Test & Reviews | Volvo V60 Plug-in Hybrid

Test & reviews|Laatste update:

Wie denkt dat de aantrekkingskracht van de Volvo V60 Plug-in Hybrid is afgenomen nu er weer belasting voor de semi-elektrische stationwagen moet worden betaald, heeft het mis. Toch hebben de Zweden nog wat huiswerk te doen.

De Volvo V60 Plug-in Hybrid is een wolf in schaapskleren. Daarmee doelen we niet alleen op het enorme vermogen dat achter zijn gedistingeerde voorkomen schuilgaat. De stationwagen is nog steeds een sterke aanbieding, ook wanneer men er wel belasting voor moet betalen. Van een volgende generatie verwachten we alleen wel dat de elektrische aandrijflijn niet langer kostbare bagageruimte opslokt. En dat we minder tijd kwijt zijn aan de laadpaal!De Volvo V60 Plug-in Hybrid is een van de weinige semi-elektrische modellen waarmee de gebruiker een caravan kan trekken (tot 1.800 kilo maar liefst; 300 kilo méér dan de eveneens populaire Mitsubishi Outlander PHEV).

Hoe rijdt de Volvo V60 Plug-in Hybrid?
De elektro- en dieselmotor van de Plug-in Hybrid leveren samen 285 pk. De zelfontbrander drijft de voorwielen aan, de elektromotor ontfermt zich over de achterwielen. Drukt men op de knop ‘4WD’, dan verdeelt de Volvo die aandrijvingskrachten eerlijk over alle wielen. De stationwagen heeft drie verschillende rijstanden. Kiest men voor ‘Pure’, dan zoeft men volledig elektrisch over de weg. In de ‘Hybrid’-modus bepaalt de auto zelf wanneer de diesel- en/of elektromotor aan het werk moet. En heeft men haast, dan is er de explosieve ‘Power’-stand. Daarbij bundelen beide motoren hun krachten. In de basis is de V60 vooral een comfortabele auto, eentje waarin de berijder uren achtereen zou kunnen sturen. Hij rolt fors uit; de Zweed gebruikt die energie helaas niet om het batterijpakket bij te laden. Regenereren maakt het beroeren van het rempedaal zo goed als overbodig, maar in het geval van de V60 zal men (stevig) moeten bij remmen. Dat rempedaal voelt sponzig aan. Een ander minpunt is het slechte zicht rondom: de A-stijl is fors en door de oplopende raamlijn zie men weinig tot niets tijdens het fileparkeren. De adaptieve cruise-control verdient dan weer een pluim: het systeem staat weliswaar op de optielijst, maar werkt bijna even natuurlijk als een automobilist van vlees en bloed.

Hoe zit de Volvo V60 Plug-in Hybrid?
Veel Nederlanders hebben meubels van Zweedse makelij in hun woning. Het is dan ook kinderlijk eenvoudig voor de gebruiker om zich thuis te voelen aan boord van deze Plug-in Hybrid. De stoelen zitten voortreffelijk en de gebruikte materialen zijn fraai om te zien en fijn om aan te raken. Een kwaal waar alle V60’s last van hebben, is de omslachtige ergonomie. Het invoeren van een bestemming op het optionele navigatiesysteem vereist meer dan één bedieningsknop. En het mag dan een sterke caravantrekker zijn, de bagageruimte heeft flink onder de extra krachtbron te leiden. In vergelijking met een ‘gewone’ uitvoering levert de gebruiker in de Plug-in Hybrid 110 tot 120 liter in vanwege het batterijpakket dat onder de laadvloer schuilgaat.

De Volvo V60 Plug-in Hybrid en het milieu
De Plug-in Hybrid stoot slechts 48 gram CO2 per kilometer uit. Zijn verbruik bedraagt volgens de Zweden 1 liter diesel per 55,5 kilometer. Dat klinkt ongelofelijk, maar we hebben het op de boordcomputer herhaaldelijk voorbij zien komen. Louter op stroom heeft de stationwagen een actieradius van 50 kilometer; trek daar in de praktijk maar 10 kilometer van af. Een volle batterij kost aan een laadpaal 4 uur, in het stopcontact van de keuken doet de V60 er het dubbele over. Snelladen behoort niet tot de mogelijkheden.

Bekijk hier de bijtelling van deze en andere elektrische auto's.

‹ Naar overzicht