English

Test & Reviews | BMW X5 PHEV

Test & reviews|Laatste update:

Na de Porsche Cayenne en de Volvo XC90 is de BMW X5 Plug-in-Hybrid (PHEV) de derde terreinreus op de markt met een stekker. De BMW heeft een benzine- en een elektromotor, waarvan het batterijpakket met een laadkabel kan worden bijgeladen.

Er bestaan in deze prijsklasse maar weinig concurrenten: met de Porsche Cayenne en Volvo XC90 heeft men het wel gehad. Prijstechnisch valt de BMW-auto daarmee tussen de duurdere Porsche en goedkopere Volvo in.

Hoe rijdt de BMW X5 PHEV?
Weliswaar is de X5 Plug-in Hybride de eerste bestaande BMW met een stekker, de gebruikte techniek heeft al de nodige uren proefgedraaid in uiteenlopende BMW-modellen. De terreinwagen kwam mede tot stand door goed te kijken naar de 3 Serie Hybrid en i8. De PHEV rijdt bovenal als een X5: comfortabel, een tikkeltje stug gedempt en opmerkelijk lichtvoetig voor zo’n grote auto. Onder de motorkap schuilt een viercilinder benzinemotor met turbo. De elektromotor is verwerkt in de zijdezacht schakelende, achttraps automaat. Samen leveren beide krachtbronnen 313 pk.

Hoewel die extra motor en het daarvoor benodigde batterijpakket 350 kilo aan het wagengewicht toevoegen, weegt de X5 met 2.200 kilo nog altijd minder dan zijn concurrenten. Die zijn echter wel sterker gemotoriseerd en bieden een grotere (elektrische) actieradius. In de BMW is na maximaal 31 kilometer de stroom op. Laat men het instrumentarium ongemoeid, dan bepaalt de auto zelf welke krachtbron hij gebruikt: de benzinemotor, de elektromotor of allebei. Bijzonder daarbij is de rol van het navigatiesysteem: de X5 maakt zijn keuze op basis van men route. Zodra we een dorp binnen rolden, schakelde de BMW automatisch over op de elektromotor om bij het verlaten van de bebouwde kom de brandstofmotor weer aan het werk te zetten. Zelf de regie voeren kan ook: men kan louter elektrisch op weg of de aanwezige stroom voor later bewaren door uitsluitend van de benzinemotor gebruik te maken.

Hoe zit de BMW X5 PHEV?
Zijn alternatieve aandrijflijn is de X5 niet aan te zien. Op een paar subtiele badges na staat hier een terreinwagen als alle andere. Pak men de specificaties erbij, dan moet men constateren dat de bagageruimte te lijden heeft gehad onder de nieuwe techniek. Achterin kan men 150 liter minder spullen kwijt dan in een regulier model. Dat betekent niet direct dat men een aanhanger hoeft te huren: met minimaal 500- en maximaal 1.620 liter is de vlakke laadvloer van de X5 nog altijd ruim genoeg. De achterklep gaat in twee delen openen: het glazen deel elektrisch.

De achterbank is in even zoveel delen neerklapbaar, maar niet vanuit de kofferruimte. Opmerkelijk, daar BMW-modellen als de 2 Serie Active Tourer wel over die functionaliteit beschikken. Op de achterbank zitten passagiers als een vorst, met royale ruimte voor hoofd en benen. Uiteraard is ook deze X5 voorzien van BMW’s intuïtieve iDrive-infotainmentsysteem. Sterker nog; de Plug-in Hybrid is er standaard van voorzien! Op een rijkere uitrusting en wat extra knoppen na, is er in het fraai afgewerkte interieur verder weinig van zijn groene inborst te merken.

De BMW X5 PHEV en het milieu
Vanwege zijn geringe uitstoot komt de X5 Plug-in Hybrid in 2015 in aanmerking voor 14 procent bijtelling. De terreinreus is er ook altijd nog met drie benzine- en vier dieselmotoren, maar op die versies valt geen fiscaal voordeel te behalen. Een start/stop-systeem is zoals op elke X5 ook op de PHEV standaard.

Bekijk hier de bijtelling van deze en andere elektrische auto's voor het kalenderjaar 2016.

Door: Redactie Nederland Elektrisch
‹ Naar overzicht

Foto van de week | Brussels Airport en De Lijn starten proefproject met zelfrijdende elektrische bus

De raad van bestuur van De Lijn en het directiecomité van Brussels Airport Company hebben het licht op groen gezet voor het proefproject met een zelfrijdende elektrische bus van het Nederlandse 2getthere op de luchthaven. Het voertuig...
Foto's|Laatste update:

Video van de week | Eerste elektrische weg ter wereld geopend bij Stockholm

De eerste elektrische weg ter wereld die via een stroomrail in het wegdek het laden van elektrische voertuigen onderweg mogelijk maakt, is ingewijd nabij de luchthaven Arlanda ten noorden van Stockholm. eRoadArlanda is het tweede project voor...
Video's|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 9 maart – zondag 22 april 2018

NIU introduceert over-the-air updates voor e-scooters NIU, het Chinese e-scootermerk dat sinds september 2017 verkrijgbaar is in Nederland, lanceert een nieuwe versie van de NIU-app. De vernieuwde app brengt de e-scooter naar een hoger niveau aan...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Publicatie van de maand | Elektrisch vervoer in Nederland Highlights 2017 (NL en EN)

Met bijna 120.000 nieuw geregistreerde elektrische personenauto’s in 2017, behoort Nederland tot de Europese kopgroep. Dat staat in het RVO jaarverslag 'Highlights Elektrisch vervoer 2017'. Per 31 december 2017 stond de teller voor...
Nieuws|Laatste update:

ElaadNL neemt testlab voor onderzoek laden elektrische auto’s in gebruik

Staatssecretaris Van Veldhoven opent vandaag het nieuwe testplein van ElaadNL in Arnhem. Op de testlocatie zijn alle verschillende types laadpalen die in Nederland gebruikt worden, beschikbaar voor tests met elektrische auto’s. Zo kunnen onder...
Nieuws|Laatste update: