Test & Reviews | BMW i8
BMW wil de klassieke supercar veiligstellen voor een volgende generatie. Maar mag de van een brandstof- én een elektromotor voorziene BMW i8 eigenlijk nog wel een sportwagen heten?
De BMW i8 bewijst dat er ook van verleidelijk blik kan worden gedroomd als fossiele brandstoffen straks spaarzaam zijn. Dat voelt als een hele opluchting: daarom vergeven we het de auto dat hij spectaculairder uitziet dan -ie daadwerkelijk is. De BMW i8 zet men eenvoudig op het verkeerde been. In eerste instantie denk men te maken te hebben met een volbloed sportwagen, maar onder zijn futuristische lijnenspel gaat slechts een bescheiden driecilinder benzinemotor schuil. Die brandstofmotor is gekoppeld aan een elektromotor, maar de Duitsers hebben niet gekozen voor een hybride aandrijflijn om het verbruik te drukken. Wanneer beide krachtbronnen de handen ineen slaan, volgt een giftige acceleratie. Het maakt de i8 tot een ongrijpbare auto.
Hoe rijdt de BMW i8?
Het duurt even voor men met de i8 aan rijden toekomt, want de auto is een aandachttrekker van jewelste. Wanneer men eenmaal achter het stuur zit en het toegestroomde publiek geruisloos achter heeft gelaten, valt vooral op hoe eenvoudig de i8 rijdt. Zijn buitenissige uiterlijk wekt de verwachting dat elke bocht een gevecht gaat worden, maar niets is minder waar. Zolang men klinkerwegen mijdt, valt de wagen comfortabel te noemen. Lange ritten zijn geen probleem en men kan met de i8 zelfs prima de stad in, al moet men dan wel rekening houden met zijn forse draaicirkel. De BMW kan volledig elektrisch rijden, maar die sensatie duurt hooguit 37 kilometer. En dat is dan nog de fabrieksopgave: wij kwamen niet verder dan 25 kilometer. Blijf men van de e-drive knop af, dan schakelt de auto zijn benzinemotor bij wanneer de situatie daarom vraagt.
In de sport-stand zal de bijrijder klagen dat zijn tanden uit zijn gebit klapperen, want alle comfort blijft bij het verkeerslicht achter wanneer men een sprintje inzet. Daar krijgt men heel wat voor terug: in 4,4 seconden katapulteert de auto de gebruiker vanuit stilstand maar 100 kilometer per uur. Dat is even snel als de meest potente Tesla Model S, alleen maakt de i8 wél geluid. Helaas is dat geluid in een studio gefabriceerd en klinkt het hoofdzakelijk voor de inzittenden; aan de buitenzijde blijven de vogeltjes vermoedelijk gewoon in de boom zitten wanneer de rijder aan ze voorbij kogelt.
Hoe zit de BMW i8?
In het binnenste van de i8 herkennen we veel elementen uit andere BMW’s. Die dragen alleen maar bij aan het gebruiksgemak van de wagen. Zo zijn in het navigatiesysteem alvast alle publieke laadpalen geprogrammeerd. Officieel is de i8 een 2+2, maar een ritje achterin doet de gebruiker zijn ergste vijand nog niet aan. De kleine kuipstoeltjes zijn echter prima geschikt om een jas neer te leggen. Voorin zit men als een vorst, op sportstoelen die niet eens zo uitbundig te verstellen vallen. Het grootste manco van deze BMW is zijn beperkte bagageruimte; tussen de motor en de achterbumper bevindt zich een diep vak waar men wellicht een trolley kwijt zou kunnen, als de laadkabel er al niet zou liggen.
De BMW i8 en het milieu
De i8 is in de beleving van het publiek een elektrische sportwagen, maar dat is maar ten delen waar. Weliswaar kan men er korte stukken volledig elektrisch mee rijden, maar de elektromotor is vooral bedoeld als teamgenoot van de benzine krachtbron. BMW geeft een verbruikscijfer op van 1 op 47,6: de schadelijke uitstoot bedraagt 49 gram CO2 per kilometer. Het is uitgesloten dat men in de dagelijkse praktijk tot zulke cijfers komt. Degenen die het wel lukt, hebben de verkeerde auto gekozen.
Bekijk hier de bijtelling van deze en andere elektrische auto's.