Test & Reviews | Volkswagen Golf GTE
Zakelijk Nederland kiest zijn nieuwe auto de laatste jaren op basis van de maandlasten. Of die leaserijders ook een leuke auto kopen, is van latere zorg. Met de Volkswagen Golf GTE vinken ze echter een auto aan die hun verwachtingen ruimschoots zal overtreffen.
Nu de Volkswagen Golf GTE al weer even in de showroom staat, blijkt het fiscale voordeel nog de minste van zijn kwaliteiten. De plug-in hybride smoelt goed, rijdt fijn en men kan er zelfs de caravan achter hangen. Veertig jaar na de introductie van de eerste Golf is dit misschien wel de beste ooit. Volkswagen heeft lang de kat uit de boom gekeken wat betreft (semi- lektrische aandrijving, maar de Duitsers zijn nu begonnen aan een inhaalslag.
Hoe rijdt de Volkswagen Golf GTE?
Volkswagen profileert de GTE als een volwaardig lid van zijn GT-familie. Met een vermogen van 204 pk komt de plug-in hybride ook aardig in de buurt. De elektromotor is gekoppeld aan een 150 pk sterke 1.4 TSI-benzinemotor: beide krachtbronnen liggen gebroederlijk naast elkaar onder de motorkap. Het batterijpakket gaat schuil onder de achterbank en de kofferruimte. Dankzij die accu’s is de GTE weliswaar zwaarder dan de Golf GTI en GTD, maar dat extra gewicht draagt wel bij aan een beter rijgedrag. In de zogenaamde GTE-modus stuurt de Golf zwaarder en staat de wagen straffer afgesteld.
Naast de GTE-modus kan men besluiten volledig elektrisch te rijden. De fabrieksopgave rept in dat geval van een rijbereik van 50 kilometer. Maar men hoeft niet altijd vol gas te geven om de elektro- en de benzinemotor te laten samenwerken. In de hybride-modus kan men bovendien beslissen stroom op te sparen tot een later moment of de benzinemotor het accupakket tussentijds te laten bijladen. Is de stroom op, dan gaat de overgang van de (aandrijving door de) elektro- naar de verbrandingsmotor niet zonder slag of stoot. De Volkswagen houdt op dat moment hinderlijk in. Groot voordeel: met de Golf kan men een aanhanger trekken: eentje van 1.500 kilo maar liefst. En dan is er nog de standaard automaat met dubbele koppeling. Die schakelt niet alleen razend snel; men kan ook nog kiezen of de GTE uitrolt of juist remt op de motor. De energie die in het laatste geval vrijkomt, vloeit terug naar de batterij.
Hoe zit de Volkswagen Golf GTE?
Sportstoelen, climate control, parkeersensoren en een fatsoenlijke radio: voor een Volkswagen zit de Golf GTE goed in zijn spullen. Die sportstoelen hebben het kenmerkende ruitmotief dat het meubilair van de GT-modellen al sinds de jaren ‘70 kenmerkt. In het geval van de GTE is het uitgevoerd in blauw; een kleur die ook aan de buitenzijde terugkomt, zoals in het embleem, de grille en de typeplaatjes. De rijmodi van de hybride aandrijflijn bedient men via het fraaie telefoon-, navigatie- en audiosysteem dat we al uit de reguliere Golf kennen. Het interieur doet sowieso vertrouwd aan. Op de achterbank vinden ook lange mensen probleemloos een plek, maar wat het de kofferruimte aangaat, hebben de Duitsers concessies moeten doen door het batterijpakket.
De Volkswagen Golf GTE en het milieu
De Golf GTE is al uitgegroeid een regelrechte bestseller te gaan worden, dus het is maar goed dat de schadelijke uitstoot slechts 35 gram CO2 bedraagt. Het laadpunt zit kunstig weggewerkt achter het Volkswagen-logo op de neus.
Bekijk hier de bijtelling van deze en andere elektrische auto's.