English

Test & Reviews | BMW i3

Test & reviews|Laatste update:

De i3 is de compacte volledig elektrische stadsauto van BMW. Hij is opgetrokken uit heel moderne materialen en zit volle slimme details. De BMW i3 is een vooruitstrevende stadsauto, gebouwd van lichte, recyclebare materialen. Hij heeft een milieuvriendelijke elektrische aandrijving waarmee goed valt te leven. De actieradius is groot genoeg voor gebruik in de stad, maar voor langere ritten daarbuiten kan men de versie met range extender overwegen.

BMW is bij het ontwikkelen van de i3 begonnen met een schoon vel papier. Het is dus geen bestaand model waarop later een elektrische aandrijving is geschroefd. Dat zou tot teveel compromissen leiden. De i3 – overigens een ontwerp van BMW designbaas en Nederlander Adriaan van Hooydonk – kon derhalve helemaal gebouwd worden met een zo zuinig en schoon mogelijk verbruik in het achterhoofd. Een van de belangrijkste dingen die BMW heeft gedaan is het wagengewicht zo laag mogelijk houden. Een lichte auto kost immers minder energie om voort te bewegen dan een zware. Er zijn heel fraaie constructies en exotische materialen toegepast, waaronder met koolstofvezel versterkt kunststof (carbon) in combinatie met aluminium. Vooral dat koolstofvezel is sterker dan staal maar veel lichter. De auto weegt uiteindelijk 1.195 kilogram, wat erg licht is. De accu’s, samen goed voor 240 kilo, zijn weggewerkt in de aluminium bodem. Dat heeft twee voordelen: het zwaartepunt van de auto is laag en dat komt weer het weggedrag ten goede. En er is nu genoeg binnenruimte omdat de accu’s niet in de weg zitten.

Hoe rijdt de BMW i3?
De i3 rijdt lekker wendbaar en stuurt mooi precies. Hij voelt netjes comfortabel. Om zo min mogelijk rolweerstand te hebben staat de i3 op opvallend smalle bandjes. Maar daarvan merkt de berijders tijdens het rijden niks negatiefs. Voor stadsverkeer – en dat is waar de i3 voor is gemaakt – voldoet het allemaal prima. De elektromotor is krachtig genoeg om de auto vlotte prestaties te geven. De actieradius is volgens BMW zo’n 130 kilometer. De gebruiker kan dat enigszins beïnvloeden met een drukknop op de middenconsole. In de Comfortstand kan men volgens BMW grofweg 130 kilometer afleggen, in de Eco-stand is dat zo’n 160 kilometer en in de Eco-Pro 200 kilometer. In die laatste stand gaat de auto er echt álles aan doen zich zo zuinig mogelijk voort te bewegen. Zo gaat de airco (een grote energievreter!) dan uit en kan men niet harder dan 90 kilometer per uur. Op een kaart op het navigatiescherm ziet men vervolgens wat de radius rond de auto is die men nog kan afleggen.

Hoe zit de BMW i3?
Van binnen voelt de i3 ontzettend modern. De gebruikte materialen, de vormgeving en de twee fraaie displays; alles draagt ertoe bij dat men het gevoel heeft in een hypermodern voertuig te zitten. De meters zijn goed afleesbaar, het scherm midden op het dashboard is wat dat betreft zeer goed. Alsof men thuis naar de iPad zit te kijken. Verder is er genoeg been- en hoofdruimte voorin. Ook achterin is voor een stadsauto flink wat beenruimte. De kofferbak is ruim genoeg voor de weekendboodschappen. Wat bij instappen helpt is dat een middenstijl tussen de voor- en achterdeuren ontbreekt zodat er erg veel ruimte is om eenvoudig achterin in te stappen. Onhandig is dan weer dat de achterportieren alleen open kunnen als de voorportieren ook open zijn.

De BMW i3 en het milieu
Het hoeft geen betoog dat de elektrische i3 zeer milieuvriendelijk is. Bovendien wordt de auto geassembleerd in een fabriek die voor 100 procent energie krijgt via windenergie. De fabriek die de koolstofvezeldelen maakt draait volledig op energie die wordt opgewekt door een waterkrachtcentrale, aldus BMW. In de i3 zijn erg veel recyclebare en natuurlijke materialen gebruikt. Zo zijn delen van de bekleding van het dashboard en de portieren van geperst bamboegras (Kenaf) en is de lederen bekleding nabewerkt met een olijfolie-extract, in plaats van met chemicaliën. Verder is de bekleding niet van stof, maar van een plasticsoort die is vervaardigd uit oude colaflessen. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. De accu’s van de i3 opladen kun op diverse manieren geladen worden. Met een gewone laadpaal of een thuislader duurt dat zo’n zes uur. Kan men over de speciale snellader van BMW beschikken, dan zitten de accu’s van de i3 in een half uur weer vol.

Bekijk hier de bijtelling van deze en andere elektrische auto's.

‹ Naar overzicht

Test & Reviews | ANWB test 11 elektrische auto’s

Welke elektrische auto moet je nou kopen of leasen? De ANWB heeft een megatest met 11 elektrische auto’s gedaan. De ANWB checkte de actieradius, de accugrootte, de aanschafprijzen, de private lease prijzen en de ruimte! Het...
Test & reviews|Laatste update:

Talkshow Duurzame Mobiliteit 2020 ‘de toekomst is al begonnen’

Door de aangescherpte corona-regels kan de Nationale Conferentie Duurzame Mobiliteit niet doorgaan. Hoewel deze al als online conferentie was gepland, vroegen veel van de formats toch om reistijd en fysieke bijeenkomsten van sprekers. In deze tijd wil...
Nieuws|Laatste update:

Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren gewijzigd

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) meldt dat de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) wijzigt. Wil men een nieuwe elektrische personenauto kopen of leasen? Dan kunnen consumenten nog tot en met 29...
Nieuws|Laatste update:

1,5 miljoen euro voor aanjagen ontwikkeling duurzame scheepvaartmotoren

Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat trekt 1,5 miljoen euro uit om de ontwikkeling van duurzame scheepvaartmotoren voor de binnenvaart aan te jagen. 250.000 euro per project De ontwikkeling van duurzame motoren kost...
Nieuws|Laatste update:

Beschikbaarheid laadpalen en prijzen van 1 juli 2021 verplicht openbaar beschikbaar

Vanaf 1 juli 2021 zijn laadexploitanten verplicht informatie over hun publieke toegankelijke laadpalen openbaar te delen. Zij doen dat niet alleen via hun eigen site of app, maar moeten deze data ook beschikbaar stellen aan bijvoorbeeld...
Nieuws|Laatste update: