Test & Reviews | Volkswagen e-up!
De elektrische Up was de eerste Volkswagen op stroom. Volkswagen heeft relatief lang gewacht met de introductie van een elektrisch model. De e-up! is uitstekend bruikbaar in de omgeving waar dit soort modellen voor zijn gemaakt: de stad. Voor het geld dat de Duitsers er voor vragen, zijn er echter veelzijdigere elektrische auto’s te koop.
Hoe rijdt de Volkswagen e-up!?
De e-up! is een aanstekelijk leuke auto om mee onderweg te zijn. Dankzij zijn elektromotor is hij watervlug. Net als de benzineversie voelt de Volkswagen niet als een klein autootje aan, terwijl hij dat wel degelijk is. Dat maakt hem de ideale metgezel voor in de stad. Lange ritten hoef men dankzij de prima stoelen ook niet te schuwen, al is een lange rit in een elektrische auto een relatief begrip. Men kan kiezen uit drie verschillende rijstanden: ‘Eco’ (de topsnelheid wordt dan begrensd tot 120 kilometer per uur), ‘Eco Pro’ (men kan niet harder dan 90 kilometer per uur en de verwarming blijft uit) of de normale rijmodus, waarvoor geen enkele beperking geldt. Met de keuzehendel van de automaat kan men zelf bepalen in hoeverre de Volkswagen energie terugwint bij het remmen.
Hoe zit de Volkswagen e-up!?
De Duitsers zijn er in geslaagd om het batterijpakket van de e-up! een plekje te geven dat niet ten kosten gaat van de binnenruimte, namelijk ónder de inzittenden. Ook de kofferbak is precies even groot als in de reguliere uitvoering. Wel zit er een vak in speciaal voor de oplaadkabels. Het bevindt zich op een onhandige plek, zo’n beetje direct achter de nummerplaat. Bovendien is het een smal vak: de twee snoeren waarmee de elektrische Up wordt geleverd (eentje voor thuis en een voor aan de laadpaal), passen er nauwelijks in.
De Volkswagen e-Up! en het milieu
Hoewel de e-Up meer kost dan een Renault Zoe of Nissan Leaf, is de capaciteit van de geleverde accu een stuk kleiner (18,7- om 22- en 24 kilowattuur). Dat heeft gevolgen voor de actieradius. De fabriek meldt een rijbereik van 160 kilometer, maar de importeur spreekt veiligheidshalve van 80 tot 120 kilometer. In de praktijk lag de waarheid in het midden: 100 kilometer. Daarbij maakte het niet uit of we een zware voet hadden: zelfs bij extreem zuinig aan doen nam het rijbereik nauwelijks toe.
Bekijk hier de bijtelling van deze en andere elektrische auto's.