English

Test & Reviews | Volkswagen e-up!

Test & reviews|Laatste update:

De elektrische Up was de eerste Volkswagen op stroom. Volkswagen heeft relatief lang gewacht met de introductie van een elektrisch model. De e-up! is uitstekend bruikbaar in de omgeving waar dit soort modellen voor zijn gemaakt: de stad. Voor het geld dat de Duitsers er voor vragen, zijn er echter veelzijdigere elektrische auto’s te koop.

Hoe rijdt de Volkswagen e-up!?
De e-up! is een aanstekelijk leuke auto om mee onderweg te zijn. Dankzij zijn elektromotor is hij watervlug. Net als de benzineversie voelt de Volkswagen niet als een klein autootje aan, terwijl hij dat wel degelijk is. Dat maakt hem de ideale metgezel voor in de stad. Lange ritten hoef men dankzij de prima stoelen ook niet te schuwen, al is een lange rit in een elektrische auto een relatief begrip. Men kan kiezen uit drie verschillende rijstanden: ‘Eco’ (de topsnelheid wordt dan begrensd tot 120 kilometer per uur), ‘Eco Pro’ (men kan niet harder dan 90 kilometer per uur en de verwarming blijft uit) of de normale rijmodus, waarvoor geen enkele beperking geldt. Met de keuzehendel van de automaat kan men zelf bepalen in hoeverre de Volkswagen energie terugwint bij het remmen.

Hoe zit de Volkswagen e-up!?
De Duitsers zijn er in geslaagd om het batterijpakket van de e-up! een plekje te geven dat niet ten kosten gaat van de binnenruimte, namelijk ónder de inzittenden. Ook de kofferbak is precies even groot als in de reguliere uitvoering. Wel zit er een vak in speciaal voor de oplaadkabels. Het bevindt zich op een onhandige plek, zo’n beetje direct achter de nummerplaat. Bovendien is het een smal vak: de twee snoeren waarmee de elektrische Up wordt geleverd (eentje voor thuis en een voor aan de laadpaal), passen er nauwelijks in.

De Volkswagen e-Up! en het milieu
Hoewel de e-Up meer kost dan een Renault Zoe of Nissan Leaf, is de capaciteit van de geleverde accu een stuk kleiner (18,7- om 22- en 24 kilowattuur). Dat heeft gevolgen voor de actieradius. De fabriek meldt een rijbereik van 160 kilometer, maar de importeur spreekt veiligheidshalve van 80 tot 120 kilometer. In de praktijk lag de waarheid in het midden: 100 kilometer. Daarbij maakte het niet uit of we een zware voet hadden: zelfs bij extreem zuinig aan doen nam het rijbereik nauwelijks toe.

Bekijk hier de bijtelling van deze en andere elektrische auto's.

‹ Naar overzicht

Zomerreces Nederland Elektrisch: de 10 meest gelezen berichten van 2020

In de komende weken – tot en met 7 augustus 2020 – vindt er op de weblog van Nederland Elektrisch verminderde berichtgeving plaats in verband met het zomerreces. Wilt u toch nog genieten van het nieuws? Lees dan hieronder...
Nieuws|Laatste update:

PostNL vervangt alle benzinescooters door elektrische scooters

PostNL is gestart met de vervanging van alle 1.000 benzinescooters door zo’n 600 elektrische driewielscooters. Deze duurzame 3W e-scooters dragen direct bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van PostNL. Uiteindelijk bespaart PostNL hiermee...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Orange charging plaatst laadpalen op 21 vakantieparken Center Parcs

Orange Charging en Center Parcs hebben een overeenkomst gesloten voor de plaatsing van laadvoorzieningen op 21 locaties van Center Parcs en Sun Parcs in België, Nederland en Duitsland. Ecotap De 21 locaties worden momenteel uitgerust met...
Foto's|Laatste update:

Nederlandse bedrijven investeren afgelopen jaar 1,6 miljard euro in elektrische auto's

In 2019 heeft het Nederlandse bedrijfsleven voor 3,7 miljard euro aan milieuvriendelijke investeringen gemeld via de regelingen Milieu-investeringsaftrek (MIA) en Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Het aantal meldingen ten...
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 6 juli – zondag 19 juli 2020

Start-up ‘Laadje’ laadt elektrische auto’s voor negatieve prijs Volgens de Amsterdamse makers van Laadje, de slim laden-app voor elektrische auto’s die onlangs live ging, is geld toe voor een volle accu geen toekomstmuziek...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update: