Test & Reviews | Tesla Model S
De Tesla Model S is de eerste volledig elektrische auto waarvan velen een poster in hun jongenskamer zouden willen hangen. Maar is de luxe sedan meer dan een mooi plaatje?
De Tesla Model S is een uiterst comfortabele reisauto die gehakt maakt van de meeste vooroordelen die over elektrische mobiliteit de ronde doen. Zo kan men er probleemloos verre afstanden mee rijden en gaat alle nieuwe techniek niet ten kosten van de bagageruimte. De grote massa blijft vooralsnog van al dat moois verstoken, doordat er een stevig prijskaartje aan de Tesla hangt.
Hoe rijdt de Tesla Model S?
Sommige posterhelden vallen van hun voetstuk zodra zij er een blokje mee om gaan. De Model S niet: die is minstens zo spectaculair als hij er uit ziet. Vanuit stilstand kan men meteen over het volle vermogen van de elektromotor beschikken. Dat is een opzwepend trucje dat niet snel gaat vervelen. Het vraagt wel om een geoefende goochelaar: wanneer men niet op die sloot koppel bedacht is, kan de rit eenvoudig náást het asfalt eindigen. Temeer daar de Tesla ongemerkt 2.100 kilo weegt. De batterij neemt daarvan 800 kilo voor zijn rekening. Standaard heeft die batterij een laadvermogen van 60 kilowattuur, goed voor 302 pk. De onwerkelijke acceleratie mag dan het belangrijkste kenmerk van de Tesla zijn, het is niet zijn grootste kwaliteit. De Model S is namelijk een voortreffelijke reisauto. Dat komt in de eerste plaats door de stilte aan boord, maar ook door zijn sterke rijeigenschappen. De precieze besturing en het stevige, maar comfortabele onderstel kunnen zich meten met die van de beste (Duitse) concurrenten.
Hoe zit de Tesla Model S?
Voor zo’n grote wagen valt de binnenruimte tegen. Weliswaar baden de inzittenden in beenruimte, maar de hoofdruimte houdt voor lange(re) mensen niet over. De zittingen van de stoelen zijn kort en de hoofdsteunen niet verstelbaar. Daar staat tegenover dat men zowel voor- als achterin over behoorlijk wat bagageruimte beschikt: de elektromotor en batterij vinden een plekje onder de inzittenden, dus wat men aanziet voor de motorkap is in werkelijkheid een tweede kofferklep. De afwerking van de Model S is opvallend goed: de auto lijkt wel uit Duitsland afkomstig. Die indruk wordt alleen maar versterkt door de Mercedes-bedieningsknoppen die men in het interieur terugziet. De middenconsole is juist weer uniek: daar vindt men een beeldscherm zo groot als twee iPads, waarop men alle functionaliteiten van de Model S kan bedienen. Dat display is voor mensen die voor het eerst met de Tesla kennismaken bijna even indrukwekkend als de acceleratie.
De Tesla Model S en het milieu
Het gekozen laadvermogen bepaalt niet alleen hoe hard men met de Model S kan, men legt er ook de actieradius mee vast. De batterij is goed voor minimaal 390- en maximaal 502 kilometer. Actieradiusvrees behoort daarmee tot de verleden tijd. De CO2-uitstoot? Nul!
Bekijk hier de bijtelling van deze en andere elektrische auto's.