English

Test & Reviews | BMW X5 PHEV

Test & reviews|Laatste update:

Na de Porsche Cayenne en de Volvo XC90 is de BMW X5 Plug-in-Hybrid (PHEV) de derde terreinreus op de markt met een stekker. De BMW heeft een benzine- en een elektromotor, waarvan het batterijpakket met een laadkabel kan worden bijgeladen.

Er bestaan in deze prijsklasse maar weinig concurrenten: met de Porsche Cayenne en Volvo XC90 heeft men het wel gehad. Prijstechnisch valt de BMW-auto daarmee tussen de duurdere Porsche en goedkopere Volvo in.

Hoe rijdt de BMW X5 PHEV?
Weliswaar is de X5 Plug-in Hybride de eerste bestaande BMW met een stekker, de gebruikte techniek heeft al de nodige uren proefgedraaid in uiteenlopende BMW-modellen. De terreinwagen kwam mede tot stand door goed te kijken naar de 3 Serie Hybrid en i8. De PHEV rijdt bovenal als een X5: comfortabel, een tikkeltje stug gedempt en opmerkelijk lichtvoetig voor zo’n grote auto. Onder de motorkap schuilt een viercilinder benzinemotor met turbo. De elektromotor is verwerkt in de zijdezacht schakelende, achttraps automaat. Samen leveren beide krachtbronnen 313 pk.

Hoewel die extra motor en het daarvoor benodigde batterijpakket 350 kilo aan het wagengewicht toevoegen, weegt de X5 met 2.200 kilo nog altijd minder dan zijn concurrenten. Die zijn echter wel sterker gemotoriseerd en bieden een grotere (elektrische) actieradius. In de BMW is na maximaal 31 kilometer de stroom op. Laat men het instrumentarium ongemoeid, dan bepaalt de auto zelf welke krachtbron hij gebruikt: de benzinemotor, de elektromotor of allebei. Bijzonder daarbij is de rol van het navigatiesysteem: de X5 maakt zijn keuze op basis van men route. Zodra we een dorp binnen rolden, schakelde de BMW automatisch over op de elektromotor om bij het verlaten van de bebouwde kom de brandstofmotor weer aan het werk te zetten. Zelf de regie voeren kan ook: men kan louter elektrisch op weg of de aanwezige stroom voor later bewaren door uitsluitend van de benzinemotor gebruik te maken.

Hoe zit de BMW X5 PHEV?
Zijn alternatieve aandrijflijn is de X5 niet aan te zien. Op een paar subtiele badges na staat hier een terreinwagen als alle andere. Pak men de specificaties erbij, dan moet men constateren dat de bagageruimte te lijden heeft gehad onder de nieuwe techniek. Achterin kan men 150 liter minder spullen kwijt dan in een regulier model. Dat betekent niet direct dat men een aanhanger hoeft te huren: met minimaal 500- en maximaal 1.620 liter is de vlakke laadvloer van de X5 nog altijd ruim genoeg. De achterklep gaat in twee delen openen: het glazen deel elektrisch.

De achterbank is in even zoveel delen neerklapbaar, maar niet vanuit de kofferruimte. Opmerkelijk, daar BMW-modellen als de 2 Serie Active Tourer wel over die functionaliteit beschikken. Op de achterbank zitten passagiers als een vorst, met royale ruimte voor hoofd en benen. Uiteraard is ook deze X5 voorzien van BMW’s intuïtieve iDrive-infotainmentsysteem. Sterker nog; de Plug-in Hybrid is er standaard van voorzien! Op een rijkere uitrusting en wat extra knoppen na, is er in het fraai afgewerkte interieur verder weinig van zijn groene inborst te merken.

De BMW X5 PHEV en het milieu
Vanwege zijn geringe uitstoot komt de X5 Plug-in Hybrid in 2015 in aanmerking voor 14 procent bijtelling. De terreinreus is er ook altijd nog met drie benzine- en vier dieselmotoren, maar op die versies valt geen fiscaal voordeel te behalen. Een start/stop-systeem is zoals op elke X5 ook op de PHEV standaard.

Bekijk hier de bijtelling van deze en andere elektrische auto's voor het kalenderjaar 2016.

‹ Naar overzicht

Het nieuws in 1 minuut | maandag 11 november – zondag 24 november 2019

PEUGEOT lanceert elektrische bestelwagen e-EXPERT PEUGEOT heeft de volledig elektrisch aangedreven e-EXPERT gepresenteerd. Deze bedrijfsauto voor lokaal emissievrije mobiliteit verschijnt in de tweede helft van 2020 op de markt met keuze uit 2...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Publicatie van de maand | Snelgroeiende laadbehoefte elektrische trucks in kaart gebracht

Met de ElaadNL Outlook ‘Volgeladen naar zero-emissie stadslogistiek’ brengt kennis- en innovatiecentrum ElaadNL de laadbehoefte en -mogelijkheden voor e-trucks in de stadslogistiek van de toekomst in beeld. Onderzoekers van kennis- en...
Publicatie van de maand|Laatste update:

EVBox viert mijlpaal van 100.000 geïnstalleerde laadpunten

EVBox heeft een nieuwe mijlpaal aangekondigd in het bestaan van het bedrijf: het bereiken van wereldwijd 100.000 geïnstalleerd laadpunten. Dit nieuws werd aangekondigd op het evenement REVOLUTION Connected NYC in New York waar meer dan 200...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Citroën: in 2025 van iedere bedrijfswagen elektrisch model beschikbaar

Citroën heeft de plannen aangekondigd voor de elektrische toekomst van zijn bedrijfswagens. Tegen 2025 is elke model beschikbaar met elektrische aandrijving. Citroën is momenteel het zesde bedrijfswagenmerk van Europa met een marktaandeel...
Foto's|Laatste update:

Elektrische scooters goed voor verkoopaandeel van 15 procent

Elektrische scooters zijn in de eerste 10 maanden van dit kalenderjaar goed voor bijna 15 procent van de verkopen. Uit cijfers van RAI Vereniging en BOVAG blijkt dat de populariteit van elektrische brom- en snorfietsen blijft groeien want in de...
Nieuws|Laatste update: