English

Test & Reviews | Audi R8 e-tron

Test & reviews|Laatste update:

De Audi e-tron wekt 4.500 Newtonmeter trekkracht op en doet dat nog eens zonder CO2-uitstoot ook. 4.500 Newtonmeter! Dat is genoeg om een mammoettanker van zijn plek te slepen. Ter vergelijking: een doodgewone Volkswagen Golf zit zo rond de 175 Newtonmeter trekkracht. In theorie zou de door vier wielen aangedreven Audi R8 e-tron bij het wegrijden direct zijn banden aan flarden scheuren. Verantwoordelijk voor al die trekkracht zijn vier relatief simpele elektromotoren, die worden gevoed door een 53 kilowattuur sterke en 470 kilo zware lithium-ion accu. Deze watergekoelde giga-batterij bevindt zich direct achter de voorstoelen en staat rechtop om een goede gewichtsverdeling te kunnen garanderen. De ingenieurs hebben heel wat tijd nodig gehad om de enorme trekkracht goed over de wielen te distribueren, zodat men niet om de honderd meter de Wegenwacht hoeft te bellen voor een setje nieuwe banden.

Hoe rijdt de Audi R8 e-tron?
Omdat de auto geen officiële typegoedkeuring heeft voor de openbare weg, vond Audi de Higway Patrol in Malibu bij Los Angeles bereid om een stuk kustweg af te sluiten voor het overige verkeer. Daar krijgen we de gelegenheid om deze supersonische golfkar eens flink op zijn staart te trappen. Nou ja, harder dan 100 kilometer kunnen we niet omdat de auto elektronisch begrensd is, maar snel is hij wel. De niet aflatende versnelling voelt als een voortrollende golf waar we op surfen en dat is behoorlijk verslavend.

Het motorgeluid mist men nauwelijks en lijkt de snelheidssensatie zelfs te versterken. Buiten klinkt de e-tron als een wegrijdende metro, binnen hoort men alleen maar moeilijk te omschrijven zachte geluiden, die men normaal gesproken alleen in een science fiction-film kan beluisteren; zoemende waterpompen voor de koeling, regenererende remmen en het licht gierende geluid van de elektromotoren. Wat opvalt, is dat de e-tron helemaal niet aanvoelt als een prototype. Hij is enorm solide, stuurt goed en heeft een zeer goede wegligging.

Hoe zit de Audi R8 e-tron?
De instap is niet zo eenvoudig omdat ook de deuropening kleiner is dan die van de R8. Maar eenmaal achter het stuurwiel gezeten, wil men er niet snel meer uit. Het instrumentarium oogt modern, maar heeft met zijn ronde klokken toch ook duidelijk retro-elementen. De linker meter geeft aan hoeveel stroom de auto verbruikt en wanneer men het gas los laat of afremt, toont de meter hoeveel energie men terugwint.

De buitenspiegels zijn vervangen door camera’s die hun opnamen doorgeven aan twee in de buitendeuren geplaatste led-displays. Ook de binnenspiegel bestaat uit een led-display dat beelden projecteert van een naar achteren gerichte camera. Alle regelaars zijn met één vinger te bedienen, zoals de schuiftoetsen van een i- Phone.

De Audi R8 e-tron en het milieu
De actieradius van de e-tron is ongeveer 250 kilometer, maar continu plankgas betekent dat de accu al binnen 100 kilometer leeg is. Het opladen via een stopcontact duurt tussen de zes en acht uur. Met krachtstroom kan dat worden teruggebracht tot slechts 2,5 uur.

Bekijk hier de bijtelling van deze en andere elektrische auto's.

Door: Redactie Nederland Elektrisch
‹ Naar overzicht

Publicatie van de maand: ‘61 procent meer volledig elektrische personenauto’s verkocht in 2017, Tesla marktleider’

Nederland heeft in 2017 61 procent meer volledig elektrische personenauto’s (BEV’s) verwelkomd dan in het voorgaande kalenderjaar. Dit blijkt uit de jaarlijkse marktanalyse van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl). De...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 15 januari – zondag 21 januari 2018

NIU opent eerste flagshipstore in Amsterdam De deuren van NIU’s eerste Europese flagshipstore zijn sinds geopend. De elektrische scooterwinkel is gevestigd aan de van Baerlestraat 108 in Amsterdam. NIU is een snelgroeiend e-scootermerk uit...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Column Wil Scholten (Netbeheer Nederland) |Batterijen in het buitenland

Automobilisten die met hun elektrische auto in Europa op vakantie gaan, vertel ik niks nieuws als ik zeg dat dat iets meer planning vraagt dan rondtoeren in een gewone brandstofauto. Laadpunten zijn nog niet op elke straathoek te vinden en bovendien...
Nieuws|Laatste update:

NKL presenteert richtlijnen elektrisch vervoer voor gemeenten en marktpartijen

NKL (Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur) presenteert een nieuwe versie van de Basisset Afspraken Laadpaal voor elektrisch vervoer. Deze update is op basis van actuele inzichten en ervaringen uit recente aanbestedingen opgesteld. Samen met...
Nieuws|Laatste update:

Video van de week | Elektrische Toyota e-Palette Concept bezorgt pizza zonder bestuurder

Toyota heeft op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas de e-Palette Concept gepresenteerd, een zelfstandig rijdend elektrisch aangedreven voertuig. Een voorbeeld waarvoor de e-Palette Concept ingezet kan worden, is pakket- en pizzabezorging....
Video's|Laatste update: