
Bekijk hier de bijtelling van deze en andere elektrische auto's.