English

Test & Reviews | Audi R8 e-tron

Test & reviews|Laatste update:

De Audi e-tron wekt 4.500 Newtonmeter trekkracht op en doet dat nog eens zonder CO2-uitstoot ook. 4.500 Newtonmeter! Dat is genoeg om een mammoettanker van zijn plek te slepen. Ter vergelijking: een doodgewone Volkswagen Golf zit zo rond de 175 Newtonmeter trekkracht. In theorie zou de door vier wielen aangedreven Audi R8 e-tron bij het wegrijden direct zijn banden aan flarden scheuren. Verantwoordelijk voor al die trekkracht zijn vier relatief simpele elektromotoren, die worden gevoed door een 53 kilowattuur sterke en 470 kilo zware lithium-ion accu. Deze watergekoelde giga-batterij bevindt zich direct achter de voorstoelen en staat rechtop om een goede gewichtsverdeling te kunnen garanderen. De ingenieurs hebben heel wat tijd nodig gehad om de enorme trekkracht goed over de wielen te distribueren, zodat men niet om de honderd meter de Wegenwacht hoeft te bellen voor een setje nieuwe banden.

Hoe rijdt de Audi R8 e-tron?
Omdat de auto geen officiële typegoedkeuring heeft voor de openbare weg, vond Audi de Higway Patrol in Malibu bij Los Angeles bereid om een stuk kustweg af te sluiten voor het overige verkeer. Daar krijgen we de gelegenheid om deze supersonische golfkar eens flink op zijn staart te trappen. Nou ja, harder dan 100 kilometer kunnen we niet omdat de auto elektronisch begrensd is, maar snel is hij wel. De niet aflatende versnelling voelt als een voortrollende golf waar we op surfen en dat is behoorlijk verslavend.

Het motorgeluid mist men nauwelijks en lijkt de snelheidssensatie zelfs te versterken. Buiten klinkt de e-tron als een wegrijdende metro, binnen hoort men alleen maar moeilijk te omschrijven zachte geluiden, die men normaal gesproken alleen in een science fiction-film kan beluisteren; zoemende waterpompen voor de koeling, regenererende remmen en het licht gierende geluid van de elektromotoren. Wat opvalt, is dat de e-tron helemaal niet aanvoelt als een prototype. Hij is enorm solide, stuurt goed en heeft een zeer goede wegligging.

Hoe zit de Audi R8 e-tron?
De instap is niet zo eenvoudig omdat ook de deuropening kleiner is dan die van de R8. Maar eenmaal achter het stuurwiel gezeten, wil men er niet snel meer uit. Het instrumentarium oogt modern, maar heeft met zijn ronde klokken toch ook duidelijk retro-elementen. De linker meter geeft aan hoeveel stroom de auto verbruikt en wanneer men het gas los laat of afremt, toont de meter hoeveel energie men terugwint.

De buitenspiegels zijn vervangen door camera’s die hun opnamen doorgeven aan twee in de buitendeuren geplaatste led-displays. Ook de binnenspiegel bestaat uit een led-display dat beelden projecteert van een naar achteren gerichte camera. Alle regelaars zijn met één vinger te bedienen, zoals de schuiftoetsen van een i- Phone.

De Audi R8 e-tron en het milieu
De actieradius van de e-tron is ongeveer 250 kilometer, maar continu plankgas betekent dat de accu al binnen 100 kilometer leeg is. Het opladen via een stopcontact duurt tussen de zes en acht uur. Met krachtstroom kan dat worden teruggebracht tot slechts 2,5 uur.

Bekijk hier de bijtelling van deze en andere elektrische auto's.

‹ Naar overzicht

Doorrekening Klimaatakkoord: Klimaatdoelen waarschijnlijk niet gehaald, elektrisch vervoer lichtpunt

De doorrekening van het ontwerp Klimaatakkoord laat dat Nederland in 2030 naar verwachting een afname van de uitstoot van broeikasgassen van 31 – 52 megaton CO2-equivalenten bereikt. De opgave van 48,7 megaton wordt volgens het het Planbureau...
Nieuws|Laatste update:

Publicatie van de maand | Slim laden must have bij groei elektrisch vervoer

Slim laden van elektrische auto’s heeft grote voordelen: er ontstaan minder pieken op het elektriciteitsnet, minder CO2-uitstoot en lagere laadkosten. Dat blijkt uit het rapport ‘Slim laden must have bij groei elektrisch vervoer’....
Publicatie van de maand|Laatste update:

Video van de week | ANWB: betaalbare elektrische auto's op komst

Ook de ANWB is deze week aanwezig op de Autosalon van Genève en daar maakt het melding van betaalbare elektrische auto's die op komst zijn. De ANWB neemt onder meer de Kia e-Soul, de Nobe uit Estland die oogt als een oldtimers en de Seat...
Video's|Laatste update:

HISWA 2019: NU.nl zoekt naar elektrische speedboot

De redactie van Nederlands bekendste nieuwswebsite, NU.nl, ging op de beursvloer van de vakbeurs HISWA 2019 op zoek naar de elektrische speedboot. Bekijk onderstaande reportage.
Video's|Laatste update:

Foto van de week | Eneco koopt FLOW Charging en voegt 2.000 laadpalen toe aan laadnetwerk

Energiebedrijf Eneco (red. Eneco eMobility) heeft 100 procent van de aandelen overgenomen van Flow Nederland in Zwijndrecht dat actief is onder de naam FLOW Charging. Hiermee voegt Eneco eMobility circa 2.000 actieve laadpalen en 4.500 laadpassen toe...
Foto's|Laatste update: