English

Test & Reviews | Volkswagen e-up!

Test & reviews|Laatste update:

De elektrische Up was de eerste Volkswagen op stroom. Volkswagen heeft relatief lang gewacht met de introductie van een elektrisch model. De e-up! is uitstekend bruikbaar in de omgeving waar dit soort modellen voor zijn gemaakt: de stad. Voor het geld dat de Duitsers er voor vragen, zijn er echter veelzijdigere elektrische auto’s te koop.

Hoe rijdt de Volkswagen e-up!?
De e-up! is een aanstekelijk leuke auto om mee onderweg te zijn. Dankzij zijn elektromotor is hij watervlug. Net als de benzineversie voelt de Volkswagen niet als een klein autootje aan, terwijl hij dat wel degelijk is. Dat maakt hem de ideale metgezel voor in de stad. Lange ritten hoef men dankzij de prima stoelen ook niet te schuwen, al is een lange rit in een elektrische auto een relatief begrip. Men kan kiezen uit drie verschillende rijstanden: ‘Eco’ (de topsnelheid wordt dan begrensd tot 120 kilometer per uur), ‘Eco Pro’ (men kan niet harder dan 90 kilometer per uur en de verwarming blijft uit) of de normale rijmodus, waarvoor geen enkele beperking geldt. Met de keuzehendel van de automaat kan men zelf bepalen in hoeverre de Volkswagen energie terugwint bij het remmen.

Hoe zit de Volkswagen e-up!?
De Duitsers zijn er in geslaagd om het batterijpakket van de e-up! een plekje te geven dat niet ten kosten gaat van de binnenruimte, namelijk ónder de inzittenden. Ook de kofferbak is precies even groot als in de reguliere uitvoering. Wel zit er een vak in speciaal voor de oplaadkabels. Het bevindt zich op een onhandige plek, zo’n beetje direct achter de nummerplaat. Bovendien is het een smal vak: de twee snoeren waarmee de elektrische Up wordt geleverd (eentje voor thuis en een voor aan de laadpaal), passen er nauwelijks in.

De Volkswagen e-Up! en het milieu
Hoewel de e-Up meer kost dan een Renault Zoe of Nissan Leaf, is de capaciteit van de geleverde accu een stuk kleiner (18,7- om 22- en 24 kilowattuur). Dat heeft gevolgen voor de actieradius. De fabriek meldt een rijbereik van 160 kilometer, maar de importeur spreekt veiligheidshalve van 80 tot 120 kilometer. In de praktijk lag de waarheid in het midden: 100 kilometer. Daarbij maakte het niet uit of we een zware voet hadden: zelfs bij extreem zuinig aan doen nam het rijbereik nauwelijks toe.

Bekijk hier de bijtelling van deze en andere elektrische auto's.

‹ Naar overzicht

Video van de week | Studenten Universiteit Twente maken Elektrische Superbike

De Apex-RS is de derde elektrische superbike gemaakt door het studententeam Electric Superbike Twente. ‘Hij is wendbaarder, mooier en vooral sneller dan ooit tevoren’, aldus het team. Binnen 8 maanden tijd is de motorfiets ontworpen en...
Video's|Laatste update:

Foto van de week | Start-up elektrificeert historische Mercedes-auto’s uit jaren zestig

Rijden in een Mercedes-klassieker uit de jaren 60, 70 of 80, maar dan wel op een batterij. Start-up Monceau Automobiles maakt het vanaf nu mogelijk. Het bedrijf voorziet originele Mercedes-klassiekers van een nieuwe elektrische aandrijving. De eerste...
Foto's|Laatste update:

Slim laden elektrische auto’s ontlast elektriciteitsnet met 40 procent

De piekbelasting van het thuis laden van elektrische auto’s kan met zo’n 40 procent verlaagd worden als gebruikgemaakt wordt van ‘smart charging’. Dat blijkt uit de pilot ‘Flexibel laden achter de meter’. Hierdoor...
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 27 april – zondag 17 mei 2020

Elektrische deelscooters felyx komen naar Groningen felyx start vanaf juni 2020 met 100 elektrische deelscooters in Groningen. De e-scooter is een duurzaam alternatief voor korte autoritten en een aanvulling op het openbaar vervoer. Groningen...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Foto van de week | Fastned opent eerste snellaadstation in Amsterdam

Snellaadbedrijf Fastned heeft zijn eerste snellaadstation geopend op de Amsterdamse Foodstrip bij het knooppunt Holendrecht A2/A9. Bij dit station kunnen honderden elektrische auto's per dag geladen worden. Door het schaalbare ontwerp kunnen er in...
Foto's|Laatste update: