English

Test & Reviews | Nissan e-NV200 Evalia

Test & reviews|Laatste update:

De elektrische Nissan e-NV200 Evalia personenbus lijkt in de wieg gelegd als taxibusje. Hij is ruim genoeg en heeft de beproefde aandrijflijn van de Nissan Leaf aan boord, maar men gaat er niet voor het plezier in zitten.

In theorie kan men met de Nissan e-NV200 Evalia niet alleen naar de luchthaven, maar meteen door naar de vakantiebestemming. Hij is ruim, wendbaar en voorzien van diverse laadmogelijkheden. Daarnaast is hij rijk aangekleed. Helaas schiet de Nissan qua rij- en zitcomfort te kort. En laat dat voor potentiële taxibusjes nou juist gevoelige punten zijn.

Hoe rijdt de Nissan e-NV200 Evalia?
De e-NV200 Evalia heeft dezelfde aandrijflijn als de Nissan Leaf. De oplettende kijker kan een elektrische Evalia dan ook herkennen aan een soortgelijke ‘dolfijnensnuit’ als die van de compacte middenklasser. Waar de Leaf een comfortabele reiswagen is, voel men duidelijk dat de Evalia zijn leven ooit als bestelbus begon. Hoewel het batterijpakket een plekje vond onder de inzittenden, is de besturing gevoelloos, het busje hard gedempt en de zitpositie matig. Het stuur staat te vlak en is men langer dan 1,90 meter, dan prikt het paneel van de raambediening in het linkerbeen. Ook het zicht rondom laat te wensen over. De achterruiten zijn klein en de A-stijl zorgt voor een forse dode hoek. Optioneel is de e-NV200 Evalia uit te rusten met een achteruitrijcamera, maar die stond in het geval van onze testauto op de trekhaak afgesteld. Zo zagen we aan de achterzijde nog steeds weinig. Met de 110 pk sterke elektromotor is weinig mis. Net als bij de Leaf kan men de elektrische Evalia normaal rijden – waarbij al het vermogen voor handen is – of een energiezuinige spaarstand inschakelen. Zoals bij elektrische Nissans gebruikelijk is, zal men voorafgaand aan de rit moeten kiezen of men warm wilt reizen of ver; de actieradius neemt met tientallen kilometers af zodra men de verwarming inschakelt.

Hoe zit de Nissan e-NV200 Evalia?
De bagageruimte van de elektrische Evalia oogt als een lege woonkamer; de achterbank staat er maar verloren bij. Niet alleen de aandrijflijn van de e-NV200 Evalia stamt van de Leaf, ook het instrumentenpaneel herkennen we terug. De Leaf is een fractie breder dan de Evalia, zodat er voor een paar bedieningsknoppen geen plaats meer was. Die hebben de Japanners ongelukkig ondergebracht, uit het zicht en lastig te bereiken vanaf de bestuurdersstoel. De elektrische Evalia is standaard rijk uitgerust met onder meer stuur- en stoelverwarming plus een uitgebreid infotainmentsysteem, waarop men ook mogelijke laadpunten kan terugvinden. Zulke zaken geven een comfortabel gevoel, maar het plastiekerige interieur doet helaas afbreuk aan die beleving. Op de achterbank is een opklapbaar tafeltje met bekerhouder de enige luxe. De bank heeft een korte zitting, dus lange mensen zitten ook nog eens niet optimaal. Hoewel de e-NV200 Evalia over schuifdeuren beschikt, is de instap niet riant. De B-stijl komt ver de deuropening in, zodat de gebruiker zich naar binnen moet wringen.

De Nissan e-NV200 Evalia en het milieu
De aandrijflijn van de Nissan Leaf is in die compacte middenklasser goed voor een theoretisch rijbereik van over de 200 kilometer. De elektrische Evalia is een stuk minder gestroomlijnd; de Japanners houden het bij het busje dan ook op een actieradius van 170 kilometer. Wij kwamen in de praktijk uit op 120 kilometer. Rijd men de snelweg op, dan vliegen de kilometers er af om er in stadsverkeer weer een voor een bij te komen. Opladen kan de e-NV200 Evalia overal: thuis aan het stopcontact, bij een publieke laadpunt of aan een snellaadpaal. De laadtijd loopt uiteen van 30 minuten tot 10 uur.

Bekijk hier de bijtelling van deze en andere elektrische auto's.

‹ Naar overzicht

Test & Reviews | Kia e-Niro

De uitlevering van de volledig elektrische Kia e-Niro is in januari 2019 gestart. De fabrikant levert de eerste e-Niro’s af bij de Nederlandse Kia-dealers. De Kia e-Niro, uitgerust met de 64-kilowattuurbatterij, is voorzien van een 150 kilowatt...
Test & reviews|Laatste update:

Foto van de week | Haagse bedrijven en gemeente lanceren elektrisch taximerk TEXI

Om schoon taxivervoer in Den Haag een extra een boost te geven is het merk TEXI gelanceerd. Elektrische taxi’s in Den Haag zijn herkenbaar aan het logo ‘TEXI’. Zo zijn elektrische taxi’s op standplaatsen en op straat...
Foto's|Laatste update:

Publicatie van de maand | Stedin: overheid heeft laadinfrastructuur busvervoer niet in beeld

De regionale en lokale overheden hebben nog onvoldoende beeld van de laadinfrastructuur voor elektrische bussen van het openbaar vervoer. Dat concludeert PwC in een onderzoek in opdracht van netbeheerder Stedin. In 2030 moet al het openbaar...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Rijksoverheid schaft 2.000 laadpunten aan voor elektrische auto's

Het Rijksvastgoedbedrijf heeft een contract met Unica en ENGIE gesloten voor de plaatsing van 2.000 laadpunten. Het is een van de grootste contracten ter wereld voor laadpunten op eigen terrein. De nieuwe laadpunten zijn geschikt voor alle...
Nieuws|Laatste update:

Video van de week | City Deal Elektrische Deelmobiliteit in beeld

De City Deal ‘elektrische deelmobiliteit in stedelijke gebiedsontwikkeling’ - die in februari 2018 van start ging  - is een 3-jarig programma, waarbij de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Binnenlandse Zaken en...
Video's|Laatste update: