English

Test & Reviews | Kia Soul EV

Test & reviews|Laatste update:

De Kia Soul is terug van weggeweest. Zijn bijzondere uiterlijk stond voorheen een grote liefhebbersschare in de weg, maar nu de cross-over een elektrische aandrijflijn heeft gekregen, wordt hij alsnog aantrekkelijk.

De Kia Soul EV ontpopt zich met de nieuwe, elektrische aandrijflijn van een lelijk eendje tot een mooie zwaan: het is een rijk uitgeruste EV die dankzij zijn snellaadaansluiting optimaal inzetbaar is. Jammer dat de bagageruimte wat klein is uitgevallen. Feitelijk is de Kia Soul een oude bekende. Het model werd van 2009 tot 2013 al in ons land gevoerd, maar kon hier met zijn opmerkelijke vormgeving geen potten breken. Nu maakt de cross-over zijn comeback met een volledig elektrische aandrijflijn onder de motorkap. Het voormalige lelijke eendje krijgt bovendien een unieke positie binnen het modellengamma: het is niet alleen de eerste, maar ook de enige Kia op stroom.

Hoe rijdt de Kia Soul EV?
Dat de Soul zich voortaan geruisloos voortbeweegt en pijlsnel bij het verkeerslicht weg spurt, zijn niet z’n meest kenmerkende rijeigenschappen. De auto staat tegenwoordig op de bodemplaat van de Kia Cee’d en daardoor is het een veel plezierigere wagen om mee onderweg te zijn. De Soul helt in bochten minder over en ligt sowieso strakker op de weg. Dat de EV bijna 300 kilo meer weegt dan zijn broers op reguliere brandstof, is nauwelijks merkbaar. Misschien dat hij juist door dat extra gewicht wat volwassener rijdt. Helaas is de besturing nog altijd gevoelloos, ondanks de instelbare hoeveelheid bekrachtiging. Zijn aandrijflijn mag dan een toonbeeld zijn van technologische vooruitgang, qua veiligheidssystemen biedt de Soul weinig nieuws onder de zon. ABS en ESP zijn weliswaar standaard, maar men zoekt vergeefs naar een rijstrook-assistent of een systeem dat waarschuwt voor verkeer in de dode hoek. Het zicht rondom is redelijk, mede geholpen door de aanwezige achteruitrijcamera.

Hoe zit De Kia Soul EV?
Als elektrische auto steekt de Soul verdraaid slim in elkaar. Zijn hoge koets mag dan niet ieders smaak zijn; de carrosserievorm stelde de Koreanen wel in staat het batterijpakket onder het inzittendencompartiment weg te werken. Qua binnenruimte doet de elektrische variant daarom niet onder voor het reeds bestaande model; volwassenen kunnen prima op de achterbank zitten. De bagageruimte heeft wel te lijden gehad onder alle vernieuwingen: met de achterbank op zijn plek valt die een kleine 60 liter (!) kleiner uit. Als schrale troost is de Soul EV voorzien van een dubbele laadvloer, waaronder men bijvoorbeeld de laadsnoer kwijt kan. Baanbrekend is de airconditioning, die desgewenst alleen voor de bestuurder zijn werk doet. Normaal gesproken verwarmt het systeem de hele auto, ook al zit men er maar in alleen in. De knappe koppen van Kia hebben de airco dusdanig gemodificeerd, dat de luchtstroom alleen de man of vrouw achter het stuur bereikt. In combinatie met de tussen twee verwarmingselementen ingepakte batterijcellen doet dat wonderen voor de actieradius.

De Kia Soul EV en het milieu
Volgens de Koreanen komt men op een volle lading stroom 212 kilometer ver met de Soul EV. In de praktijk realiseerden wij - in de spaarstand en met de verwarming uit - een rijbereik van 160 kilometer. De schadelijke uitstoot bedraagt niks, noppes, nada. Daarmee komt de Soul EV in aanmerking voor een gunstige fiscale bijtelling. Opladen duurt minimaal een half uurtje (de auto is standaard uitgerust met een Chademo-snellader) en maximaal 5 uur aan een openbare laadpaal.
 

Bekijk hier de bijtelling van deze en andere elektrische auto's.

‹ Naar overzicht

Waarde aandeel Fastned vervijfvoudigd op eerst beursdag

Fastned, dat bouwt aan een Europees netwerk van snellaadstations voor volledig elektrische voertuigen, is zijn notering op Euronext Amsterdam gestart. Op de eerste beursdag verdubbelde de waarde van het aandeel van 10 naar 50 euro. Nieuwe...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Nederlandse elektrische deelscooterdienst felyx van start in Brussel

Na succes in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag heeft felyx officieel zijn eerste internationale stap gezet. In de Belgische hoofdstad Brussel zijn vanaf nu 200 elektrische deelscooters beschikbaar. Dit aantal wordt in de komende weken opgeschaald naar...
Foto's|Laatste update:

Foto van de week | 50 Amsterdamse organisaties ondertekenen Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek

Ruim 50 publieke en private partijen hebben de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (Green Deal ZES) ondertekend tijdens State of the Region 2019 in de Metropoolregio Amsterdam.  Doel is de gevolgen van de fors toenemende logistieke en...
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 10 juni – zondag 23 juni 2019

‘Westen van Engeland’ koopt Nederlandse laadinfrastructuur De gemeenteraad van Bristol slaat de handen ineen met de lokale autoriteiten van Bath and North East Somerset, South Gloucestershire en North Somerset om het huidige netwerk van...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Test & Reviews | Mercedes EQC

De nieuwe Mercedes-Benz EQC loopt sinds enkele maanden van de band in de Mercedes-Benz-fabriek in Bremen en kan per direct worden besteld. De Mercedes-Benz-EQ-modellen worden op dezelfde productielijn gebouwd als auto’s met conventionele of...
Test & reviews|Laatste update: