English

Test & Reviews | Audi R8 e-tron

Test & reviews|Laatste update:

De Audi e-tron wekt 4.500 Newtonmeter trekkracht op en doet dat nog eens zonder CO2-uitstoot ook. 4.500 Newtonmeter! Dat is genoeg om een mammoettanker van zijn plek te slepen. Ter vergelijking: een doodgewone Volkswagen Golf zit zo rond de 175 Newtonmeter trekkracht. In theorie zou de door vier wielen aangedreven Audi R8 e-tron bij het wegrijden direct zijn banden aan flarden scheuren. Verantwoordelijk voor al die trekkracht zijn vier relatief simpele elektromotoren, die worden gevoed door een 53 kilowattuur sterke en 470 kilo zware lithium-ion accu. Deze watergekoelde giga-batterij bevindt zich direct achter de voorstoelen en staat rechtop om een goede gewichtsverdeling te kunnen garanderen. De ingenieurs hebben heel wat tijd nodig gehad om de enorme trekkracht goed over de wielen te distribueren, zodat men niet om de honderd meter de Wegenwacht hoeft te bellen voor een setje nieuwe banden.

Hoe rijdt de Audi R8 e-tron?
Omdat de auto geen officiële typegoedkeuring heeft voor de openbare weg, vond Audi de Higway Patrol in Malibu bij Los Angeles bereid om een stuk kustweg af te sluiten voor het overige verkeer. Daar krijgen we de gelegenheid om deze supersonische golfkar eens flink op zijn staart te trappen. Nou ja, harder dan 100 kilometer kunnen we niet omdat de auto elektronisch begrensd is, maar snel is hij wel. De niet aflatende versnelling voelt als een voortrollende golf waar we op surfen en dat is behoorlijk verslavend.

Het motorgeluid mist men nauwelijks en lijkt de snelheidssensatie zelfs te versterken. Buiten klinkt de e-tron als een wegrijdende metro, binnen hoort men alleen maar moeilijk te omschrijven zachte geluiden, die men normaal gesproken alleen in een science fiction-film kan beluisteren; zoemende waterpompen voor de koeling, regenererende remmen en het licht gierende geluid van de elektromotoren. Wat opvalt, is dat de e-tron helemaal niet aanvoelt als een prototype. Hij is enorm solide, stuurt goed en heeft een zeer goede wegligging.

Hoe zit de Audi R8 e-tron?
De instap is niet zo eenvoudig omdat ook de deuropening kleiner is dan die van de R8. Maar eenmaal achter het stuurwiel gezeten, wil men er niet snel meer uit. Het instrumentarium oogt modern, maar heeft met zijn ronde klokken toch ook duidelijk retro-elementen. De linker meter geeft aan hoeveel stroom de auto verbruikt en wanneer men het gas los laat of afremt, toont de meter hoeveel energie men terugwint.

De buitenspiegels zijn vervangen door camera’s die hun opnamen doorgeven aan twee in de buitendeuren geplaatste led-displays. Ook de binnenspiegel bestaat uit een led-display dat beelden projecteert van een naar achteren gerichte camera. Alle regelaars zijn met één vinger te bedienen, zoals de schuiftoetsen van een i- Phone.

De Audi R8 e-tron en het milieu
De actieradius van de e-tron is ongeveer 250 kilometer, maar continu plankgas betekent dat de accu al binnen 100 kilometer leeg is. Het opladen via een stopcontact duurt tussen de zes en acht uur. Met krachtstroom kan dat worden teruggebracht tot slechts 2,5 uur.

Bekijk hier de bijtelling van deze en andere elektrische auto's.

‹ Naar overzicht

Opel start in maart met uitlevering eerste exemplaren elektrische Corsa-e

De eerste exemplaren van de volledig elektrische Corsa-e worden vanaf maart 2020 door Opel uitgeleverd. Dankzij een speciaal ontwikkeld oplossing is de Corsa-e van een regulier stopcontact tot en met een snellader te laden. De Opel Corsa-e – met...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Amsterdamse start-up Rolling the City presenteert nieuw elektrisch voertuig

De Amsterdamse start-up Rolling the City lanceert een compleet nieuw light electric vehicle (lev). Het voertuig beleeft volgende maand zijn debuut in de hoofdstad. Cargo Rolling the City stelt de verstopping en vervuiling in grote steden aan...
Foto's|Laatste update:

Politie start proef met elektrische auto’s, motors en speed pedelecs

3 Nederlandse politie-eenheden starten met de pilot 0-emissie. Het komende jaar testen zij verschillende emissieloze voertuigen, zoals elektrische auto’s, motoren en speed pedelecs. Deze voertuigen worden gerouleerd tussen basisteams in de...
Nieuws|Laatste update:

Video van de week | Willemsen-de Koning heeft grootste Europese vloot elektrische bestelwagens

Mercedes-Benz Vans, Wensink Automotive en Willemsen-de Koning hebben een overeenkomst getekend voor de levering van 80 eVito Tourers. Het is daarmee volgens de 2 bedrijven de eerste grote vloot van volledig elektrisch aangedreven personenvervoerbussen...
Video's|Laatste update:

LeasePlan start met leasen elektrische fiets

De International Bike Group (IBG), moederbedrijf van fietsenwinkel.nl, kondigt een samenwerkingsverband aan met LeasePlan Nederland. De leasemaatschappij gaat elektrische fietsen (red. e-bikes) leveren aan haar klanten. ‘Fiets van de...
Nieuws|Laatste update: