English

Test & Reviews | Fisker Karma

Test & reviews|Laatste update:

De Fisker Karma is een elektrische auto voor de elite. Toch heeft hij een paar schoonheidsfoutjes.

Fisker is er met de Karma in geslaagd een milieuvriendelijke, luxueuze GT te bouwen. De auto ziet er fantastisch uit en is – dankzij montage van een benzinemotor die als aggregaat dienstdoet – ook praktisch bruikbaar omdat hij een flinke actieradius heeft. De Karma is ondanks zijn hoge prijs niet feilloos. Hij is slecht te overzien, vanwege zijn afmetingen op het onhandelbare af, en er schort het nodige aan de afwerking. Er zijn voor dit geld betere auto’s te koop, maar die zijn lang niet zo bijzonder. Designer Henrik Fisker bedacht de indrukwekkende sedan nadat hij filmacteur Leonardo DiCaprio tijdens een filmgala uit een Toyota Prius had zien stappen. Dat vond de Deen, verantwoordelijk voor de lijnvoering van onder meer de Aston Martin DB9 en de BMW Z8, geen gezicht. In 2008 had hij een prototype klaar dat de beoogde clientèle deed watertanden. Maar hun geduld werd danig op de proef gesteld, omdat het drie jaar duurde voordat de auto in productie kon worden genomen.

Hoe rijdt de Fisker Karma?
Wanneer men bereid is de bedragen uit te geven waarvoor een Karma in de brochure staat, zit men natuurlijk niet te wachten op een schamele actieradius. Daarom hangt er een 2.0-liter benzinemotor onder de motorkap die dienst doet als aggregaat. Hij laadt dus louter het batterijpakket op wanneer de stroom op is. De wielen worden aangedreven door twee elektromotoren, elk goed voor dik 200 pk. Weliswaar is de besturing lekker ‘vlezig’, maar zijn stevige formaat zit de Fisker in de weg. De auto is 5 meter lang en 2 meter breed. Zou men er avontuurlijk een bochtje mee pakken, dan loopt men het risico dat men met een van de kolossale lichtmetalen wielen langs de stoeprand schampt.

Hoe zit de Fisker Karma?
Er is veel natuurlijk materiaal gebruikt in de auto, van het hout in het interieur tot het leer op de stoelen. Dat ziet er niet alleen prachtig uit, het ruikt ook erg lekker. Bovendien springt de autofabrikant sympathiek om met de gebruikte bronnen; bomen worden niet speciaal gekapt, maar komen bijvoorbeeld van de bodem van een rivier. En van de runderen wordt zoveel mogelijk huid gebruikt, om niet nodeloos dieren te hoeven slachten. Dat men daardoor op men deurpaneel een schrikdraad-litteken kunt tegenkomen, draagt wat ons betreft alleen maar bij aan de authenticiteit.

De Fisker Karma en het milieu
Mede dankzij bemoeienis van de Nederlandse importeur mag de Karma zich een van schoonste jongetjes van de klas noemen. Slechts 47 gram CO2 per gereden kilometer; dat doet geen enkele andere auto in deze klasse hem na.

Bekijk hier de bijtelling van deze en andere elektrische auto's.

‹ Naar overzicht

Publicatie van de maand | Factsheet elektrische auto's veilig opladen in parkeergarages

Recentelijk is ophef ontstaan over de vermeende onveiligheid van het laden en stallen van elektrische auto’s in parkeergarages. Voor brancheorganisatie Dutch Organisation for Electric Transport (Vereniging DOET) aanleiding om de discussie over...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Rijksoverheid investeert met 6 regio's in aanleg laadpalen: komend jaar 213 laadpunten per werkdag nodig

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat samen met 6  regio’s en de netbeheerders en  aan de slag om slim en snel meer laadpalen te plaatsen in heel Nederland. Hiertoe tekenen de partijen vandaag een...
Nieuws|Laatste update:

Elektrisch rijden aantrekkelijk voor groot deel automobilisten met conventionele auto’s

Het Kennisinstituut Mobiliteit (KiM) heeft onlangs het rapport ‘Met de stroom mee, het stimuleren van elektrisch rijden’ gepubliceerd waaruit blijkt dat elektrisch rijden een interessante optie is voor een groot deel van de automobilisten...
Nieuws|Laatste update:

Onlinesupermarkt Picnic neemt duizendste elektrische bezorgenwagen in gebruik

Onlinesupermarkt Picnic heeft een mijlpaal bereikt: de duizendste elektrische bestelwagen van het bedrijf is de weg op. Dit maakt de onlinesupermarkt naar eigen zeggen koploper op het gebied van duurzame stadslogistiek. De wagentjes reden tot nu toe...
Foto's|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 15 juni – zondag 5 juli 2020

Elektrische deelauto's voor 15 Oost-Vlaamse gemeenten In 15 Zuid-Oost-Vlaamse gemeenten zijn vanaf nu 1 tot 3 elektrische deelwagens ter beschikking via het regionaal deelsysteem van Valckenier Share. Hoewel autodelen in Vlaanderen aan een...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update: