Test & Reviews | Volkswagen e-Golf
De Volkswagen e-Golf ziet er vanbuiten uit als een heel normale Golf, met hooguit een paar aerodynamische aanpassingen. En ook vanbinnen merkt men nauwelijks verschil. Het accupakket kost bijvoorbeeld niet een hele hap bagageruimte, maar zit slim van voor naar achter weggewerkt onder de auto. Daarmee neemt het net zoveel plaats in als tank en uitlaat bij de Golf met een conventionele motor. Bijkomend voordeel vormt de goede gewichtsverdeling.
Met een volle acculading kom men onder optimale omstandigheden 190 km ver, zegt Volkswagen. De boordcomputer toont via het display in de middenconsole de resterende afstand, maar geeft bijvoorbeeld ook aan hoeveel extra kilometers men kan winnen door de airco uit te zetten. Met de 115 pk leverende motor bereikt men een top van 140 kilometer per uur in de normale modus. Maar men heeft ook nog twee spaarstanden. In de stand ‘Eco’ heeft men wat minder vermogen en topt men maximaal 115 kilometer per uur. Dreigt de stroom echt op te raken, dan kan men terugvallen op de stand ‘Eco+’. Met maximaal 90 kilometer per uur rijdt men dan nog net naar huis.
Hoe rijdt de Volkswagen e-Golf?
De e-Golf rijdt zoals we dat van een Golf gewend zijn. De bediening is eenvoudig, de besturing geeft voldoende gevoel en de auto biedt redelijk wat rijcomfort. Op de aankleding is niet beknibbeld, want hij komt met onder meer led-verlichting voor en achter, een geïntegreerd navigatiesysteem en Volkswagen Car-Net. Daarmee kan men via de smartphone op afstand diverse functies bedienen, zoals het oplaadproces, de airconditioning en nog veel meer.
Bekijk hier de bijtelling van deze en andere elektrische auto's.